image
Sursa foto: jurnal.md

Republica Moldova nu a reușit să facă un salt în evoluția sa în cei 30 de ani de independență // RAPORT

Pe parcursul celor 30 de ani de independență, din perspectiva fiecăruia din cele trei concepte – țară, stat, națiune – Republica Moldova a rămas puternic fracturată până în ziua de azi. Ca națiune, nu s-a realizat în forma unei comunități de oameni ce ar fi în deplin consens privind identitatea și istoria, dar și, la fel de important, privind viitorul. Ca țară, Republica Moldova încă nu este în stare să-și impună suveranitatea pe tot teritoriul său recunoscut internațional. Ca stat, încă rămâne disfuncțională în multe aspecte, inclusiv în ceea ce privește pilonii săi fundamentali, cum ar fi instituțiile democratice, supremația legii și asigurarea unei baze economice stabile. Sunt constatările Raportului de Stare a Țării 2021, realizată de către Centrul Analitic Independent „Expert-Grup”, în parteneriat cu Fundația „Friedrich Ebert” (FES).

În raport se menționează că Republica Moldova nu a reușit să facă un salt cu adevărat calitativ în evoluția sa, iar problemele fundamentale ce țin de dezvoltarea țării (instituții slabe, guvernanță defectuoasă, economie vulnerabilă, dependență energetică completă, mediu înconjurător poluat, protecție socială ineficientă) s-au perpetuat. Nu pot fi ignorate anumite progrese obiective produse în această perioadă: diminuarea sărăciei, stabilizarea situației macroeconomice, reformele instituționale sau punerea în aplicare a unor instrumente adiționale de protecție socială. Totuși, acestea cu greu pot fi catalogate drept salturi calitative în direcția unui model durabil de creștere economică.

După 30 de ani de independență, nu există un contract social autentic dintre stat și actorii non-statali (populație și firme), din cauza lipsei acute de încredere în autorități. Aceasta este una dintre cele mai grave probleme ale Republicii Moldova de astăzi, care alimentează populismul și subminează capacitatea guvernanților de a implementa reforme sistemice cu impact pe termen lung. Fiecare guvern nou se concentrează pe măsuri cu impact imediat, cele mai dificile reforme fiind amânate pentru următorii ani, iar din cauza aproprierii noilor cicluri electorale acestea sunt amânate în mod cronic. Perpetuarea sau chiar agravarea problemelor își are originea în lipsa de viziune consistentă și pe termen lung privind dezvoltarea țării din partea elitelor politice, al căror discurs s-a limitat mereu la convingerea electoratului înainte de alegeri prin promisiuni populiste și, ulterior, justificarea în fața electoratului pentru progresele modeste sau chiar pentru lipsa lor.

De facto, întreaga existență a Republicii Moldova a fost marcată de trei vulnerabilități care nu au fost soluționate până astăzi: erodarea capitalului uman, subdezvoltarea tehnologică și vulnerabilitățile structurale. Pe fundalul acestor vulnerabilități, economia Republicii Moldova a fost afectată în mod repetat de diferite șocuri negative, fapt ce a subminat în mod fundamental dinamica de dezvoltare economică și tranziția deplină la o economie de piață funcțională, bazată pe un model durabil de creștere economică. Totuși, cele mai grave șocuri țin de eșecurile majore, istorice chiar, de guvernare. Este vorba despre: frauda bancară fără precedente istorice, colapsarea întreprinderilor de stat, eșecul asigurării supremației legii. Corupția a reprezentat disfuncția majoră în actul de guvernare în ultimele trei decenii.

Pentru a-și consolida competitivitatea, Republica Moldova trebuie să valorifice mai eficient capitalul uman, să se tehnologizeze, să-și consolideze securitatea energetică și să devină mai imună la schimbările climaterice. Țara va trebui să abordeze mult mai hotărât câteva provocări monumentale care stau în fața sa, și anume: modernizarea sistemului educațional, recuperarea decalajului tehnologic, creșterea accelerată a productivității muncii, adaptarea la schimbările climaterice și consolidarea securității energetice, constată Raportul de Stare a Țării 2021.

Noutăţile partenerilor

comentarii: