Potrivit asociației, concetățenii noștri sunt transportați masiv de transportatorii neautorizați de persoane, iar din cauza restricțiilor introduse, fenomenul transportului ilegal de persoane a luat o amploare enormă. Dacă până la pandemia noului coronavirus, 70% din transporturile de persoane se efectuau pe cale ilegală, în prezent aceste transporturi ocupă 99% din volumul transporturile rutiere internaționale.

În opinia transportatorilor autorizați, interdicțiile introduse de Comisia Națională Extraordinară de Sănătate Publică au un efect diametral opus de cel pe care ar trebui să-l atingă.

„Restricțiile introduse au creat un impact negativ asupra societății și sănătății publice, căci din cauza dezvoltării transportului neautorizat de pasageri, se mărește și riscul de răspândire în masă a virusului covid-19. Transportatorii ilegali nu respectă nici o cerință de prevenire răspândirii virusului și nu respectă regulile și instrucțiunile introduse”, se spune în declarația Asociației.

Asociația Patronală a Transportatorilor și Serviciilor Auxiliare precizează că statele UE, precum și vecinii noștri de la Est și Vest, deja au întreprins măsuri importante de ridicare a restricțiilor în domeniul transporturilor internaționale. În prezent, astfel de restricții drastice se păstrează doar în Republica Moldova.

Totodată, Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto și companiile de transport rutier internațional de pasageri consideră că în schemele de promovare a curselor ilegale, neautorizate de Comisia pentru Situații Excepționale, sunt implicate persoane din conducerea Ministrului Afacerilor Externe și Integrării Europene, Poliției de Frontieră și altor instituții.

„APOTA și companiile de transport vor solicita compensarea pierderilor din contul bugetului de stat, care la rândul său urmează a fi acoperite din contul averii funcționarilor corupți”, se arată în declarația APOTA.