„Mă refer în special la obiecte precum Aeroportul Internațional Chișinău, la Moldtelecom, la protecția și stocarea datelor, la transportul feroviar și altele care sunt de importanță națională și pentru securitatea Republicii Moldova. Unele dintre acestea am văzut că de-a lungul timpului au ajuns pe mâna unor oameni dubioși, unor anonimi. În situația în care Aeroportul a fost concesionat ilegal, am văzut încercări de transmitere a acestui contract de concesionare din mâna unor persoane dubioase în mâna altor persoane dubioase”, a declarat liderul PAS, Maia Sandu.

În opinia membrilor PAS, cadrul legal actual nu oferă suficiente pârghii pentru a preveni astfel de tranzacții dubioase cu activele de importanță națională.

Proiectul de lege propus de formațiune propune restricții pentru astfel de tranzacții, indiferent dacă este vorba de proprietatea statului. „Chiar și atunci când aceste întreprinderi sunt pe mâna sectorului privat, va fi nevoie de acordul Guvernului pentru ca aceste tranzacții să se întâmple”, a adăugat Maia Sandu.

Președintele PAS a adăugat că, dacă în viitor nu se va ajunge la anularea de către justiție a contractului de concesionare a Aeroportului Internațional Chișinău, reglementările propuse l-ar obliga pe cel care transmite contractul de concesiune să ceară acordul statului, după ce noul proprietar ar fi verificat.

„Noul Guvern vorbește despre privatizări în acest an, iar în cazul în care nu există niște reglementări clare, ne putem pomeni că și Moldtelecom va ajunge pe mâna unor companii offshore, a unor anonimi, așa cum a auns Air Moldova. Am auzit și zvonuri în raport cu Portul Giurgiulești”, a mai spus Maia Sandu.

Potrivit deputatului PAS Sergiu Litvinenco, introduce în legislația națională conceptul de „clauză de schimbare a controlului”, care îl va obliga pe cel care privatizează bunul sau cel care ia în concesiune, în eventualitatea predării acestui bun către altcineva, să ceară în mod obligatoriu acordul de la cel care a privatizat bunul sau l-a luat în concesiune, adică acordul Guvernului.

În situația în care nu este solicitat acordul Guvernului, acest lucru atrage rezilierea tranzacției.

Totodată, proiectul interzice companiilor offshore participarea la privatizarea bunurilor publice dacă acestea sunt de importanță națională, dar și celor care au fost implicați anterior în diverse cazuri de corupție.