Astfel, din ianuarie 2020, cota accizului va fi micșorată cu 50% doar pentru autoturismele de tip plug-in hybrid. În cazul celorlalte automobile de tip hybrid clasic, care au beneficiat până acum de o reducere de 50%, cota de acciz va fi micșorată doar cu 25%. În cazul mașinilor mild-hybrid și micro-hybrid, nu va fi aplicată nicio scutire.

Deputații Blocului ACUM, Liviu Vovc și Lilian Carp, au înaintat un amendament prin care să fie păstrată reducerea de 50 la sută, dar acesta a fost respins cu votul majorității deputaților.

În opinia legislatorilor, Guvernul descurajează astfel cetățenii să-și cumpere un automobil de tip hyprid, care este mai prietenos cu mediul

„Trebuie să înțelegem că în RM nu există o infrastructură de alimentare a automobilelor electrice. În contextul în care oamenii nu vor putea să alimenteze aceste automobile plug-in, ele vor fi simple hybrid și nu sunt cu nimic mai bune decât celelalte. Odată cu majorarea prețului la import, aceste automobile vor fi mai puțin competitive, iar oamenii se vor orienta spre mașini cu benzină sau motorină, care sunt mult nocive pentru mediul înconjurător”, a declarat Liviu Vovc.

„La ședința precedentă, când proiectul a fost discutat în prima lectură, am fost mințiți.Ne-au spus că este doar un proiect tehnic și că nu va avea loc niciun fel de majorare. Este ridicol pentru că, pe de o parte ministrul Agriculturii, dezvoltării regionale și mediului a declară săptămâna trecută la ONU că își asumă angajamentul de a atinge reducerea cu 67% a emisiilor gazelor cu efect de seră, la nivelul anului 1990. Pentru aceasta RM primește bani. Iar acum vin cu acest „cadou””, a adăugat Lilian Carp.

În opinia deputaților ACUM, aceste acțiuni ale guvernării au drept scop facilitarea unui agent economic care importă mașini. Și anume, în favoarea consilierului socialist Vasile Chirtoca, președinte al Comitetului de conducere al „DAAC Hermes Grup”.

„El nu importă și mașini de tip hybrid. Astfel este răsplătit pentru acel ajutor financiar oferit lui Ion Ceban în campania electorală. Acum și fiul său ne sperie cu „balauri” prin centrul capitalei, a adăugat Carp.

Anterior, Guvernul a declarat că această măsură reprezintă un instrument de stimulare a importurilor mijloacelor de transport cu un nivel scăzut de emisii de dioxid de carbon și căă mărimea facilității fiscale acordate este raportată la eficiența ecologică a acestora.