„La ziua de azi, pentru 2019 avem un buget de stat aprobat încă în toamna 2018, care are mari probleme la capitolul finanțarea asigurată a deficitului de buget. Deficitul de buget prevede o mărime de aproape 6 miliarde de lei. Faptul că această mărime de deficit nu are și suficiența resurselor de acoperire vine din faptul că nu este asigurată finanțarea celor două tranșe de la UE, discuțiile sunt blocate, iar probabilitatea că va fi deblocată în 2019 această finanțare este foarte mică.

Aspectul al doilea ține și de partea dialogului cu FMI, unde o componentă de finanțare a deficitului pentru 2019 este sub un mare semn de întrebare. Pe de o parte, tranșele de la FMI, care vizează bugetul de stat și susținerea sau finanțarea deficitului, pe de altă parte, și tranșa legată care urmează să fie oferită de Banca Mondială. Având această situație, cu siguranță orice promisiuni care se fac acum, într-un context electoral, agravează și mai mult situația bugetului cu asigurarea de resurse necesare pentru finanțarea tuturor angajamentelor pe cheltuieli, inclusiv acele declarate recent.

Un alt aspect ce ține de aceste promisiuni, care sunt în plină campanie electorală, este faptul că sunt făcute ca promisiuni care vor fi aplicate ulterior, fie că e vorba de anumite categorii de populație care vor beneficia de anumite plăți de sărbători sau alte suplimente, cum ar fi cele pentru familiile cu copii. Deci, toate lucrurile astea sunt declarate cu efect ulterior, adică după alegeri, dar după alegeri nu exclud, având în vedere primul aspect despre care am vorbit, să se recurgă, indiferent cine va fi la guvernare, la o revizuire drastică a bugetului, având în vedere insuficiența de resurse de finanțare a acestui deficit bugetar și a cheltuielilor umflate, inclusiv cu aceste promisiuni. Sigur că este o capcană pentru cei care ar putea să vină la guvernare; pe de altă parte, sunt promisiuni din partea guvernării care după alegeri și în cazul dacă vor mai rămâne la guvernare tot ei vor face reducerile și tăierile din buget cu anumite scuze față de populație, pentru că totuși vorbim de aspecte financiare, care trebuie să fie certe când vorbim de buget”, a declarat expertul economic, într-un interviu pentru Europa Liberă.

Veaceslav Negruța a mai spus că tot ce face azi guvernarea este un șir continuu de izolare a Republicii Moldova de un dialog constructiv cu Uniunea Europeană și cu alte structuri internaționale financiare.

„Practic, se poate pune cruce pe acest program cu FMI, pe tranșele pe care Republica Moldova ar fi mizat poate sau poate ar fi beneficiat în 2019 și va fi necesară o altă discuție, un alt dialog. Probabil, viitorul Guvern va intra în alte negocieri pentru un nou program cu Fondul Monetar. Punctul de pornire, cel de unde s-a oprit dialogul cu FMI în august 2018, nu mai este valabil. S-au schimbat prea multe date inițiale și prea multe condiții care au stat la baza acelui memorandum sau program semnat în 2016. Lucrurile s-au schimbat și nu mai sunt relevante pentru program. FMI va fi cel care va anunța despre aceste lucruri probabil că în timpul apropiat, poate după alegeri, dar oricum dialogul va fi foarte greu, fără ca programul să aibă unele speranțe de continuitate”, a punctat fostul ministru al Finanțelor.