Raportul guvernului Chicu la cele 100 de zile este de ordin tehnic și puțin palpabil pentru cetățeanul de rând, susține expertul Ion Tăbârță. Actualul Guvern, care s-a numit tehnocrat, susține că este unul social, însă venind la guvernare a aprobat majorarea călătoriilor interurbane, ceea ce nicăieri nu este convenit în programul de guvernare.

Analistul IDIS Viitorul, Ion Tăbârță a comentat la o emisiune radio, raportul guvernului Chicu la cele 100 de zile și practica ședințelor de luni dintre șeful statului, premier și spicher, care conform expertului, depășește limitele constituționale.

„În conformitate cu art. 96 din Constituția Republicii Moldova, Guvernul are atribuția de a realiza politica internă și externă a statului, conducându-se de programul de guvernare adoptat de Parlament. Totodată, dacă e să ne referim la atribuțiile șefului statului atunci, în conformitate cu art. 77, acesta este garantul suveranității și integrității Republicii Moldova. Diferența este că Guvernul este cel care realizează politica executivă a statului, iar șeful statului nu este altceva decât garantul simbolic al instituțiilor statului. Ba mai mult, nicăieri în Constituție nu este scris că președintele țării are atribuții executive. Practica ședințelor de luni dintre șeful statului, premier și spicher depășește limitele constituționale. Este o practică defectuoasă, care mai degrabă face ca Republica Moldova să funcționeze ca o republică prezidențială și nu ca una parlamentară, cum este scris în Constituție. Șeful statului, în conformitate legea supremă, are anumite atribuții sporite în domeniul politici externe și apărării. În rest, președintele țării are prerogative simbolice în designul instituțional al statului Republica Moldova”, a explicat Ion Tăbârță.

Însă din punct de vedere al politicilor sociale, economice și financiare acest Guvern are multe restanțe

Tăbârță analizând raportul publicat pe pagina oficială a Guvernului, susține că acesta este de ordin tehnic și puțin palpabil pentru cetățeanul de rând. Din punct de vedere al politicilor sociale, economice și financiare acest Guvern are multe restanțe. Executivul a aprobat majorarea călătoriilor interurbane, ceea ce nicăieri nu este convenit în programul de guvernare, menționează analistul.

„Pe dimensiunea externă, Republica Moldova este izolată aproape în totalitate de partenerii externi. Chișinăul a pierdut din dinamica relațiilor cu UE pe care le-a avut în timpul Guvernului Sandu. În prezent, relațiile cu UE sunt în stand-by, iar cele cu statele vecine – România și Ucraina – practic, sunt înghețate. Pe de altă parte, se atestă o dinamică în relația cu Federația Rusă, însă nu este clar dacă această dinamică e în interesele naționale ale Republicii Moldova sau este pentru îndeplinirea anumitor puncte de pe agenda geopolitică a Moscovei. Așa numita politică echilibrată a șefului statului nu înseamnă altceva decât reorientarea vectorului extern al Republicii Moldova dinspre Vest spre Est”, a spus Tăbârță.