image
Sursa foto: historia.ro

Care a fost prima mașină 100% românească? Nu, nu a fost Dacia

Cu toate că, în memoria colectivă a românilor, prima mașină fabricată în România ar putea să fie Dacia, realitatea din teren contrazice aceste „legende”. Se pare că, înaintea Dacia a existat un alt automobil, produs în România, însă mult mai devreme.

Desigur, în istoria recentă s-a vehiculat faptul că Dacia ar fi fost cea dintâi mașină construită în România, iar această a părut o variantă extrem de convenabilă pentru comuniști, cei care țineau cu tot dinadinsul să dea impresia că ei sunt cei care au pus bazele modernizării și industrializării României.

Cu toate astea, înainte de Dacia a existat automobilul Malaxa 1C, scrie portalul Playtech.ro.

Malaxa, cu adevărat prima mașină românească

În 1945, industiașul Malaxa construia, la Reșița, primul automobil românesc care îi purta, de altfel, și numele.

Această mașină era echipată cu un motor de 3 cilindri în stea, cu răcire forțată. Ba mai mult, automobilul avea capacitatea de a ajunge la 30 CP.

În plus, mașina arăta foarte bine pentru standardele acelor timpuri, având un nivel de confort sporit atât pentru șofer, cât și pentru pasageri, putând să transporte până la șase persoane. Caroseria avea un aspect destul de aerodinamic, comparativ cu standardele post-belice.

Viteza maximă a acestei mașini ajungea la 120 km/h, cu un consum de benzină de 10 l/100 km.

Comuniștii au confiscat brand-ul și l-au mutat mai spre est

Așa cum era de așteptat, imediat ce comuniștii au ajuns la putere, la noi în țară, au confiscat fabrica industriașului, punând stăpânire pe tehnologia din spatele automobilului Malaxa 1C. Timp de doi ani au fost fabricate în jur de 200 de unități.

Regimul a oprit producția, ca mai apoi să mute linia de producție, dar și ansamblare, în fosta U.R.S.S. Acest lucru s-a întâmplat imediat după ce un oficial de la Moscova a fost plimbat cu un astfel de automobil Malaxa și a rămas marcat de modernismului mașinii produse la noi.

Ulterior, această mașină „și-a pierdut urma”, fiind absorbită de „marele Urs”. Surse neoficiale susțin că un astfel de model ar exista în colecția deținută de fostul lider sovietic Leonid Brejnev. Din anul 1988, colecția a trecut în patrimoniul național rus. În 1982, anul în care a murit, Leonid Brejnev avea peste 1.000 de automobile clasice în colecția sa.

Exemplul Malaxa nu este singular: la fel s-a întâmplat și fabrica Leica, din Germania, cea a cărei tehnologii foto a fost furată și adaptată în stil rusesc, materializându-se, ulterior, în „grosolanele” aparate foto Zorki.

Noutăţile partenerilor

comentarii: