Membrii comisiei de anchetă cer Guvernului să renegocieze contractul de concesiune, precum şi anularea taxei de modernizare pusă pe spatele cetăţenilor.

„Starea de lucruri atestată este o consecinţă a îndeplinirii neconforme a obligaţiilor de serviciu de către conducătorii autorităţilor publice centrale, dar şi de către funcţionarii publici implicaţi în procedurile de concesionare a Aeroportului Internaţional Chişinău, precum şi a lipsei de control din partea Guvernului”, se arată în raportul comisiei. În context, membrii comisiei cer Procuraturii Generale şi Centrului Naţional Anticorupţie să examineze responsabilitatea funcţionarilor implicaţi în concesionarea Aeroportului şi tragerea la răspundere a acestora.

Potrivit comisiei, instituţiile de stat nu s-au asigurat dacă concesionarul îşi execută obligaţiile investiţionale asumate. Astfel, până la 11 septembrie 2015, „din volumul de investiţii raportat - 945 903,3 mii de lei, au fost facturate lucrări în sumă de 207 528,7 mii de lei (25 la sută din obiectivul Etapei I conform contractului de concesiune), iar restul 738 374,6 mii de lei constituie suma mijloacelor financiare transferate în avans”.

Amintim că Aeroportul Internaţional Chişinău a fost dat în concesiune la sfârşitul lui 2013, pentru o perioadă de 49 de ani, companiei ruse "UK Komaks", care este administrată de Konstantin Basiuk, fost ofiţer KGB. Firma aparţine, însă, fraţilor miliardari Bajaev din Daghestan, care, potrivit presei, l-ar fi susţinut financiar pe Vladimir Putin în campania electorală din 2004. UK Komaks a câştigat concursul de concesionare a Aeroportului Internaţional Chişinău după ce din cursă s-au retras cinci investitori importanţi din Europa, astfel încât la licitaţie au participat doar două companii, ambele din Federaţia Rusă.

După tranzacţie, s-a anunţat că milionarul Ilan Shor se numără printre membrii consiliului de administrare al Aeroportului Internaţional Chişinău, iar experţii au comentat atunci că această numire arată pe cine anume au favorizat autorităţile atunci când au dat aeroportul în concesiune pentru 49 de ani în cadrul unui concurs închis.

În doar trei ani, de când a luat în concesiune Aeroportul Internaţional Chişinău, firma Avia Invest SRL şi-a schimbat de trei ori proprietarii. Ultimul acţionar majoritar este o companie offshore din Cipru al cărei beneficiar este un afacerist din Moscova. Şi membrii Consiliului de Administraţie al Avia Invest au fost înlocuiţi. Printre ei se numără acum şi Ilona Shor, mama vitregă a lui Ilan Shor, primarul din Orhei anchetat în dosarul „Jaful Secolului”, se arată într-o investigaţie RISE Moldova.

Varianta în limba engleză o puteţi accesa aici.