Potrivit unei estimări a Institutului portughez de administraţie şi marketing (IPAM), marca ''CR7'' valorează 102 milioane euro la scară globală.

''Alături de vinul de Porto, Cristiano Ronaldo este produsul portughez cel mai cunoscut în lume'', afirmă directorul IPAM, Daniel Sa, care, de şase ani, măsoară veniturile economice generate de starul lui Real Madrid.

''Când îi comparăm pe Cristiano şi fostele glorii ale fotbalului portughez, precum Luis Figo sau Rui Costa, reţelele sociale sunt cele care au schimbat datele. Ele reprezintă o forţă care loveşte incredibil şi au o putere de promovare fără limite'', explică acest expert pentru AFP.

Vedetă planetară care depăşeşte sfera pur sportivă, fotbalistul născut în Madeira este urmărit pe reţelele de socializare de 275 milioane de persoane, adică mai mult decât oricare alt sportiv. Cu cele 121 milioane de ''like''-uri ale sale pe Facebook, Ronaldo deţine un record absolut în faţa cântăreţei columbiene Shakira, soţia fundaşului Barcelonei, Gerard Pique.

De asemenea, el se află pentru al doilea an consecutiv în fruntea clasamentului sportivilor cel mai bine plătiţi din lume, stabilit de revista Forbes, cu venituri cifrate în 2016 la 83 milioane euro, dintre care 35 milioane din contracte publicitare.

Vedeta portugheză reinvesteşte această mană în ţara sa din 2006, de când a deschis primul său magazin de lenjerie ''CR7'' la Funchal. De atunci, gama s-a lărgit: blugi, pantofi sau accesorii.

În decembrie 2013, el a inaugurat propriul său muzeu, tot în Madeira, unde peste 250.000 de fani au putut deja să admire impresionanta sa colecţie de trofee.

Dar pentru specialistul în marketing Daniel Sa, principala investiţie a lui Ronaldo în Portugalia apare la sfârşitul anului 2015, când s-a asociat cu grupul hotelier Pestana pentru a construi patru hoteluri cu însemnul ''CR7''. Fotbalistul a finanţat jumătate din acest proiect cu suma de 75 milioane euro.

''Injectarea a zeci de milioane de euro într-un grup originar din Madeira, până acum puţin cunoscut în străinătate, este foarte neobişnuit pentru o mică piaţă cum este Portugalia'', crede Daniel Sa.

Imagine a firmei Nike, expert în autopromovare, Cristiano Ronaldo îşi pregăteşte deja în mod activ reconversia. ''Mulţi fotbalişti îşi încheie cariera fără să ştie ce vor să facă în continuare. Pentru mine este clar, vreau să mă ocup de mărcile mele'', mărturisea el pentru AFP la sfârşitul anului 2015.

La Pestana CR7 din Lisabona, inaugurată în toamna trecută, clienţii se pot bucura de un cocktail ''Balonul de Aur'' sau pot face o fotografie cu o hologramă a căpitanului selecţionatei portugheze.

Pentru grupul Pestana, Ronaldo este ''un megafon planetar'', asigură Miguel Plantier, directorul acestui stabiliment de lux de 83 de camere, situat în plin centru istoric al capitalei portugheze.

''Şi nu dă doar bani, el urmăreşte dosarele îndeaproape şi chiar se scuză că nu este prezent mai mult'', adaugă Plantier.

''Cristiano nu este un novice. El a crescut într-o insulă turistică precum Madeira şi cunoaşte bine sectorul'', subliniază Leonor Costa, directoarea de marketing a grupului Pestana.

Ţară abia ieşită dintr-o criză economică, mai ales datorită ''boom''-ului turistic, întreaga Portugalie se foloseşte de imaginea megastarului său, marele artizan al victoriei naţionalei de fotbal lusitane la Euro 2016.

În martie, aeroportul din Madeira a fost botezat oficial după numele lui Cristiano Ronaldo, în prezenţa acestuia şi a unor înalte autorităţi politice ale ţării.

''A da numele aeroportului în onoarea lui Cristiano a fost o decizie foarte inteligentă şi ea spune totul despre importanţa lui Ronaldo pentru ţară. Cu atât mai mult cu cât este extrem de rar să vezi un aeroport botezat cu numele unei persoane încă în viaţă'', a adăugat Daniel Sa.

La 32 de ani, ''CR7'' continuă meci după meci să-i sfideze pe cei care îi prezic declinul. Însă pentru economia Portugaliei, ideea retragerii sale nu produce îngrijorare.

''Chiar şi după ce-şi va încheia cariera, Cristiano va continua să se raporteze la Portugalia, explică Daniel Sa. El este un superstar, precum baschetbalistul Michael Jordan sau fotbalistul David Beckham''.