Iată că după ce, recent, Jurnal TV a dat alarma despre schemele din culisele pieţei de publicitate, şi o investigaţie realizată de NewsMaker.md vine să confirme aceste lucruri.

Cele două case de vânzări a publicităţii, controlate de Partidul Democrat şi de Partidul Socialiştilor, au bătut palma încă de la sfârşitul lunii decembrie. Este vorba despre Casa Media - care vinde publicitate pentru Prime, Canal 2, Canal 3 şi Publika - şi Exclusive Sales House care vinde reclamă pentru NTV Moldova, Accent-TV şi Exclusive TV.

Potrivit NewsMaker, Сasa Media şi Exclusive Sales House vând publicitate la pachet şi le propun agenţilor economici reduceri substanţiale dacă acceptă să plaseze spoturi publicitare doar către posturile din acest grup nou-constituit.

Informaţiile sunt confirmate de mai multe surse de pe piaţa media, inclusiv de către Eugen Sergheev, directorul casei de vânzări NovaTV.

„Dacă agenţii economici acceptă aceste condiţii (să nu plaseze publicitate la alte televiziuni decât cele din grup), aceştia pot beneficia de reduceri care ajung chiar şi la 85%”, a precizat Sergheev.

Informaţiile despre înţelegerea dintre casele de vânzări ale socialiştilor şi democraţilor au fost confirmate şi de directorul executiv al Asociaţiei Agenţiilor de Publicitate din Republica Moldova, Galina Zablovskaia. Ea spune că în aceste condiţii, posturile independente de televiziune vor rămâne practic fără publicitate, iar astfel de stratagemă este o premieră pentru Republica Moldova.

Alte surse spun că ţinta acestei înţelegeri este anume Jurnal TV şi alte două posturi de televiziune.

Cele două case de vânzări afiliate democraţilor şi socialiştilor neagă însă faptul că ar acţiona împeună. „Sunt zvonuri”", a declarat deputatul socialist Corneliu Furculiţă, proprietarul Exclusive Sales House. Aceeaşi reaţie a avut şi directorul comercial al Casa Media, Octavian Hanganu.

Amintim că, în ciuda monopolului şi a concurenţei neloiale de pe piaţa media şi de publicitate din ţară, postul de televiziune Jurnal TV se află în topul preferinţelor telespectatorilor. Atât studiul de audienţă TV al companiei IMAS, cât şi cercetarea lansată de Centrul pentru Jurnalism Independent, au arătat că Jurnal TV este pe locul 2 la capitolul rating.

Totodată, ştirile Jurnal TV sunt chiar pe primul loc în capitală, iar emisiunile şi talk-show-urile realizate Jurnal TV se află, la fel, pe primele poziţii.

În afară de monopolul de pe piaţa publicităţii, Jurnal TV trebuie să se confrunte şi cu măsurătorile „oficiale" de audienţă, care sunt efectuate de către o companie care trezeşte multe semne de întrebare.

Precizăm că, săptămâna trecută, la „Cabinetul din Umbră” de la Jurnal TV s-a vorbit despre cartelul care se conturează pe piaţa de publicitate din ţară şi despre cum agenţii economici sunt şantajaţi să nu-şi plaseze publicitatea la postul de televiziune Jurnal TV.

„În aceste zile are loc constituirea unui cartel pe piaţa de publicitate. O casă de vânzări care îi aparţine lui Plahotniuc s-a asociat neoficial cu o casă de vânzări care îi aparţine lui Dodon. Aceste două case de vânzări şantajează clienţii publicitari şi agenţiile de publicitate cu faptul că, dacă vor plasa publicitate la Jurnal TV, nu vor avea reduceri fabuloase pe care le practică Casa Media a lui Plahotniuc, de exemplu. Am un îndemn către agenţii economici. Nu vă temeţi. Plasaţi publicitate acolo unde vă îndeamnă simţul practic. Plasarea de publicitate la Jurnal TV este exact în interesul dvs. O să fie greu, dar dacă depăşiţi frica, o să câştigăm şi noi, şi voi. Ei urmăresc nu doar să micşoreze cota noastră de publicitate. Ei vor să ne distrugă economic şi să ne aducă la faliment, iar când să se întâmple acest lucru, să spună că e un „management defectuos”. Nu avem de gând să acceptăm această situaţie pe care o creează aceste două case de vânzări”, a declarat Val Butnaru, directorul Jurnal Trust Media.