Un proiect de lege în acest sens a fost votat astăzi de Parlament în lectură finală. Documentul completează Codul Contravenţional cu noţiunea „comportament agresiv”, ce include diferite acţiuni precum claxonarea abuzivă, folosirea a semnalelor luminoase, dar şi utilizarea unor gesturi obscene.

Pentru asemenea acţiuni, şoferii riscă o amendă între 3750 de lei sau 5000 de lei şi cinci puncte de penalizare, sau muncă neremunerată în folosul comunităţii timp de 20-40 de ore, sau cu arest contravenţional pe un termen de 15 zile, în toate cazurile cu privarea dreptului de a conduce  pe un termen de la 6 luni la un an.

Totodată, pentru comportamentul agresiv repetat în decurs de un an sau pentru cei care au generat riscul producerii unui accident, amenda va creşte până la 7 mii de lei, cu aplicarea a şase puncte de penalizare, sau muncă neremunerată în folosul comunităţii timp de 40-60 de ore, sau cu arest contravenţional pe un termen de 15-30 de zile, în toate cazurile cu privarea dreptului de a conduce  pe un termen de la 1 la 2 ani.

Mai exact, iată care sunt acţiunile care ar reprezenta un comportament agresiv:

1) deplasarea succesivă, neregulamentară, de pe o bandă de circulaţie pe alta, în scopul devansării, ocolirii vehiculelor;
2) efectuarea manevrei de întoarcere prin folosirea sistemului de frânare;
3) pornirea de pe loc prin demararea excesivă a autoturismului;
4) agresarea conducătorului unui vehicul prin apropierea excesivă din spate sau din lateral, în mod repetat sau continuu, prin gesturi obscene, cuvinte sau expresii obscene;
5) folosirea repetată a semnalelor sonore şi/ sau luminoase pentru obligarea conducătorului vehiculului care circulă regulamentar în faţa sa, de a elibera, în mod nejustificat banda de circulaţie;
6) neasigurarea între două autovehicule cu masa maximă autorizată mai mare de 3,5 tone, care circulă pe aceeaşi bandă în afara localităţii a spaţiului necesar revenirii unui vehicul care a efectuat depăşirea;
7) frânarea bruscă a vehiculului, în mod nejustificat, la revenirea pe bandă, imediat după depăşirea unui vehicul, obligând conducătorul acestuia să schimbe direcţia de mers sau să frâneze brusc, pentru a evita impactul;
8) depăşirea unei coloane, formată din vehicule obligate să oprească sau să încetinească la pătrunderea într-o intersecţie, la trecerea la nivel cu calea ferată sau în caz de forţă majoră, în scopul de a plasa vehiculul în faţă sau în interiorul coloanei;
9) circulaţia cu viteză în limita stabilită sau depăşind această limită, la o distanţă foarte redusă faţă de un alt vehicul, înaintea sau în spatele acestuia, cât şi în lateral, în scopul agresării sau intimidării conducătorului acestuia;
10) conducerea unui ciclomotor sau a unei motociclete pe o singură roată, ori a unui cuadriciclu pe cele două roţi din spate;
11) circulaţia pe o altă bandă decât prima, cu viteză redusă nejustificat, împiedicând circulaţia regulamentară a vehiculelor care se deplasează în urma sa;
12) mersul înapoi cu spatele în scopul agresării sau intimidării celorlalţi participanţi la circulaţie;
13) deplasarea neautorizată în grup (câte doi şi mai mulţi, cu excepţia coloanelor oficiale) cu vehicule şi/sau motociclete sau ciclomotoare, care circulă pe aceeaşi bandă sau pe benzi paralele, depăşind limita de viteză, sau cu viteză redusă nejustificat, sau fără asigurarea între oricare două vehicule consecutive a spaţiului necesar revenirii unui vehicul care a efectuat depăşirea.