Site-fantomă apărut peste noapte în RM: Identitatea Ziarului de Gardă, furată pentru a crea un site anti-opoziţie şi pro-guvernare

Site-fantomă apărut peste noapte în RM: Identitatea Ziarului de Gardă, furată pentru a crea un site anti-opoziţie şi pro-guvernare
Sursa: jurnal.md Foto: jurnal.md 21.02.2017 15:43
Un nou site-fantomă a răsărit în câmpul mediatic din RM. Este vorba despre o pagină web care a furat identitatea Ziarului de Gardă, atribuindu-şi denumirea ziaruldegarda.com.

Portalul apărut are o politică editorială similară cu alte altor site-uri anonime care au apărut în ultimul an pe piaţa media din RM, promovând o politică editorială anti-opoziţie şi pro-guvernare. De exemplu, site-ul ţine astăzi în prim-plan două ştiri - una denigratoare despre postul de televiziune Jurnal TV şi alta de informare despre întâlnirea avută astăzi de preşedintele Igor Dodon, speakerul Andrian Candu şi premierul Pavel Filip.

Jurnaliştii de la publicaţia Ziarul de Gardă au verificat totul şi au stabilit că acest site este într-adevăr o fantomă electronică, care face uz de numele „Ziarul de Gardă” şi distribuie informaţii scrise de autori anonimi sau furate de pe alte pagini web.
 
„Analizând datele, am constatat că pagina web ziaruldegarda.com a fost înregistrată la 7 februarie 2017, de către o persoană pe nume Maxim Luca, având o adresă juridică falsă. Deşi în datele de înregistrare e scrisă adresa strada Bălţiului, 5, în datele Întreprinderii de Stat Cadastru o asemenea adresă nu există. De asemenea, codul poştal indicat de registratorul paginii este incorect. Cei care au înregistrat această pagină web au lăsat şi un număr de telefon: 69141305. Contactat în mod repetat de redacţie, cineva a răspuns la acest număr de telefon, asigurându-ne că nu are nimic în comun cu mass-media, nu este implicat în crearea niciunui site şi că nu a permis nimănui să-i utilizeze numărul de telefon”, precizează publicaţia Ziarul de Gardă.



Pe ziaruldegarda.com nu există vreo menţiune despre cine şi de ce a creat această pagină web, unde se află, cum pot fi contactaţi, care este scopul ei şi de ce a fost furat numele unui ziar tipărit şi on-line, care funcţionează legal în R. Moldova începând cu anul 2004, dar şi conţinutul altor ediţii media. 

Publicaţia ZdG.md mai notează că materialele care sunt plasate pe această pagină web sunt scrise de un singur autor, probabil fals, pe nume Stan Filip, de fapt textele fiind preluate de pe numeroase pagini de media oficiale, la unele fiind indicată sursa reală, la altele – nu. Deşi toate textele sunt semnate de Stan Filip, pe bara URL a paginii apare ca autor un oarecare Harghel.



În situaţia creată, jurnaliştii de la Ziarul de Gardă au venit cu următorul mesaj:
Constatăm cu îngrijorare că această pagină web se dă drept instituţie media, dar e bazată pe o adresă fizică falsă, pe alte date false, lasându-se exclusiv pe furtul unei denumiri a unei instituţii existente şi a conţinutului creat de alte instituţii media.

Solicităm colegii din presa reală să informeze cetăţenii despre acest fals. În aceste condiţii, când presa independentă este în cele mai precare condiţii din câte au existat de la crearea R. Moldova, când falsurile sunt propagate excesiv în media controlată politic, solidarizarea şi apărarea presei autentice şi a instituţiilor media transparente şi cu tradiţii etice este o luptă care trebuie dusă zi de zi, oră de oră.
Solicităm societatea civilă să vină în sprijinul presei reale, cu nume, adrese, echipe reale. De asemenea, solicităm societatea civilă să se alăture demersurilor noastre către autorităţi pentru a elucida acest uz de fals şi furt brutal de imagine.
-Solicităm organele de drept să investigheze acest furt de imagine şi de informaţie şi să vină cu informaţii despre beneficiarii finali ai acestui proiect.
-Solicităm partenerii de dezvoltare ai R. Moldova să ia act de acest atac asupra imaginii unui reputat grup de jurnalişti de investigaţii, care este acum pus în condiţii dificile de a-şi apăra numele şi cititorii săi de abuzuri criminale, puse la cale prin intermediul falsurilor.
Nu e prima dată când se fac încercări de a fura identitatea Ziarului de Gardă. În campania electorală din mai 2011, în oraşul Chişinău, a fost distribuit un tiraj cu numere false ale ediţiei tipărite a Ziarului de Gardă, dar şi a ziarului Timpul. Organele de drept au iniţiat atunci o anchetă, dar nu au prezentat nici până acum numele autorilor falsificatorilor celor două ziare din Chişinău.

Ziarul de Gardă a fost înregistrat la Camera Înregistrării de Stat din R. Moldova la 22 martie 2004, denumirea fiind creată de fondatoarele ziarului. Primul număr tipărit al Ziarului de Gardă a apărut la 29 iulie 2004, tot atunci apărând şi pagina web a redacţiei www.zdg.md, care a crescut constant, anul trecut înregistrând peste un milion de vizitatori unici.

Ştiri similare

ULTIMELE ŞTIRI