Două ipoteze se conturează care ar fi stat la baza prăbuşirii elicopterului SMURD Iaşi, joi la amiază, în localitatea Haragîş din Republica Moldova. O primă ipoteză aflată în lucru pe masa anchetatorilor ar fi o posibilă defectare în zbor a aparatului, chiar când survola raionul Cantemir. O a doua ipoteză ar fi o eroare de pilotaj, comisă pe fondul condiţiilor meteo dificile. Reamintim că la manşa elicopterului EC 135 cu indicativul 347 se afla un om cu o vastă experienţă: comandorul Doru Gavril, comandantul Unităţii Speciale de Aviaţie Iaşi, cu 20 de ani de experienţă în zbor, şi cu 4.180 de ore de zbor.

Probe de benzină

Ipoteza privind posibila defectare a aparatului este sprijinită de unii martori, care au precizat că rotorul (elicea) aparatului şi motorul dădeau rateuri. De precizat este că elicopterul s-a alimentat cu carburant în Republica Moldova, iar ieri procurorii au prelevat probe de combustibili de la locul accidentului. Alţi martori au declarat anchetatorilor că aparatul căuta un loc de aterizare, zbura cu viteză, iar pilotul făcea viraje strânse.

A doua ipoteză, cea a erorii de pilotaj, a apărut pe fondul condiţiilor meteo nefavorabile: ploaie abundentă, deci vizibilitate redusă, şi plafonul de nori foarte jos. În acest caz, procurorii analizează faptul că pilotul nu ar fi apreciat corect altitudinea, adică ar fi crezut că zboară mai sus.

Tot procurorii vor trebui să analizeze dacă aparatul trebuia să zboare în condiţiile meteo de la momentul respectiv, adică cod galben de averse puternice, însoţite de grindină, deoarece pilotul decide dacă zboară în astfel de condiţii.

De asemenea, oficiali ai aviaţiei din cadrul Inspectoratului General al Aviaţiei Române au mai precizat ieri că elicopterul SMURD Iaşi nu avea în dotare radar meteo, care ajută pilotul să vadă tipul de nori ce sunt în zona în care urmează să zboare. De asemenea, aparatul nu ar fi fost dotat cu sistem cu GPS, care atenţionează apropierea de pământ, fiind dotat doar cu un aparat de orientare.

În urma accidentul aviatic şi-au pierdut viaţa toţi cei patru membri ai echipajului: comandorul Doru Gavril  de 53 de ani, copilotul Voicu Şocae de 36 de ani, medicul Mihaela Dumea de 39 de ani şi asistentul Gabriel Sandu de 40 de ani. Precizăm că corpurile victimelor au fost repatriate.