Auto­ri­tă­ţile pro­mit şi ele, de câţiva ani deja, libe­ra­li­za­rea regi­mu­lui de obţi­nere a unei auto­ri­za­ţii de fun­cţio­nare pen­tru comerţ. Atunci când a sem­nat Acor­dul de Aso­ci­ere cu Uniu­nea Euro­peană, R. Mol­dova chiar s-a anga­jat să „opti­mi­zeze sis­te­mul de auto­ri­za­ţii la etapa ini­ţi­e­rii acti­vi­tă­ţii antre­pre­no­ri­ale prin imple­men­ta­rea ofi­ci­i­lor unice pen­tru deser­vi­rea în com­plex a înce­pe­rii acti­vi­tă­ţii de către subie­cţii pieţei”. În febru­a­rie 2015, Tudor Copaci, pe atunci vice­mi­nis­tru al Eco­no­miei, anu­nţa insti­tu­i­rea meca­nis­mu­lui de ghi­şeu unic la emi­te­rea auto­ri­za­ţiei de fun­cţio­nare.

Promisiunile neonorate ale autorităţilor

„Actu­al­mente, pen­tru desfă­şu­ra­rea afa­ce­rii în comerţ, de la ope­ra­to­rul eco­no­mic se soli­cită un număr extins de acte per­mi­sive (auto­ri­za­ţii, cer­ti­fi­cate, avize, licenţe etc.). Majo­ri­ta­tea din­tre aces­tea se dub­lează, impun cos­turi majore, timp, resurse finan­ci­are şi umane. Iată de ce, în acest pro­iect, ne-am pro­pus să exclu­dem atât regle­men­tă­rile con­tra­dic­to­rii şi nor­mele inu­tile la eli­be­ra­rea auto­ri­za­ţi­i­lor în comerţ, care cre­ează impe­di­mente în acti­vi­ta­tea agenţi­lor eco­no­mici, cât şi supra­pu­ne­rile de fun­cţii de auto­ri­zare şi con­trol ale auto­ri­tă­ţi­lor publice locale (APL) şi cen­trale (APC) în dome­niul come­rţu­lui”, recu­noş­tea Tudor Copaci. Acesta menţiona că modi­fi­că­rile în legi­sla­ţie vor per­mite redu­ce­rea sem­ni­fi­ca­tivă a pro­ce­du­ri­lor şi a eta­pe­lor de eli­be­rare a auto­ri­za­ţi­i­lor de fun­cţio­nare în comerţ exis­tente în pre­zent, iar agenţii eco­no­mici îşi vor ridica auto­ri­za­ţia de fun­cţio­nare în comerţ în 7 – 14 zile.

Nu a fost să fie. Deşi ne aflăm deja în febru­a­rie 2016, pro­iec­tul nu a fost încă imple­men­tat. Între timp, Tudor Copaci a ajuns, de la Minis­te­rul Eco­no­miei, în fun­cţia de secre­tar adjunct al Guver­nu­lui în Cabi­ne­tul Filip. Acesta nu-şi mai amin­teşte deta­lii des­pre acea pro­mi­siune, însă crede că insta­bi­li­ta­tea poli­tică a fost de vină pen­tru fap­tul că pro­iec­tul ghi­şe­u­lui unic nu a fost imple­men­tat. „A fost o peri­oadă înde­lun­gată în care m-am deta­şat şi nu vă pot spune multe. Nu pot să vă spun care au fost impe­di­men­tele fiindcă acum chiar nu ţin minte. Cred că insta­bi­li­ta­tea poli­tică a fost un impe­di­ment, pen­tru că nu s-au luat deci­zii poli­tice. Cred că asta a fost”.

Legea despre autorizaţii

Eli­be­ra­rea unei auto­ri­za­ţii de fun­cţio­nare pen­tru comerţ pe teri­to­riul R. Mol­dova este regle­men­tată de Legea cu pri­vire la come­rţul inte­rior. Fie­care oraş, însă, are pro­priul regu­la­ment, în baza căruia orga­ni­zează eli­be­ra­rea unei ast­fel de auto­ri­za­ţii. La gene­ral, legea spune că auto­ri­za­ţia de fun­cţio­nare se eli­be­rează comer­ci­an­tu­lui în urma unei cereri depuse la auto­ri­ta­tea admi­nis­tra­ţiei publice locale în ter­men de 20 de zile calen­da­ris­tice. La cerere, înce­pă­to­rul în afa­ceri tre­buie să depună mai multe acte, obţi­ne­rea cărora durează câteva luni. Bună­oară, pen­tru a des­chide un maga­zin ali­men­tar, e nevoie de o auto­ri­zare sani­tară, care poate fi obţi­nută doar de la Cen­trul de Sănă­tate Publică. Tot­o­dată, pen­tru maga­zi­nele care fun­cţio­nează în blo­curi, e nevoie şi de un acord din par­tea loca­ta­ri­lor.

De ase­me­nea, e nevoie de cer­ti­fi­ca­tul de con­fe­rire a cate­go­riei şi con­trac­tul înche­iat cu un labo­ra­tor acre­di­tat pen­tru inves­ti­ga­rea pro­be­lor cali­tă­ţii mate­ri­i­lor prime şi pro­du­se­lor pre­pa­rate din ele. Supli­men­tar aces­tor acte, la cere­rea de obţi­nere a auto­ri­za­ţiei de fun­cţio­nare se ane­xează şi un con­tract pen­tru trans­por­ta­rea deşe­u­ri­lor mena­jere solide, care se încheie, în Chi­şi­nău, doar cu Între­prin­de­rea Muni­ci­pală (ÎM) „Auto­sa­lu­bri­tate”, iar în cele­lalte oraşe, cu între­prin­de­rile locale res­pon­sa­bile de ges­tio­na­rea deşe­u­ri­lor. În Chi­şi­nău, de exem­plu, pen­tru eva­cu­a­rea unui m³ de deşe­uri, repre­zen­tanţii ÎM „Auto­sa­lu­bri­tate”, con­tac­taţi de noi, ne-au spus că e nevoie de 90 de lei, bani care se achită lunar, în fun­cţie de can­ti­ta­tea de deşe­uri. „Noi nu avem treabă cu auto­ri­za­ţia. Cu noi sem­naţi con­tract pen­tru a fi curat”, ne-a repli­cat o anga­jată de la „Auto­sa­lu­bri­tate”, atunci când am întrebat-o, în cali­tate de potenţial cli­ent, des­pre actele şi pro­ce­dura prin care poate fi sem­nat con­trac­tul cu între­prin­de­rea muni­ci­pală în vede­rea obţi­ne­rii unei auto­ri­za­ţii de fun­cţio­nare.

Întreprinzător: „Procesul este foarte birocratic şi durează prea mult”

Vlad Şuleanschi, admi­nis­tra­to­rul unui res­ta­u­rant des­chis anul tre­cut în cen­trul Chi­şi­nă­u­lui, spune că, în cazul lor, obţi­ne­rea tutu­ror auto­ri­za­ţi­i­lor nece­sare pen­tru des­chi­de­rea res­ta­u­ran­tu­lui a durat vreo şase luni. „Noi am hotă­rât din start că nu plătim mită, de asta a şi durat mult obţi­ne­rea auto­ri­za­ţi­i­lor. Cea mai mare pro­blemă pe care o văd e că nu-ţi este clar de unde să începi ca să pri­meşti auto­ri­za­ţie, care cer­ti­fi­cat îţi tre­buie în pri­mul rând, care-i pro­ce­sul, unde te înre­gis­trezi… Să faci o firmă e foarte sim­plu, în două zile ai firma gata. Mai departe – durează”.

Şuleanschi spune că cel mai lung a fost pro­ce­sul de obţi­nere a auto­ri­za­ţiei sani­tare de la Cen­trul de Sănă­tate Publică (CSP) Chi­şi­nău, deo­a­rece, spune el, multe reguli sunt încă de pe vre­mea URSS, fiind foarte neclare. „Cauţi legea pe inter­net şi nu o găseşti. Nimeni nu-ţi spune exact cum ar tre­bui să fie. Nu este o cla­ri­tate, nu ştii ce paşi tre­buie să urmezi. Noi mer­geam, prac­tic, cu ochii închişi. După CSP Chi­şi­nău, am ajuns la ANSA (Agenţia Naţio­nală pen­tru Sigu­ranţa Ali­men­te­lor, n.r.). Asta-i una şi ace­eaşi auto­ri­za­ţie ca şi cea de la CSP, ei veri­fică ace­leaşi lucruri, pur şi sim­plu, eu tre­buie să plă­tesc în ambele părţi. Sin­gura dife­renţă e că ANSA m-a între­bat dacă am sau nu aba­tor şi dacă eu omor sau nu ani­male în res­ta­u­rant. O mare pro­blemă la ANSA e că la ei cer­ti­fi­ca­tul se eli­be­rează în 20 de zile lucră­toare. Asta e foarte-foarte mult, aproape o lună de zile, dar fără acest cer­ti­fi­cat nu poţi merge mai departe”, poves­teşte tână­rul între­prin­ză­tor.

„Toţi se simt şefi”

După obţi­ne­rea avi­ze­lor sani­tare, spune Vlad Şuleanschi, au urmat alte zile de aştep­tare, alte taxe achi­tate şi noi dru­muri la pre­tură, la Dire­cţia gene­rală comerţ, ali­men­ta­ţie publică şi pres­tări ser­vi­cii a Con­si­li­u­lui muni­ci­pal Chi­şi­nău şi la Ser­vi­ciul Fis­cal de Stat. „În total, a durat aproape şase luni. În tot acest timp plă­team chi­ria loca­lu­lui, care nu e deloc ieftină, chiar dacă nu acti­vam. Oame­nii din aceste insti­tu­ţii parcă nu lucrează în inte­re­sul cetă­ţea­nu­lui. Toţi se simt şefi. Tre­buie să-i aduci şi să-i duci cu maşina. De ce? Eu doar am plătit pen­tru aceste ser­vi­cii”, se arată indig­nat admi­nis­tra­to­rul res­ta­u­ran­tu­lui.

Într-un final, firma con­dusă de Şuleanschi a obţi­nut auto­ri­za­ţia râv­nită pen­tru o peri­oadă de un an, deşi, explică tână­rul, de obi­cei ea se eli­be­rează pe un ter­men de trei ani. În această pri­mă­vară, Şuleanschi urmează să par­curgă ace­leaşi dru­muri, pen­tru a-şi reîn­noi auto­ri­za­rea. Acest pro­ces este unul mai facil, explică oame­nii de afa­ceri cu care am dis­cu­tat la subiect, pen­tru că, spun ei, deja cunosc pro­ce­dura şi regu­lile de joc de pe tărâ­mul auto­ri­za­ţi­i­lor.
 
Continuarea citiţi pe Ziarul de Gardă