Această întreprindere este o adevărată pepinieră de neamuri ale şefilor mai multor instituţii de stat, cum ar fi Centrul Naţional Anticorupţie, SIS, ale unor lideri de partide, ale şefilor unor procuraturi, dar şi ale unor magistraţi importanţi. Numărul rudelor demnitarilor care au ales să activeze la această întreprindere este cu adevărat impresionant.

Surse de la MoldATSA spun că întreprinderea are şi mari probleme financiare. Lucru straniu, deoarece veniturile companiei sunt sigure, or, la aterizarea, decolarea şi tranzitarea spaţiului aerian al R. Moldova, în mod automat, în conturile MoldATSA intră plăţi impresionante, achitate pentru ghidarea avioanelor. În 2013, întreprinderea era calificată pe a doua poziţie după profitul obţinut, din rândul întreprinderilor de stat, fiind depăşită doar de Moldtelecom.

Pierderile financiare ale companiei nu au stăvilit însă avalanşa de angajări după criterii politice sau de rudenie. Doar în 2014, la această întreprindere au fost angajaţi aproximativ 20 de apropiaţi ai unor funcţionari influenţi. În unele cazuri, chiar au fost create funcţii şi departamente noi, pentru copiii, fraţii şi finii unor demnitari, chiar dacă aceste noi departamente sunt inutile.

Fiul fostei ministre, deputata Valentina Buliga, şef la 23 de ani

Primul erou al acestui subiect este Alexandru Buliga, şef al Departamentului achiziţii. Alexandru este fiul deputatei democrate Valentina Buliga, ex-ministră a Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei. Lansarea în politică şi angajarea la MoldATSA au venit pentru fiul fostei ministre PD foarte devreme. În 2007, când avea 18 ani, Alexandru a aderat la PD. În 2014, într-un interviu, fiul deputatei şi-a motivat astfel pasul: „alegerea a fost una simplă – nu cred că există o echipă mai potrivită care mi-ar împărtăşi viziunea şi care mi-ar fi înţeles ideile. Totuşi, cel mai mare motiv a fost dorinţa de a mă implica, de a face ceva pentru a schimba lucrurile din R. Moldova”. Se pare că aderarea la partid i-a adus mai multe beneficii lui Alexandru Buliga decât R. Moldova. La doar 23 de ani, acesta devine şef la achiziţii, în cadrul unei întreprinderi de stat care face anual cumpărături de zeci de milioane de lei.

În acelaşi interviu, Alexandru regretă realitatea de la noi, în care „persoanele, în mare parte, sunt judecate pentru cine sunt părinţii lor, şi nu pentru propriile acţiuni sau calităţi. Dar nu neg că acest fapt aduce uneori şi beneficii. Eu, însă, încerc să mă afirm ca persoană, şi nu ca fiul Valentinei Buliga”, afirma fiul deputatei PD.

Mariana Tabuică este sora lui Vladimir Cebotari. Până a prelua funcţia de viceministru al Transporturilor, în iunie 2013, Vladimir Cebotari a activat în cadrul Companiei de stat „Air-Moldova” şi a fost director al Administraţiei de Stat a Aviaţiei Civile. Acum acesta este directorul Căilor Ferate din Moldova.

Mariana Tabuică este soţia lui Andrei Tabuică, fost prezentator al emisiunii „Autoexpert”, la un post TV, implicat în scandalul de escrocherie în domeniul imobiliar. Altfel numit „scandalul mansardelor”. Mariana deţine funcţia de director financiar, iar din unele surse – aceasta ar fi conducătoarea din umbră a întreprinderii. Bănuiala a fost confirmată când, într-un material ce viza şefii întreprinderilor de stat, am încercat să-l contactăm pe Veaceslav Frunze, directorul în acte, iar angajaţii acestei companii ne-au redirecţionat repetat la Mariana Tabuică, deşi subiectul nu viza direct compania, ci doar administratorul ei.

La rândul lor, soţii Tabuică mai sunt şi naşii de cununie ai fiicei deputatei comuniste Violeta Ivanov, Madlen Melnic, numele căreia apare pe paginile mai multor tabloide din Chişinău. Totodată, Vladimir Cebotari, mai bine zis, deja Mariana Tabuică, l-a angajat la MoldATSA, în calitate de jurist, pe vărul său, Radomir Cebotari.

Ministrul Transporturilor, cu rude în aviaţie

În mod absurd, întreprinderea de stat nu acţionează ca un agent economic. Astfel poate fi catalogată practica de a angaja personal necalificat şi de a-l trimite la cursuri. Aceste cursuri pot dura şi jumătate de an, timp în care aceşti angajaţi îşi ridică salariul practic fără a munci.

Acesta este cazul expertului coordonator în securitate Natalia Cucoară, care este cumnata ministrului Transporturilor, Vasile Botnari, şi soţia vicedirectorului „Aeroport Handling” SA, Valentin Cucoară. Acesta fiind fratele soţiei ministrului democrat. Botnari nu a uitat nici de fratele său, Igor Botnari, care este de asemenea director adjunct la „Aeroport Handling”. Această companie a aparţinut în proporţii de 100% statului, însă aproximativ un an în urmă a fost privatizată. Motivul privatizării fiind pierderile financiare pe care această societate comercială le suporta în ultimii ani sub administrarea statului. Totodată, ministrul Botnari şi-a adus la această firmă şi finul de cununie. Acesta se numeşte Vitalie Novac, care activează la MoldATSA ca şef al direcţiei juridice.

La această întreprindere îl găsim şi pe Andrei Adam, directorul direcţiei administrative MoldATSA. El este soţul Nataliei Adam, care ar fi asistenta lui Vladimir Plahotniuc. Nu am putut afla dacă aceasta ar fi într-adevăr asistenta deputatului democrat, pe pagina ei de facebook Natalia Adam postând că lucrează la clubul de noapte Drive, o discotecă, proprietate a lui Plahotniuc. Totodată, şi fotografiile postate pe reţelele de socializare în care soţii Adam apar cu logoul Partidului Democrat ne sugerează apartenenţa lor la această formaţiune politică.

Citiţi continuarea pe zdg.md