Audierile, care au fost propuse de fracţiunea parlamentară PLDM, nu au întrunit numărul necesar de voturi, fiind respinse de deputaţi.

„La 8 decembrie 2016,  a aprobat raportul asupra concluziilor Comisie de anchetă privind concesionarea Aeroportului. Este normal ca după un an să fie audiat şi acest raport. Procuratura avea ca misiunea să examineze activitatea persoanelor cu demnitate publică şi funcţionarilor care au fost implicaţi în problemele concesionarii. Aş vrea să cred că şi majoritatea parlamentară va ţine cont în fiecare zi de declaraţiile ambasadorului Peter Mihalko, dar nu doar atunci când au discuţii cu partenerii externi”, a declarat deputatul PLDM Iurie Ţap în plenul parlamentului.

Totodată, fracţiunea PLDM a propus şi audierea Guvernului privind intenţia autorităţile ucrainene care plănuiesc să construiască şase hidrocentrale pe râul Nistru. Chiar dacă propunerea a fost susţinută de patru fracţiuni parlamentare, majoritatea parlamentară a fost de neclintit.

„Solicităm includerea pe ordinea de zi a audierilor privind funcţionarea complexului, dar şi informaţii despre mersul negocierilor cu autorităţile din Ucraina. Este importat să invităm şi reprezentanţii Guvernului. Sunt deja multe interpelări din parte ONG-urilor care sunt preocupate. Sunt multe lucruri necunoscute. Ar fi foarte bine să cunoaştem cum stau lucrurile, pentru ca să nu existe loc de interpretare”, a menţionat deputatul PLDM Vadim Pistrinciuc.  

„Nu este o problema doar de mediu, dar este o problemă naţională. Guvernul trebuie să vină cu informaţii”, deputatul PL Roman Boţan.

Şi fracţiunea PCRM a anunţat că susţine iniţiativa. „Nistru este o sursă importantă de apă. Trebuie să ne întoarcem la acest subiect, să vedem cum stau lucrurile la subiectul protejării râului”, a spus deputatul Elena Bodnarenco.

Menţionăm că anterior Iurie Ţap a prezidat în Parlament o comisie de anchetă menită să elucideze condiţiile în care a fost concesionat Aeroportul Internaţional Chişinău, concluzionând că procesul s-a făcut cu abateri grave de la legislaţie. Încă atunci, deputatul s-a arătat nedumerit că pasagerii sunt obligaţi să achite la plecare taxa de modernizare în valoare de nouă euro. În 2013, când obiectivul a fost dat în concesiune companiei „Avia Invest” din Rusia, taxa ar fi trebuit să fie anulată, întrucât investitorul şi-a asumat în contractul încheiat cu statul cheltuielile pentru modernizare. Plata aceasta însă nu a fost suprimată, fapt care generează scumpirea zborurilor.

Aeroportul Internaţional Chişinău a fost dat în concesiune în 2013 pentru o perioadă de 49 de ani. De atunci, în doar trei ani, firma concesionară, „Avia Invest” SRL, şi-a schimbat de trei ori proprietarii. Presa scria că ultimul acţionar majoritar era o companie off-shore din Cipru, al cărei beneficiar este un afacerist din Moscova. Şi membrii Consiliului de Administraţie al „Avia Invest” au fost înlocuiţi anterior, printre ei numărându-se şi mama vitregă a lui Ilan Shor, primarul de Orhei condamnat în dosarul fraudei de la Banca de Economii. 

Potrivit unei intestigaţii marca Jurnal de Chişinău, Ucraina dezvoltă de peste 30 de ani un complex hidroenergetic monstru pe Nistru, sfidând asigurarea cu apă potabilă a R. Moldova. Mai multe ONG-uri din ţară au semnalat pericolul care va urma după construcţia hidrocentralelor.