VIDEO

Posturile TV controlate de Plahotniuc scapă de sancţiuni: CCA a decis să ia act de sesizările liderilor opoziţiei extraparlamentare, dar fără a întreprinde alte acţiuni

Posturile TV controlate de Plahotniuc scapă de sancţiuni: CCA a decis să ia act de sesizările liderilor opoziţiei extraparlamentare, dar fără a întreprinde alte acţiuni
Sursa: jurnal.md Foto: jurnal.md 27.09.2017 19:51
Posturile de televiziune controlate de Vladimir Plahotniuc scapă de sancţiuni. Consiliul Coordonator al Audiovizualului a decis astăzi să ia act de patru sesizări ale liderilor opoziţiei extraparlamentare, fără alte acţiuni. Asta deşi a constat anumite derogări de la legislaţie. Reclamanţii Andrei Năstase, Aliona Mandatii şi Maia Sandu, consideră nedrepte hotărârile şi susţin că CCA-ul s-a transformat în avocatul posturilor controlate de şeful PD, fapt negat de Consiliu. 

De la şedinţă au lipsit doi membri ai instituţiei. Unul dintre subiectele abordate a fost sesizarea preşedintelui Platformei Demnitate şi Adevăr, prin care a denunţat tentativele de denigrare a persoanei sale la posturile de televiziune controlate de către şeful PD. După ce Jurnal TV a mediatizat această plângere, Consiliul Coordonator al Audiovizualului a hotărât că şi postul Jurnal TV trebuie chemat la raport.

În acelaşi timp, televiziunea noastră a expediat o scrisoare partenerilor de dezvoltare şi ambasadelor acreditate la Chişinău, prin care i-a informat despre o tentativă de cenzurare şi limitare a libertăţii de exprimare, denunţând intenţia CCA de a ne trage la răspundere pentru un material în care Jurnal TV nu a făcut decât să reflecte realitatea.

Astfel, după ce Consiliul a constatat nereguli în ştirile difuzate de holdingul lui Plahotniuc, acum CCA-ul susţine că şi Jurnal TV a admis abateri. Preşedintele instituţiei, Dragoş Vicol, a ţinut să răspundă acuzaţiilor de subordonare politică a CCA guvernării actuale, menţionate în scrisoarea Jurnal TV şi a negat acest fapt, subliniind că acţionează conform legii.

„Acum eu răspund tuturor celor care m-au acuzat de faptul că atunci când s-au adresat pentru a monitoriza anumite posturi de televiziune, am solicitat şi monitorizarea postului Jurnal TV. Şi o voi face în permanenţă, dar nu din considerente că am ceva cu Jurnal TV, ci pur şi simplu ca să văd dacă balanţa este intactă, dacă se procedează pe aceleaşi metode exact pe cele care sunt reclamate”, a spus preşedintele CCA, Dragoş Vicol.  
O intervenţie a avut-o membrul CCA, Olga Guţuţui: „Eu cred că era firesc să examinăm în şedinţa trecută sesizarea care a parvenit de la domnul Andrei Năstase, să fie sancţionate posturile care au fost menţionate în această sesizare. Ulterior, Consiliul să se autosesizeze dacă s-au identificat derapaje la postul de televiziune Jurnal TV, adică aceste două lucruri ar fi trebuit să fie separate”.

Totuşi, Dragoş Vicol a decis să nu pună în discuţie sancţiuni, ci să ia act de sesizare: „Cine este de a lua act de sesizarea domnului Andrei Năstase, liderul partidului politic Platforma Demnitate şi Adevăr, rog să votaţi. Mulţumesc, unanim. V-am propus să nu sancţionăm pe nimeni fiindcă scopul nostru nu este unul de a sancţiona”.

La rândul său, Andrei Năstase afirmă că va contesta hotărârea: „Ne aşteptam la o asemenea decizie, având în vedere controlul deplin al guvernării asupra CCA-ului, instituţie ce ar trebui să acţioneze liber şi independent de voinţa politicului. Este o dovadă în plus pentru cetăţenii ţării, dar şi pentru partenerii externi, că această instituţie are menirea de a proteja media aservită lui Plahotniuc şi Dodon şi de a distruge puţina presă independentă din ţară. Vom contesta această decizie şi vom parcurge toate căile necesare pentru a ajunge la Curtea Europeană pentru Drepturile Omului pentru că doar acolo mai credem că se poate face dreptate”.

Un alt subiect examinat a fost plângerea vicepreşedintei Platformei Demnitate şi Adevăr, Aliona Mandatii, care afirmă că a fost şi ea victima unui linşaj mediatic şi că posturile de televiziune deţinute de şeful PD au difuzat o ştire falsă despre ea.

Şi de această dată, Consiliul Coordonator al Audiovizualului a decis să ia act de plângere, hotărâre care urmează să fie contestată.

„O atare stare de lucruri este inadmisibilă fiindcă posturile de televiziune Publika, Prime, Canal 2, Canal 3 sigur că au încălcat şi formează contravenţii în sensul Codul Audiovizualului. 00:23 00:31 Mai mult ca atât, dezinformarea şi manipularea opiniei publice contravin Constituţiei. Este evident faptul că Consiliul Audiovizualului este un organ partajat politic şi protejează sigur aceste canale de televiziune care aparţin şi slujesc stăpânului”, a menţionat vicepreşedintele Platformei DA, Aliona Mandatii.

Următoarele sesizări dezbătute au fost ale liderului Platformei Demnitate şi Adevăr Andrei Năstase şi cea a preşedintei Partidului Acţiune şi Solidaritate, Maia Sandu. A fost invocat faptul că televiziunile controlate de şeful Partidului Democrat, Vladimir Plahotniuc, au difuzat informaţii catalogate drept manipulatorii şi mincinoase, citând site-uri clonă şi difuzând imagini trucate.

Reprezentantul Publika TV nu a venit la şedinţă, dar a trimis o scrisoare cu explicaţii. Unii membri ai Consiliului au vorbit în favoarea moderatorului Cristian Tabără de la Publika TV.

Prin urmare, la vot a fost pusă doar intenţia de a lua act de plângeri.

La rândul său, preşedinta PAS a reiterat că la mijloc a fost o acţiune intenţionată şi că examinează posibilitatea unei acţiuni în instanţă.

„Cu excepţia unui singur membru, ceilalţi membri ai CCA în loc să respecte legea şi să apere interesul public au ales să legitimeze minciunile şi vedem că CCA în mod deschis devine avocatul posturilor de televiziune care sunt în proprietatea lui Plahotniuc şi prin faptul că nu le sancţionează pentru derogări evidente, le încurajează şi devine promotorul propagandei în Republica Moldova”, a menţionat liderul PAS, Maia Sandu.  

Menţionăm că anterior şeful Consiliului Coordonator al Audiovizualului, Dragoş Vicol, a negat că instituţia ar fi controlată politic.

Ştiri similare

ULTIMELE ŞTIRI