„Preşedintele ţării are dreptul să verifice capacităţile candidatului propus, însă nu are dreptul de veto faţă de propunerea prim-ministrului. (...) În arhitectura constituţională a RM, preşedintele trebuie să aibă un rol neutru, de arbitru şi să nu fie un jucător politic”, se spune în decizia Curţii.

„Refuzul deliberat al preşedintelui de numire a candidatului propus repetat de prim-ministru este o încălcare gravă a obligaţiilor sale constituţionale, circumstanţe ce justifică iniţierea de către Parlament a procedurii de suspendare din funcţie a preşedintelui”, a mai notat Curtea, adăugând că „mecanismul de demitere a Preşedintelui ţine de opţiunea Parlamentului, fiind o procedură complexă şi de lungă durată, care nu soluţionează prompt problema funcţionalităţii depline a instituţiilor fundamentale obstrucţionate deliberat de către Preşedinte”.

Hotărârea Curţii 

„-  În sensul articolului 91 din Constituţie, refuzul Preşedintelui de a-şi executa obligaţiile constituţionale constituie imposibilitate temporară de a-şi exercita atribuţia (atribuţiile) în cauză şi justifică instituirea interimatului funcţiei, care se asigură, în ordine, de Preşedintele Parlamentului sau de Primul-ministru, pentru exercitarea acestei (acestor) obligaţii constituţionale a Preşedintelui.

- Instituirea interimatului funcţiei, cauzat de refuzul deliberat de a executa o obligaţie constituţională şi circumstanţele care justifică interimatul funcţiei de Preşedinte urmează a fi constatate în fiecare caz în parte de către Curtea Constituţională, în conformitate cu competenţa atribuită acesteia prin articolul 135 alin. (1) lit. f) din Constituţie”.

Hotărârea Curţii Constituţionale este definitivă, nu poate fi supusă nici unei căi de atac, intră în vigoare la data adoptării şi se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

Precizăm că Igor Dodon a anunţat că va susţine un briefing la ora 17:00.