Deutsche Welle, despre Jurnal TV: Presa neloială puterii este cuminţită după „modelul Lukaşenko”

Deutsche Welle, despre Jurnal TV: Presa neloială puterii este cuminţită după „modelul Lukaşenko”
Sursa: www.dw.com Foto: jurnal.md 17.01.2017 10:23
Presiunile asupra jurnaliştilor şi instituţiilor de presă neafiliate puterii în Republica Moldova au crescut brusc în ultimele zile. Principalul post TV de opoziţie „Jurnal TV” este pe punctul de a-şi pierde licenţa şi urmează a fi evacuat din actualul sediu, iar doi jurnalişti de investigaţie au fost umiliţi public după ce instituţiile de presă pe care le conduc au abordat subiecte ce puneau într-o lumină negativă liderii a două partide aflate la guvernare.

„Jurnal TV”, care s-a declarat un post de televiziune în opoziţie faţă de guvernarea oligarhică, a anunţat că este somat de administraţia „Skytower”, unde închiriază spaţiu, să părăsească clădirea, invocând neachitarea la timp a plăţilor. Pe de altă parte, administraţia postului de televiziune susţine că şi-a onorat toate plăţile şi că nu există nici o datorie. „Din ziua de 25 noiembrie, când am fost notificaţi despre evacuare, acea restanţă care a existat la acel moment a fost achitată în timp de trei zile. Începând cu 28 noiembrie nu a existat nici o restanţă”, a menţionat directorul trustului de presă, Adrian Gîţu.

Restanţe sau atac politic?

Ciudat este că „Skytower” a decis să rezilieze unilateral şi necondiţionat contractul de locaţiune (obligând Jurnal TV să părăsească sediul într-un termen de 35 de zile) după ce în luna iunie 2016 a prelungit contractul încheiat cu „Jurnal Trust Media” pentru încă trei ani, chiar dacă recunoaşte că s-a mai întâmplat şi în trecut ca „Jurnal TV” să încalce termenii de achitare a plăţii pentru chirie. O altă ciudăţenie este că „Jurnal TV” este cel mai mare arendaş din clădirea „Skytower” şi nu sunt clare raţionamentele economice care ar justifica evacuarea acestuia. În opinia publicistului Vitalie Ciobanu, „restanţele la plata chiriei invocate pentru evacuarea „Jurnal TV” sunt semnale ale unui atac politic”.

Pe de altă parte, Consiliul Coordonator al Audiovizualului a aplicat, în ultima vreme, sancţiuni pe bandă rulantă postului „Jurnal TV”, următoarea posibilă sancţiune urmând a fi retragerea licenţei de emisie.

Potrivit experţilor media, aceste presiuni nu sunt întâmplătoare, ele prevestind determinarea guvernării oligarhice de a se „conserva” la putere. Pentru a-şi atinge acest scop, guvernarea va încerca, în perioada următoare, în perspectiva alegerilor parlamentare care ar putea fi anticipate (sau ordinare în 2018), să anihileze orice opinie critică în măsură să-i creeze disconfort sau să alimenteze spiritul protestatar.

Deranjaţi de jurnaliştii de investigaţie

Mai multe organizaţii non-guvernamentale de media din Republica Moldova au difuzat o declaraţie în care constată înteţirea cazurilor de agresiuni verbale şi reacţii inadecvate la adresa jurnaliştilor din partea unor membri şi susţinători ai partidelor politice.

Acestea condamnă atacul verbal la care a fost supusă preşedinta Centrului de Investigaţii Jurnalistice, Cornelia Cozonac, care a fost insultată public pentru o ştire publicată pe portalul „Anticorupţie.md” despre faptul că proprietarul postului de televiziune „Noroc TV” ar fi consilier pe probleme generale al directorului ÎS „Calea Ferată din Moldova”, Iurie Topală. Anterior, Partidul Comuniştilor a difuzat un comunicat de presă în care menţiona că „liberalii din conducerea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor i-au făcut un cadou costisitor liderului său - i-au dăruit un post de televiziune şi unul de radio. Cu un milion de euro, Ghimpu a devenit proprietar al "Noroc TV" şi "Radio Noroc". Iată aşa „noroc” a dat peste Ghimpu”.

De asemenea, directoarea „Ziarului de Gardă”, Alina Radu, a fost insultată de un exponent al Partidului Democrat după ce publicaţia pe care o conduce a încercat să afle în baza căror criterii  IPNA „Teleradio-Moldova” i-a acordat fundaţiei controversatului oligarh Vlad Plahotniuc un titlu onorific pentru „cea mai eficientă campanie de ocrotire a sănătăţii copiilor din mediul rural”.

Potrivit organizaţiilor de media, „astfel de mesaje, prin care jurnaliştii sunt intimidaţi pentru faptul că îşi exercită meseria ridică semne de întrebare cu privire la declaraţiile pro-europene ale liderilor PDM şi vin în contradicţie cu valorile şi normele europene”. Semnatarii cer partidelor politice să renunţe la limbajul scandalos şi să adopte o atitudine constructivă, corectă şi echitabilă în raport cu jurnaliştii şi mass-media.

Ştiri similare

ULTIMELE ŞTIRI