Potrivit fostului ambasador în SUA, articolul apărut în publicaţia americană The Hill reprezintă doar nişte vorbe în vânt. „Cât de credibil este un interviu sau un opEd (eseu sau pagină publicitară într-o publicaţie de presă, care oferă o opinie a autorului, ce nu este angajat al publicaţiei respective) apărut pe acest portal de bloguri al The Hill în acest moment? Pentru că dacă citeşti de la început şi până la capăt, acest opEd pare foarte laudativ, nu vine cu informaţii noi, este mai degrabă „laudă-mă gură, că ţi-oi da friptură”. Nu este ceva care într-un fel să depăşească blocajele, deficitul de imagine pozitivă pentru Republica Moldova, care a fost afectată de pagube semnificative legate de miliard, legate de disfuncţionalitatea instituţiilor de stat şi legate de protestele care existau între grupurile de cetăţeni revoltaţi în stradă şi guvernările sau prim-miniştrii care au plecat în anul 2015 şi care au revenit în anul 2016, dar cu credibilitate scăzută” a declarat Igor Munteanu într-un interviu pentru Europa Liberă.

„Uitaţi-vă chiar pe textul acestui OpEd - prim-ministrul Filip se laudă cu faptul că a scăzut preţul energiei electrice sau că s-au ieftinit medicamentele şi alte lucruri. Total eronat. Să vorbeşti despre intervenţia statului pentru a forma preţul la energie, asta într-un opEd destinat lobbiştilor din Congresul SUA, este tot aşa cum te-ai lăuda că nu baţi copiii în faţa unui grup de avocaţi pentru drepturile omului. Tot aşa sună şi fraza cu controlul preţurilor într-un stat care ştie doar de economie de piaţă, şi nu de economie centralizată”, a adăugat Munteanu.

Potrivit fostului ambasador, asemenea anacronisme nu au ce căuta într-un OpEd al Republicii Moldova, indiferent de nobleţea scopurilor pe care şi le propune guvernul. Din contra, Republica Moldova ar fi trebuit să demonstreze în 1500 de semne de OpEd cum poate reuşi guvernul să rezolve anumite probleme de sistem, care fac acest stat disfuncţional şi în care oficialii fură în continuare pentru că nu li se dă peste mână.

„Nu este nici un secret că există multe companii americane, care sunt în continuare nemulţumite de administrarea fiscală a statului, de ambiguităţile cadrului de reglementare, de controale şi de corupţia din sistemul de supraveghere a afacerilor, de facilităţile care se dau cu ţârâita ori se dau numai celor „apropiaţi de putere”, de subsidiile care nu se mişcă - astea sunt elemente cheie ale unui mesaj puternic, care ar putea să deschidă nişte uşi în Statele Unite. Deci, oportunitatea şi credibilitatea sunt elemente cheie ale oricărei iniţiative susţinute de companii profesioniste de lobby, care ar putea să servească intereselor apărate de Guvernul unei ţări de talie mică, cu anumite probleme de legitimitate,” a subliniat directorul IDIS Viitorul.

Ideea principală a premierului Pavel Filip în articolul din publicaţia americană The Hill este: „Avem nevoie de partenerii noştri occidentali pentru că propaganda rusească decredibilizează tot ce se întâmplă în Republica Moldova”. Igor Munteanu spune că nu ştie ce vor autorităţile să obţină prin acest articol, atâta timp cât oferă licenţă de difuzare naţională a posturilor care emit în limba rusă. „Pe de o parte, noi oferim trei licenţe de posturi de televiziune şi radio pentru Partidul Socialiştilor şi apropiaţilor lui, cu licenţe de difuzare naţională şi, în acelaşi timp, ne plângem de propagandă rusă. Noi avem 80% din toate posturile care emit în Republica Moldova exclusiv în limba rusă, altfel spus, toate trompetele propagandei Kremlinului deja sunt pe piaţa mediatică a R. Moldova şi noi ne plângem americanilor de propagandă excesivă. Asta este ridicol,” a mai spus Igor Munteanu.

„După părerea mea, niciuna dintre deciziile de coordonare ale audiovizualului nu se iau în afara influenţei politice a unui anumit partid din care face parte şi dl Filip. Dacă nu suntem sinceri, noi transmitem mesaje exact pe dos americanilor şi aceste contracte nu ajută. Este ca şi cum ai face frecţie la piciorul din lemn. Pentru că noi trebuie să fim credibili şi să fim coerenţi cu propriile mesaje pe care le lansăm şi dacă nu suntem suficient de oneşti cu obiectivele pe care ni le punem, noi aruncăm banii pe terasă,” a conchis Munteanu. 

Varianta în limba engleză o puteţi accesa aici.