Declaraţiile aparţin preşedintelui Platformei Demnitate şi Adevăr, Andrei Năstase, şi au fost făcute întrevederilor pe care le-a avut la Berlin cu înalţi funcţionari germani şi prieteni ai Republicii Moldova, precum şi cu reprezentanţi ai diasporei. Liderul PPDA s-a aflat în capitala Germaniei în perioada 21-23 iunie.

Andrei Năstase a avut întrevederi cu Manfred Grund, secretarul Fracţiunii Parlamentare CDU/CSU, raportor pentru Republica Moldova în cadrul Comitetului Afacerilor Externe din Bundestag, cu domnul Knut Abraham, şeful Diviziunii Europa Centrală, de Est şi de Sud-Est, Asia Centrală şi Caucazul de Sud a Cancelariei Federale şi cu Hans-Peter Hinrichsen, şeful Diviziunii pentru Rusia, Belarus, Moldova şi Parteneriatul Estic a Ministerului de Externe al Germaniei.

Liderul Platformei Demnitate şi Adevăr s-a întâlnit, de asemenea, cu Secretarul pentru Relaţii Internaţionale al partidului de guvernământ, CDU, Bertil Wenger, cu preşedintele Forumului Germano-Moldav, deputat în Parlamentul German din partea celui de-al doilea partid de guvernământ, SPD, Fritz Felgentreu, precum şi cu Sven Irmer, Director pentru România şi Moldova al Asociaţiei Konrad Adenauer.



În cadrul întrevederilor, Andrei Năstase a trecut în revistă evenimentele de ultimă oră care au loc în Republica Moldova. Acesta a menţionat că în spatele unor declaraţii frumoase despre consolidarea instituţiilor democratice şi chiar a unor legi votate recent, prin intermediul justiţiei capturate şi a media aservite, guvernarea persecută liderii partidelor de opoziţie şi ai societăţii civile active, creează noi clone electorale, obstrucţionează iniţiativele civice de modificare a Constituţiei pe baza unui număr record de semnături acumulat în Europa (400.000), încălcând flagrant Legea Supremă şi voinţa populară, arestează protestatarii paşnici, pentru inventate acţiuni de dezordini în masă, alunecând spre un regim dictatorial.

La rândul lor, înalţii funcţionari germani au exprimat o profundă îngrijorare cu privire la modul real în care decurg lucrurile în Republica Moldova şi tentativele guvernării de a le prezenta pe hârtie într-o lumină favorabilă, fără a avea un suport faptic suficient în domeniul reformelor.

Aceştia au asigurat că autorităţilor europene au o atenţie asupra fenomenelor periculoase ce iau amploare în Republica Moldova, de monitorizare a procesului electoral, dar şi de sprijin continuu al poporului nostru în aspiraţiile sale democratice şi de punere a ţării pe făgaşul normalităţii.

Un subiect aparte l-a constituit lipsa unei anchete reale a furtului secolului, tragerea la răspundere penală a beneficiarilor acestuia şi confiscarea averilor ilegal dobândite, precum şi iniţiativa legislativă a Guvernului de a recupera miliardele furate de politicieni din buzunarul simplilor cetăţeni în următorii 25 de ani.

Totodată, Andrei Năstase a informat înalţii funcţionari germani despre iniţiativa şi eforturile Platformei Demnitate şi Adevăr de consolidare a societăţii şi a tuturor forţelor democratice şi reformatoare, atât în perspectiva apropiatelor alegeri prezidenţiale, cât şi în cea a declanşării alegerilor parlamentare anticipate, în vederea scoaterii instituţiilor statului din captivitate, punerea acestora în serviciul cetăţenilor, neadmiterii înrobirii populaţiei cu noi poveri financiare, precum şi realizarea revendicărilor populare din cadrul acţiunilor paşnice de protest desfăşurate pe parcursul a mai bine de un an de zile.

Drept priorităţi ale Platformei Demnitate şi Adevăr de îmbunătăţire a situaţiei economice precare au fost menţionate:

1. DEoffshorizarea economiei (prin transparenţa acţionariatului în bănci, companiilor de asigurări, mass-media etc.);

2. DEmonopolizarea, prin prevenirea şi combaterea reală a concurenţei neloiale şi a acordurilor de cartel ce conduc la majorarea nejustificativă a preţurilor la mărfuri şi tarifelor comunale;

3. DEtenebrizarea economiei, prin stimulări fiscale pentru businessul legal, cu înăsprirea concomitentă a sancţiunilor pentru practicarea economiei tenebre;

4. DEbirocratizarea prin implementarea rapidă a reformei administrative, cu micşorarea semnificativă a numărului ministerelor, agenţiilor şi altor instituţii publice, ajustarea numărului funcţionarilor cu majorarea considerabilă a salariilor, introducerea sistemului ghişeului unic şi a serviciilor electronice în procedurile acordării antreprenorilor licenţelor, autorizaţiilor şi altor servicii necesare din partea autorităţilor statale;

5. DEscentralizarea, cu acordarea primăriilor a unei largi autonomii administrative, economice şi fiscale, inclusiv în domeniul serviciilor acordate cetăţenilor, precum şi depolitizarea totală a procesului de alocare a mijloacelor financiare de la fondurile speciale bugetare.

Varianta în limba engleză o puteţi accesa aici.