„Susţin şi doresc să lansez în dezbaterea publică în România, dar şi la Bruxelles următoarea idee: cred că Uniunea Europeană are nevoie să desemneze câte un Înalt Reprezentant pentru fiecare zonă de conflict (...) sau în fiecare stat care este, la momentul actual, de importanţă strategică sau în care (...) au loc o serie de evenimente care necesită o atenţie sporită din partea UE. Unul dintre aceste state este Republica Moldova, unde de-a lungul perioadei de instabilitate politică, de la căderea Guvernului Streleţ, din octombrie, până la punerea în funcţiune a actualului guvern, cred că UE trebuia să facă mai mult, trebuia să joace un rol mai activ. Să nu se rezume a observa, a monitoriza evoluţiile şi a-şi manifesta disponibilitatea de a lucra cu orice guvern de la Chişinău, fiindcă în timp ce jucătorul dinspre Est este activ la fiecare etapă, nu ajunge ca noi să spunem că vrem ca lucrurile să iasă bine la sfârşit, fiindcă nu vor ieşi bine dacă nu suntem şi noi activi în fiecare etapă”, a declarat Siegfried Mureşan, citat de Agerpres.

În opinia europarlamentarului, în UE, există o ruptură la nivelul tehnic între Înaltul Reprezentant pe Politică externă al UE, Federica Mogherini, şi diplomaţii care monitorizează situaţia în state precum Republica Moldova, dar nu au putere de decizie şi nu au acces şi influenţă politică asupra factorilor de decizie din acele ţări la nivelul cel mai înalt.

„Înalt Reprezentant care are de gestionat împreună cu comisarul pentru Extindere şi Politică de vecinătate o mulţime de ţări şi o mulţime de conflicte. (...) Pur şi simplu, nu este nici uman, nici instituţional posibil ca o singură persoană să acorde zilnic atenţie sporită asupra a 20 de ţări, 20 de conflicte. Situaţia din Republica Moldova, situaţia din Macedonia, unde a fost nevoie europeană pentru organizarea unor noi alegeri. Vedem escaladarea conflictului din Nagorno-Karabah, nu mai vorbesc de situaţia din Ucraina, Crimeea”, a afirmat Mureşan.

Deputatul european a mai menţionat că „sunt situaţii în care, dacă reacţionezi cu 24 de ore prea târziu, rişti ca multe lucruri să fie deja pierdute” şi că Moldova are nevoie şi acum de un Înalt Reprezentant, pentru implementarea acordului de asociere la UE.

„În momentul în care, de exemplu, actualul Guvern din Republica Moldova nu-şi îndeplineşte angajamentele, în momentul în care este discrepanţă între declaraţiile de intenţie şi ceea ce se implementează într-adevăr, acest Înalt Reprezentant să amintească zilnic Guvernului Republicii Moldova care sunt obligaţiile sale, care sunt angajamentele pe care şi le-a asumat faţă de UE şi să vegheze că aceste angajamente sunt îndeplinite”, a subliniat europarlamentarul.

Potrivit lui, o astfel de numire ar putea fi făcută de preşedintele Comisiei Europene, fiind de părere că este nevoie de un Înalt Reprezentant în Ucraina, Crimeea, Moldova, Macedonia.

„Ar fi de dorit ca şi Consiliul de miniştri, adică statele membre, să susţină această desemnare. Deci, iniţiativa cred că trebuie să vină de la organul executiv, de la Comisia Europeană, şi titulatura trebuie să fie Înalt Reprezentant al instituţiilor europene, al Comisiei Europene, dar şi al Consiliului. Şi aş vedea un rol aici şi pentru Parlamentul European, în sensul în care această persoană să aibă un dialog regulat şi cu Parlamentul. (...) Adică, îmi imaginez ca acest Înalt Reprezentant să vină în fiecare lună în delegaţia interparlamentară PE cu Republica Moldova să relateze cum şi-a îndeplinit rolul, cum evaluează activitatea autorităţilor din statul respectiv”, a mai declarat europarlamentarul Siegfried Mureşan.