Declaraţia a fost semnată de 24 de deputaţi.

În context, Dodon a îndemnat deputaţii care nu fac parte din majoritatea parlamentară să susţină această declaraţie.

Vă prezentăm mai jos textul declaraţiei:

DECLARAŢIA cu privire la recunoaşterea caracterului captiv al statului Republica Moldova. 
 
Parlamentul Republicii Moldova, în calitate de exponent al voinţei poporului exprimată prin alegerile din 30 noiembrie 2014, constată cu îngrijorare că instituţiile de stat din Republica Moldova sunt excesiv politizate şi grav afectate de corupţie. Republica Moldova a devenit un stat capturat în care unii se scaldă în lux, iar peste un milion de moldoveni trăiesc la limita sărăciei, fiind condamnaţi la mizerie şi foame. Statul de ani buni nu mai deserveşte interesele cetăţenilor, ci ale unor clanuri oligarhice. Instituţiile statului luptă cu cetăţenii proprii, îi jefuiesc, umilesc, le violează în mod sfidător drepturile, le refuză accesul la justiţie, educaţie, servicii medicale de calitate. Reformele sunt mimate, fondurile publice, creditele şi granturile externe - furate, instituţiile de drept – compromise, încrederea cetăţenilor iremediabil pierdută, iar cea a partenerilor de dezvoltare practic de nerecuperat.
 
În condiţiile statului capturat, atestăm un set de trăsături care intră în contradicţie flagrantă cu constituţia Republicii Moldovei, angajamentele internaţionale ale ţării, practicile democratice internaţionale şi europene:
 
- uzurparea puterii de stat prin formarea unei majorităţi neconstituţionale, departe de voinţa alegătorilor şi numirea unui guvern cu încălcarea gravă a procedurilor democratice şi normelor de drept;
- existenţa unor înţelegeri secrete privind partajarea funcţiilor publice, a agenţiilor autonome şi a instituţiilor de drept;
- promovarea în funcţiile cheie ale statului nu în baza criteriilor meritocratice, conform cerinţelor de performanţă, ci în baza relaţiilor de clan/nepotism/afiliere politică;
-existenţa unor structuri tenebre, neconstituţionale, neformale, nesupuse controlului politic şi public, care adoptă toate deciziile în stat, substituind prin sine Parlamentul, Guvernul şi Preşedinţia, Curtea Constituţională;
-politizarea tuturor instituţiilor publice, sociale şi culturale prin eliminarea cetăţenilor care nu au afiliere politică cu Partidul Democrat sau cu majoritatea parlamentară existentă, parte a căreia este Partidul Liberal şi transfugii corupţi din alte entităţi politice;
-interpretarea abuzivă a Constituţiei, legislaţiei existente, reieşind din interesele de moment ale unor grupuri oligarhice, ceea ce violează grav principiile constituţionalismului, a supremaţiei legii şi ale statului de drept;
-utilizarea instituţiilor statului în beneficiul personal şi nu în interesul cetăţenilor sau în interesul naţional;
-devalizarea şi furtul deschis a bugetului public, a rezervelor naţionale, atacurile raider asupra proprietăţii cetăţenilor şi investitorilor străini cu participarea agenţiilor şi instituţiilor statului;
-utilizarea procuraturii, CNA, SIS, CNI, MAI în calitate de bâte politice contra oponenţilor. Fabricarea şi clasarea dosarelor în funcţie de apartenenţa politica şi de atitudinea politică exprimată;
- denaturarea voinţei poporului prin falsificarea alegerilor, coruperea deputaţilor/aleşilor locali, crearea unor majorităţi la nivel central şi local şantajabile care nu au nimic comun cu interesele cetăţenilor şi cu votul lor;
- lipsa de reacţie din partea Procuraturii, Centrului Naţional Anticorupţie, Băncii Naţionale a Moldovei, Serviciului de Informaţii şi Securitate, altor instituţii la acţiunile criminale care au dus la devalizarea băncilor, atacuri raider, crimele din Pădurea Domnească şi 7 aprilie 2009. Altfel spus, instituţiile statului nu mai sunt funcţionale, nu-şi mai exercită atribuţiile sub aspect legal.
 
Persoanele care au capturat instituţiile de stat se fac vinovate de atacurile raider, cu un prejudiciu de aproximativ 100 milioane euro, la concesionarea dubioasă a aeroportului, deetatizarea frauduloasă a BEM, furtul a cel puţin unui miliard de dolari din băncile moldoveneşti, spălarea a 18 miliarde dolari prin sistemul bancar, estorcarea anuală a circa 10-12 miliarde lei din întreprinderile de stat, utilizarea fondurilor europene în beneficii personale sau pe direcţii neconforme destinaţiilor (cum ar fi procurarea de automobile de lux pentru Procuratura Generală, etc.), furtul a cel puţin 60 la sută din asistenţa externă, acordată Republicii Moldova din 2009 până în prezent, granturi şi credite în valoare de zeci de miliarde de lei.
 
În consecinţă Moldova este clasată ca fiind cea mai săracă ţară din spaţiul european, cu una dintre cele mai mici speranţe de viaţă, cu peste 1 milion de cetăţeni plecaţi peste hotare, dintre care mai mult de jumătate sunt persoane tinere cu vârsta cuprinsă între 18-30 de ani, un alt milion de cetăţeni fiind la limita sărăciei cumplite, în imposibilitatea de aşi procura minimul necesar, hrană, îmbrăcăminte, să achite serviciile comunale. Mediul de afaceri este hărţuit în continuu, afacerile se închid, iar sectoarele importante ale economiei au devenit monopolizate.
 
Disfuncţiile majore în activitatea instituţiilor din Republica Moldova au fost menţionate recent şi în multiple cercetări ştiinţifice, rapoarte ale organizaţiilor neguvernamentale naţionale şi internaţionale. Transparency International, în cadrul Barometrului Global al Corupţiei 2013 (BGC), a calificat Republica Moldova ca fiind un stat capturat, cu un nivel al corupţiei periclitant. World Economic Forum, în raportul Global Competitiveness Report 2014-2015 a constatat că Republica Moldova are cel mai corupt sistem judiciar din lume. Majoritatea organizaţiilor internaţionale, printre care şi Freedom House, constată că şi mass-media este capturată şi neliberă. 
 
Republica Moldova este considerată drept stat captiv de înalţi demnitari ai Uniunii Europene, ambasadori, preşedinţi de state şi partide, inclusiv Secretarul General al CoE, oficialilor din cadrul delegaţiilor a APCE. Fenomenul, de asemenea, a fost descris pe larg în mass-media din Federaţia Rusă. Este pentru prima dată când aceeaşi abordare – stat captiv - este susţinută atât înafara ţării în vest şi est, cât şi pe interior. Conform tuturor sondajelor de opinie publică, actuala guvernare are cel mai scăzut nivel de încredere din partea populaţiei de la proclamarea independenţei Republicii Moldova.
 
În asemenea circumstanţe, pentru eliberarea din captivitate a statului Republica Moldova se impune:

-         Anunţarea şi votarea datei alegerilor parlamentare anticipate;
-         Modificarea Constituţiei pentru alegerea şefului statului direct de către popor;
-         Organizarea şi desfăşurarea alegerilor parlamentare anticipate, dar şi a alegerilor directe ale şefului statului pe parcursul anului 2016;
-         În vederea asigurării corectitudinii procesului electoral, neimplicării resursei administrative, se impune în regim de urgenţă demiterea conducerii

Comisiei Electorale Centrale, a Serviciului de Informaţii şi Securitate, a Centrului Naţional Anticorupţie, a Consiliului Coordonator al Audiovizualului, a companiei. Teleradio-Moldova, a Preşedintelui Curţii Supreme de Justiţie şi Consiliului Superior al Magistraturii.

- Asigurarea participării echitabile în scrutinele electorale a tuturor pretendenţilor care au acest drept conform Constituţiei Republicii Moldova.
 

Varianta în limba engleză o puteţi accesa aici.