Declaraţia aparţine lui Cristian Ghinea, consilier de stat pe afaceri europene la Cancelaria premierului României, şi a fost făcută în cadrul unei conferinţe privind situaţia din RM, desfăşurată ieri la Bucureşti, la care au participat mai mulţi experţi şi reprezentanţi ai societăţii civile din RM şi din România.

„Am venit aici în primul rând să ascult şi ăsta este unul dintre mesajele scrisorii pe care primul-ministru a trimis-o premierului Filip, anume dialogul cu societatea civilă legitimă şi democratică, una dintre condiţiile pe care le-am pus acolo. Primul mesaj ar fi că ne bazăm pe dumneavoastră, pe societatea civilă de la Chişinău, inclusiv să urmăriţi condiţiile pe care România le-a pus în scrisoarea premierului Cioloş", a spus Ghinea.

El a precizat că aceste condiţii au fost elaborate în urma consultării cu Comisia Europeană.

„Chiar dacă România va da această tranşă din împrumut, nu va fi destul decât pe termen scurt şi atunci va fi nevoie de asistenţă europeană şi Comisia Europeană vă pot asigura că va veni cam cu aceleaşi condiţii", a arătat Cristian Ghinea.

Potrivit acestuia, împrumutul acordat de România „nu este numai pentru Guvernul Filip”, ci este pentru R. Moldova ca atare, iar România doreşte să vadă semnale pozitive din partea majorităţii parlamentare de la Chişinău.

„În ceea ce priveşte energia, nu poate România să construiască infrastructură energetică în Moldova dacă Moldova nu vrea. Transelectrica, de pildă, tot tatonează terenul Moldelectrica de ani de zile pentru a investi acolo, în schimbul a ceva, dar nu există feedback-ul potrivit la această tatonare", a mai declarat Ghinea.

El a subliniat că nu se pot face de la Bucureşti proiecte de infrastructură energetică în altă ţară.

"În ce priveşte energia electrică, discuţia se complică geopolitic până la urmă, pentru că e foarte greu, tehnic vorbind, ca Moldova să fie desprinsă din sistemul de transmisie vechi, sovietic, la cel european, singură, fără Ucraina. Moldova este un fel de prelungire a Ucrainei în ceea ce priveşte liniile electrice şi atunci trebuie să bagi la pachet trecerea la sistemul european de transport împreună cu Ucraina şi asta e ce ni s-a spus. Trebuie măcar să vedem o decizie în acest sens la Chişinău, anume 'gata, rupem pisica, ne propunem ca în 'n' ani să facem această trecere', pe care România a făcut-o, atenţie, a durat 10 ani ca să trecem la sistemul european de transport. Nu este simplu, dar trebuie măcar să vedem deschidere din partea companiilor de stat din Moldova pentru a colabora cu companii tot de stat din România şi de a avea un plan clar de a face această trecere", a mai spus consilierul român.

Varianta în limba engleză o puteţi accesa aici.