Ofi­ci­al, cam­pa­nia elec­to­ra­lă a lui Igor Dodon, can­di­da­tul Par­ti­du­lui Soci­a­li­ş­ti­lor din R. Mol­do­va (PSRM) la fun­cţia de preşe­din­te, a fost finanţa­tă de cir­ca 400 de per­soa­ne, care au donat sume cuprin­se între 3 şi maxi­mum 75 de mii de lei.

Dolinţă şi Ceban, cei mai generoşi sponsori ai lui Dodon

Alla Dolinţă este depu­ta­tă pe lis­te­le PSRM. În cam­pa­nia elec­to­ra­lă a lui Igor Dodon ea a donat suma de 59 mii de lei. Soţul său, Igor, om de afa­ce­ri, a donat o sumă simi­la­ră. Ast­fel, fami­lia Dolinţă, cu 118 mii de lei, devi­ne cel mai impor­tant finanţa­tor al cam­pa­niei elec­to­ra­le a lui Igor Dodon. Fami­lia Dolinţă, pe lân­gă afa­ce­ri în mai mul­te dome­nii, deţi­ne şi fir­ma Vesma-Teh, care deţi­ne sedi­ul cen­tral al PSRM şi căre­ia par­ti­dul îi plă­teş­te anu­al cir­ca 300 de mii de lei.

Ion Ceban este con­si­li­er muni­ci­pal în Chi­şi­nău din par­tea PSRM, după ce a renu­nţat la man­da­tul de depu­tat, obţi­nut în urma ale­ge­ri­lor par­la­men­ta­re din 2014. Aces­ta a con­tri­bu­it cu 50 mii de lei la cam­pa­nia elec­to­ra­lă a şefu­lui său de par­tid. Mama depu­ta­tu­lui, Euge­nia Ceban, care este şi ea con­si­li­er muni­ci­pal în capi­ta­lă, a con­tri­bu­it cu 58 de mii de lei la cam­pa­nia lui Igor Dodon. În aces­te con­di­ţii, cu 108 mii de lei dona­ţi, fami­lia Ceban este al doi­lea cel mai impor­tant spon­sor al can­di­da­tu­lui Dodon.

Cei­la­lţi dona­to­ri au donat suma maxi­mă de 75 de mii de lei, în cel puţin două tranşe. Ast­fel, depu­ta­ţii PSRM Vla­di­mir Ţur­can, Radu Mudre­ac, Edu­ard Smir­nov, Oleg Lip­s­ki, Ana­to­lie Labu­neţ, Andrei Negu­ţă, Oleg Sav­va, Gri­go­re Novac, Vla­di­mir Golo­va­tiuc, Ale­xan­dr Neste­ro­vs­chi, Ghen­a­di Mitriuc, Ele­na Hre­no­va şi con­si­li­e­rii muni­ci­pa­li Vlad Batrân­cea, Ale­xan­dr Odinţov, Vic­tor Polea­cov, Anton Lea­ds­chii, Vita­lie Mucan sau Gaik Var­ta­ne­an au donat pen­tru cam­pa­nia lui Igor Dodon sume care se apro­pie de 75 mii de lei. Cei­la­lţi depu­ta­ţi şi con­si­li­e­ri muni­ci­pa­li au donat par­ti­du­lui mai puţin, între 30 şi 60 de mii de lei.

Alţi donatori: un preot pro-Dodon şi socrul unui intermediar

În lis­ta celor pes­te 400 de dona­to­ri din cam­pa­nia elec­to­ra­lă a lui Igor Dodon apa­re şi nume­le lui Ghen­a­die Valu­ţa, pre­ot cunos­cut pen­tru ieşi­ri­le sale publi­ce. În cali­ta­te de preşe­din­te al orga­ni­za­ţi­ei obş­teş­ti „Pro Orto­do­xia”, a pro­tes­tat vehe­ment împo­tri­va mai mul­tor legi şi acţiu­ni ale poli­ti­cie­ni­lor. El a donat 49,8 mii de lei pen­tru Igor Dodon, iar pe reţe­le­le de soci­a­li­za­re s-a impli­cat activ în pro­mo­va­rea aces­tu­ia şi în deni­gra­rea con­tra­can­di­da­tei sale, Maia San­du. Valu­ţa nu a răs­puns la ape­lu­ri­le ZdG pen­tru a ne expli­ca de unde vin banii pe care i-a donat lui Igor Dodon.

Cu 44 de mii de lei a con­tri­bu­it la cam­pa­nia de pro­mo­va­re a lui Igor Dodon şi Con­stan­tin Tighi­nea­nu, medic pen­sio­nar din Orhei, con­si­li­er raio­nal pe lis­te­le PSRM în loca­li­ta­te. Aces­ta este tatăl lui Ale­xan­dru Tighi­nea­nu şi socrul Ali­nei Boţoc-Tighineanu, şefa Dire­cţi­ei Pri­va­ti­za­re din cadrul Agenţi­ei Pro­pri­e­tă­ţii Publi­ce din sub­or­di­nea Minis­te­ru­lui Eco­no­mi­ei. ZdG a scris ante­ri­or că Boţoc deţi­ne 32% din acţiu­ni­le Fabri­cii de Con­ser­ve din Călă­ra­şi şi 18% la „Pro­u­ra Vin”, care deţi­ne o fabri­că de vin, nefun­cţio­na­lă, la Oni­ş­ca­ni, Călă­ra­şi, ambe­le pro­pri­e­tă­ţii fiind de fapt ale lui Igor Dodon.

Unde au ajuns banii din campania lui Igor Dodon

7,7 mili­oa­ne de lei din cei 8,7 mili­oa­ne adu­na­ţi au fost chel­tui­ţi de Igor Dodon pen­tru publi­ci­ta­te. 4,6 mili­oa­ne au mers către tele­vi­ziu­ni, 1,5 mili­oa­ne către pre­sa scri­să, iar câte jumă­ta­te de mili­on de lei au mers către publi­ci­ta­tea la radio, site-uri web şi pano­u­ri publi­ci­ta­re. 1,4 mili­oa­ne de lei din cam­pa­nia lui Igor Dodon au mers către tele­vi­ziu­ni­le lui Vla­di­mir Pla­ho­t­niuc deţi­nu­te de fir­ma „Gene­ral Media Grup”. Alţi 1,15 mili­oa­ne au mers către fir­ma „Exclu­siv Media” SRL, care deţi­ne pos­tul de tele­vi­ziu­ne NTV Mol­do­va şi zia­rul de lim­bă rusă „Argu­men­tî i Fak­tî”. Fir­ma la care este anga­ja­tă soţia vii­to­ru­lui preşe­din­te e deţi­nu­tă de apro­pi­a­ţi ai lui Igor Dodon. Alţi 660 de mii de lei au mers la pos­tul public de tele­vi­ziu­ne, Mol­do­va 1.