„Votul cetăţenilor din regiunea transnistreană nu a fost conştient şi informat. Niciun candidat nu a făcut acolo întâlniri cu alegătorii. Pe posturile de televiziune de acolo nu au fost făcute niciun fel de spoturi ale niciunui candidat şi corespunzător acestor constatări votul lor nu a fost unul informat”, a spus Pavel Postica.

Acesta a adăugat că avem cu toţii de învăţat referitor la procedura de deschidere a secţiilor de votare peste hotare, iar Guvernul trebuie să iasă din circuitul de deschidere a secţiilor şi să rămână aceste atribuţii doar la Comisia Electorală Centrală.

„Avem foarte mult de învăţat la ceea ce ţine de finanţarea campaniei electorale şi încălcarea prevederilor legale la acest aspect, dar şi la aceea că societatea civilă nu ar trebui să se implice 100% în monitorizarea campaniei electorale. Candidaţii trebuie să facă asta, ca mai apoi tot societatea civilă este luată la întrebări, pe când noi doar urmărim ca aceste alegeri să respecte cadrul legal”, a menţionat şeful Misiunii de observare a alegerilor „Promo-LEX”.

Pavel Postica a precizat că se aştepta de la majoritatea candidaţilor înscrişi în cursa pentru funcţia de preşedinte al Republicii Moldova să vorbească oamenilor despre atribuţiile pe care le are un preşedinte şi care este rolul acestuia în stat. La rândul lor, candidaţii au oferit „în meniul „campania electorală” nişte bucate interesante pentru alegători, dar care nu se încadrează în campania prezidenţială. În opinia acestuia, mesajul electoral trebuia structurat în funcţie de atribuţiile preşedintelui, ce vrea să facă în viitor în ţară. „Campania oricum a prins şi mai mulţi cetăţeni decât chiar ca în 2014 au participat la scrutin. Asta arată că încă mai merge chestiunea să-i ademeneşti cu un meniu pe care nu-l vei servi până la capăt, indiferent daca ai câştigat sau nu alegerile”, a mai spus Pavel Postica.

Acesta a concluzionat că partea bună a campaniei care a trecut este că cetăţenii au demonstrat că vor să aleagă prin vot direct preşedintele şi au confirmat prin votul lor că susţin ideea alegerii preşedintelui direct.

Dezbaterile publice cu tema „Tehnologii electorale şi tehnologi electorali: lecţii învăţate şi lecţii de învăţat din campania alegerilor prezidenţiale” sunt ediţia a 66-a din ciclul „Dezvoltarea culturii politice în dezbateri publice”, desfăşurat de IPN în parteneriat cu Radio Moldova şi cu susţinerea Fundaţiei germane Hanns Seidel. 

Varianta în limba engleză o puteţi accesa aici.