În acest context, reprezentanţii Asociaţiei cer:

  1. Anularea rezultatelor turului II al scrutinului din 13 noiembrie 2016 şi organizarea unui tur repetat cu deschiderea unui număr de secţii de votare peste hotare luând în calcul participarea la scrutinul din 13 noiembrie 2016;
  2. Demisia conducerii Biroului pentru Relaţii cu Diaspora;
  3. Demisia conducerii Ministerului Afacerilor Externe şi a Integrării Europene;
  4. Demisia Comisiei Electorale Centrale;
  5. Modificarea Codului Electoral şi majorarea numărului maxim de buletine de vot repartizate pe secţie;
  6. Consultarea cu asociaţiile locale la determinarea numărului de secţii de votare de peste hotare.
Declaraţie privind proasta organizare a secţiilor de votare de peste hotare pentru turul II al alegerilor prezidenţiale din 13 noiembrie 2016:

Asociaţia „Gente Moldava”, care este o asociaţie socio-culturală italo-moldavă din Veneţia, Republica Italiană, îşi exprimă profunda indignare şi condamnă modul în care au fost organizate secţiile de votare de peste hotare la turul doi de scrutin al alegerilor prezidenţiale din 13 noiembrie 2016.
La secţia de votare nr. 1/359 din Mestre, Italia, la ora 19.45 s-au epuizat buletinele de vot. Nu şi-au putut exercita dreptul la vot un număr de cel puţin peste o mie de persoane.

Autorităţile dau vina pe cetăţeni precum că ei nu s-au înregistrat prealabil şi din acest motiv nu s-a ştiut unde să fie deschise secţii de votare peste hotare. Considerăm că această declaraţie a autorităţilor nu reflectă realitatea, din următoarele motive.

Autorităţile au multe instrumente pentru a afla unde să deschidă secţii de votare peste hotare. Unul dintre acestea este numărul persoanelor care au votat în scrutinul precedent, după cum este prevăzut în legislaţie. Încă la 5 octombrie 2016, înainte de primul tur de scrutin, Asociaţia Promo-LEX a recomandat deschiderea unui număr mai mare de secţii de votare în mai multe oraşe, recomandare ignorată totalmente de autorităţi. În ceea ce ţine de numărul persoanelor care au votat în primul tur de scrutin din 30 octombrie 2016, la secţia de votare din Mestre, Italia, au votat 1886 de persoane. După mobilizarea diasporei, era evident că buletinele de vot se vor epuiza înainte de închiderea secţiei de votare. Comisia Electorală Centrală (CEC) a avut la dispoziţie 2 săptămâni pentru a deschide încă o secţie de votare în Mestre, Italia, dar n-a făcut acest lucru.

Altă posibilitate este înregistrarea prealabilă. Totuşi, acesta este un instrument relativ nou şi nu este accesibil tuturor. Deşi numărul cetăţenilor cu drept de vot care s-au înregistrat prealabil este mic, totuşi, comparativ cu alegerile parlamentare din 2014, înregistrarea prealabilă în 2016 a crescut de 5.4 ori. În ultimele 6 zile s-au înregistrat circa 1700 de persoane adică 50% din cei înregistraţi în total, iar în această perioadă pagina web funcţiona foarte greu şi anevoios. Dacă sistemul de înregistrare se blochează la înregistrarea unui număr de circa 1700 de persoane, înseamnă că autorităţile nu au creat condiţii pentru înregistrarea prealabilă. În plus, cum este posibilă înregistrarea unui număr de câteva zeci de mii de persoane, dacă pagina web s-a blocat la înregistrarea a 1700?

Pentru popularizarea înregistrării prealabile, ar fi trebuit să se organizeze campanii de informare, în colaborare cu asociaţiile locale care sunt în contact direct cu cetăţenii. Doar plasarea informaţiei pe paginile web ale autorităţilor şi în reţelele de socializare nu este o informare adecvată şi suficientă. Biroul pentru Relaţii cu Diaspora (BRD) nu a contactat Asociaţia locală „Gente Moldava” pentru a organiza campanii de informare despre înregistrarea prealabilă. Nici vizitele pe care reprezentanţii BRD le-au făcut în septembrie în Italia în luna septembrie 2016 nu au fost eficiente, anunţul despre acestea fiind plasate cu 1-2 zile înainte de evenimente. Ca rezultat, extrem de puţine persoane reuşeau să afle, să se organizeze şi să participe la acele întâlniri. Considerăm că aceste întâlniri au fost formale şi lipsite de eficienţă.

Alt instrument pe care autorităţile îl au la dispoziţie pentru a decide numărul de secţii de votare peste hotare este comunicarea cu asociaţiile locale de moldoveni. La stabilirea secţiilor de votare la alegerile parlamentare din 2014, BRD a cerut ajutor de la asociaţia noastră şi alte asociaţii locale privind identificarea secţiilor de votare în Italia. Numărul de secţii care a fost decis atunci a fost de 25, acelaşi număr a fost şi în 2014. În 2016, BRD nu ne-a contactat niciodată pentru informaţii, iar numărul de secţii în Italia a rămas tot acelaşi, deşi din noiembrie 2016 era clar şi logic că numărul de cetăţeni care au plecat din Moldova mânaţi de sărăcie şi corupţie a crescut.

În ceea ce ţine de funcţionarea secţiei de votare din Mestre, Italia, în ziua de 13 noiembrie 2016, aceasta ar fi putut primi cel puţin 4000 de buletine de vot. După amiază, când numărul persoanelor care au venit să voteze a crescut brusc şi buletinele utilizate au trecut de 2200, s-a încetinit înregistrarea în listele electorale. De asemenea, persoanele care aşteptau afară într-un rând de peste 1000 de persoane nu au fost redirecţionate până la ora 17.00 spre alte secţii de votare din oraşele apropiate. Este evident că acestea s-au făcut intenţionat, pentru ca numărul de persoane care va putea vota să fie cât mai mic.

Toate cele expuse mai sus ne face să credem că autorităţile din Republica Moldova a negat dreptul constituţional la vot al cetăţenilor de peste hotare premeditat şi cu bună-ştiinţă. Cetăţenii din diasporă au fost lipsiţi de dreptul de a vota într-un mod cinic şi fără precedent. Autorităţile trebuie să-şi asume răspunderea pentru încălcarea masivă a dreptului la vot.