În calitatea mea de membru al Parlamentului European şi de membru în Delegaţia la Comitetul parlamentar de asociere UE - Moldova din cadrul Parlamentului European, sunt interesat de modul în care se derulează organizarea alegerilor preşedintelui Republicii Moldova din data de 30 octombrie 2016.

În acest sens, am urmărit cu atenţie activitatea Comisiei Electorale Centrale a Republicii Moldova, ca organ de stat constituit pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor în conformitate cu prevederile Codului electoral al Republicii Moldova nr. 1381 / 21.11.1997, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Regulamentului cu privire la activitatea Comisiei Electorale Centrale, aprobat prin Hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 137 / 14.09.2006, cu modificările şi completările ulterioare. Am luat act de Hotărârea Comisiei Electorale Centrale cu privire la organizarea secţiilor de votare în străinătate pentru alegerile prezidenţiale din 30 octombrie 2016 nr. 307 / 27.09.2016 şi de Anexa care cuprinde Lista localităţilor din străinătate unde se vor organiza secţii de votare pentru alegerile prezidenţiale din 30 octombrie 2016.

Analizând:

- prevederile Art. 291 alin. (2) şi (3) din Codul electoral al Republicii Moldova nr. 1381 / 21.11.1997, cu modificările şi completările ulterioare, care stabilesc că organizarea secţiilor de votare în străinătate în afara celor de pe lângă misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale Republicii Moldova „se stabileşte de Comisia Electorală Centrală, la propunerea Guvernului, în colaborare cu Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene şi cu alte autorităţi ale administraţiei publice centrale, în baza înregistrării prealabile a cetăţenilor aflaţi în străinătate şi a numărului alegătorilor care au participat la scrutinul precedent. Regulamentul privind înregistrarea prealabilă se aprobă de Comisia Electorală Centrală”;

- comunicatul de presă al Comisiei Electorale Centrale publicat în data de 20 septembrie 2016 cu titlul „3570 cetăţeni ai Republicii Moldova cu drept de vot aflaţi în străinătate s-au înregistrat prealabil online pentru scrutinul din 30 octombrie curent”, disponibil aici;

- numărul alegătorilor care au participat în străinătate la scrutinul precedent, Alegerile parlamentare din data de 30 noiembrie 2014, disponibil la adresa de website;

Anexa Opiniei separate la Hotărârea Comisiei Electorale Centrale cu privire la organizarea secţiilor de votare în străinătate pentru alegerile prezidenţiale din 30 octombrie 2016 nr. 307 / 27.09.2016 a membrului Comisiei Electorale Centrale domnul Maxim Lebedinschi din data de 28 septembrie 2016 care cuprinde datele statistice privind numărul cetăţenilor Republicii Moldova aflaţi în străinătate, oficial recepţionate de misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale Republicii Moldova de la autorităţile străine,luând act de:

Opinia separată la Hotărârea Comisiei Electorale Centrale cu privire la organizarea secţiilor de votare în străinătate pentru alegerile prezidenţiale din 30 octombrie 2016 nr. 307 / 27.09.2016 a membrului Comisiei Electorale Centrale Domnul Maxim Lebedinschi din data de 28 septembrie 2016,am observat următoarele:

- existenţa unor diferenţe majore între numărul de secţii de votare stabilite între diferite ţări, în condiţiile în care nu se poate identifica un criteriu matematic unitar care să explice de ce în ţări cu un număr mai mare de cetăţeni înregistraţi prealabil, conform Regulamentului privind înregistrarea prealabilă a cetăţenilor Republicii Moldova cu drept de vot aflaţi în străinătate, aprobat prin Hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2547 / 21.05.2014, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu număr mare de alegători care au participat la scrutinul precedent, dar şi, totodată, cu un număr mare de cetăţeni înregistraţi oficial cu paşapoarte moldoveneşti au fost deschise mai puţine secţii de votare decât în ţări cu un număr mai mic de cetăţeni înregistraţi prealabil, conform Regulamentului privind înregistrarea prealabilă a cetăţenilor Republicii Moldova cu drept de vot aflaţi în străinătate, aprobat prin Hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 2547 / 21.05.2014, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu număr mic de alegători care au participat la scrutinul precedent, dar şi, totodată, cu un număr mic de cetăţeni înregistraţi oficial cu paşapoarte moldoveneşti.

Ţinând cont că dreptul la vot este garantat de Constituţia Republicii Moldova şi de Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, ratificată de Republica Moldova, vă rog să binevoiţi, Doamnă Preşedintă, să îmi comunicaţi următoarele:

(1) - care este algoritmul de calcul în funcţie de care Comisia Electorală Centrală a stabilit organizarea secţiilor de votare în străinătate, număr de secţii aferent unei ţări şi locul unde se deschid secţiile, pentru alegerile preşedintelui Republicii Moldova din data de 30 octombrie 2016 şi care să constituie un criteriu matematic unitar pentru deschiderea de secţii de votare în străinătate acolo unde trăiesc cetăţeni moldoveni,

(2) - dacă, luând în considerare faptul că, potrivit statisticilor oficiale citate, aproximativ o treime dintre cetăţenii cu drept de vot din Republica Moldova trăiesc în străinătate, Comisia Electorală Centrală consideră că actuala organizare a secţiilor de votare din străinătate pe care a decis-o este de natură a oferi toate condiţiile care să le asigure cetăţenilor moldoveni posibilitatea de a-şi exercita dreptul la vot.

Cu stimă,
Siegfried Mureşan,
Membru al Parlamentului European