Peste 50% din bani au ajuns la Lupu

Astfel în primele două săptămâni ale campaniei electorale, din cei 12 candidaţi nouă au prezentat rapoarte la Comisia Electorală Centrală (CEC).

Maia Laguta, Ana Guţu şi Iurie Leancă nu au prezentat rapoarte, iar Andrei Năstase a avut venituri şi cheltuieli egale cu zero, scrie mold-street.

Restul opt candidaţi au raportat venituri de circa 29,8 milioane de lei şi cheltuieli de peste 28,6 milioane de lei.

Mai mult de jumătate din venituri şi cheltuieli au revenit democratului Marian Lupu, care a reuşit să adune 15,37 milioane de lei şi să cheltuie cu o mie şi ceva mai puţin.

Lupu este urmat de Dumitru Ciubaşenco, candidatul Partidului Nostru cu venituri de 4,93 milioane de lei şi cheltuieli de 4,45 milioane de lei , iar pe locul trei se află liberalul Mihai Ghimpu care a adunat 2,6 milioane de lei şi a cheltuit peste 2,57 milioane de lei.

La mică distanţă urmează candidata Partidului Şor, Inna Popenco cu 2,2 milioane de lei şi socialistul Igor Dodon cu 2,06 milioane de lei.

Independenta Silvia Radu a strâns 1,89 milioane de lei, în timp ce Maia Sandu, candidata PAS doar 80.676 de lei. încheie clasamentul candidatul independent Valeriu Ghileţchi cu un buget de doar 64.000 de lei.


Sursa foto: Mold-Street

O treime din bani la holdingul lui Plahotniuc

Rapoartele arată şi cine sunt principalii beneficiari: posturile de televiziune şi prestatorii de servicii outdoor (panouri publicitare).

Cu contracte în valoare de 8,9 milioane de lei lider incontestabil este General Media Group Corp SRL al lui Vlad Plahotniuc. Acesta include patru televiziuni (Prime TV, Publika TV, Canal 2 Plus şi Canal 3). Dacă includem şi reclama electorală de la posturile din cadrul Radio Media Group (Maestro FM, Publika FM, Muz FM) şi site-uri apoi trecem de nouă milioane de lei, adică aproape o treime din toate cheltuielile candidaţilor.

Cel mai mult a plătit la holdingul lui Plahotniuc candidatul democrat Marian Lupu, circa 6,8 milioane de lei. Alte 1,17 milioane de lei au provenit din fondul electoral al Silviei Radu.

Pe locul doi după încasări, dar la mare distanţă de General Media Group Corp ,se află TV Comunicaţii SRL, care deţine postul RTR Moldova. Acesta a adunat publicitate electorală de 1,36 milioane de lei.

Urmează Pro TV (Pro Digital SRL) şi NTV (Exclusiv Media SRL - Corneliu Furculiţă) cu câte aproximativ 1,1 milioane de lei.

De cifra de un milion de lei se află foarte aproape compania publică Teleradio-Moldova, Real Radio SRL (STS Mega TV şi Super TV) şi Baster Media SRL. Ultima a tipărit pliante electorale pentru Mihai Ghimpu în valoare de tocmai 942.500 de lei.

Printre ziare, de cei mai mulţi bani a beneficiat publicaţia Partidului Nostru „Puterea e în Adevăr” - 826.500 de lei, care a primit bani doar de la Dumitru Ciubaşenco.

Printre prestatorii de servicii outdoor (panouri publicitare), lider este firma Trendseter.SRL, cu circa 760.000 de lei.

Firma Trendseter.este controlată de Andrei Jicol, care mai deţine o altă companie - Casa Radio Vânzări SRL, ce a încasat din publicitate electorală circa 405.000 de lei.


Sursa foto: Mold-Street

Ilan Shor cel mai mare sponsor

Cu o contribuţie de 1,9 milioane de lei la fondul electoral al Innei Popenco, cel mai mare donator de resurse financiare este compania Avantage SRL (controlată de Dufremol şi Ilan Shor).
Urmează Vergiliu Radu, soţul Silviei Radu, care a contribuit cu circa un milion de lei.

Omul de afaceri Valeriu Sterea a donat 700.000 de lei, iar deputatul Iurie Dîrda şi directorul Căilor Ferate Iurie Topală câte 500.000 de lei pentru campania lui Mihai Ghimpu. 

Varianta în limba engleză o puteţi accesa aici.