Pentru ca Aeroportul să ajungă pe mâna „Avia Invest”, conducerea anterioară a acestei instituţii a falsificat mai multe rapoarte oficiale, prezentând instituţia drept una păguboasă. În 2013, director al Aeroportului era Petru Jardan, actualul administrator al „Avia Invest”, se arată într-o investigaţie a Ziarului Naţional.

Pentru a-i asigura venituri de peste un miliard de euro companiei „Avia Invest”, administrată de actualul primar de Orhei, Ilan Shor, Guvernul evită să anuleze o taxă aeroportuară despre care Centrul Naţional Anticorupţie (CNA) dă alarma că e percepută ilegal.

De la tribuna centrală a Parlamentului, directorul CNA sugerează că la Aeroport se spală banii furaţi de la BEM, iar la sediul Centrului, ofiţerii care administrează dosarul, strâng din umeri şi aşteaptă răspunsuri din Rusia, care întârzie să vină.

Între timp, milioanele obţinute din activitatea Aeroportului Internaţional Chişinău (AIC) sunt absorbite de companii-satelit ale „Avia Invest”, sub pretextul unor lucrări sau servicii pe care urmează să le presteze ori sub formă de sponsorizări.

Printre beneficiari, potrivit unui raport al Inspecţiei Financiare, se regăseşte şi „Nobil Club”, companie controlată de Vlad Plahotniuc.

Taxa abuzivă

Începând cu luna noiembrie 2013 şi până în septembrie curent, „Avia Invest” a avut venituri de peste 952 de milioane de lei numai din colectarea acestor taxe. O treime din sumă se datorează „taxei de modernizare” de nouă euro pe care o achită fiecare pasager la plecare.

Acest tarif a fost introdus în 2009 după ce Aeroportul Internaţional Chişinău (AIC) a primit două credite de la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) şi Banca Europeană de Investiţii (BEI) pentru modernizarea infrastructurii Aeroportului. Chiar dacă creditul a fost returnat, taxa de modernizare a fost păstrată şi inclusă abuziv în contractul de concesiune a Aeroportului.

În 2014, numai din colectarea acestei taxe, „Avia Invest” a obţinut un profit de 140 de milioane de lei. Dacă fluxul de pasageri va rămâne neschimbat în următoarea jumătate de veac, până în 2062, taxa, despre care CNA atenţionează că este percepută ilegal, îi va aduce companiei venituri de peste 6,8 miliarde de lei, cu 1,6 miliarde de lei mai mult decât suma pe care „Avia Invest” ar trebui să o investească în AIC.

Veniturile impresionante obţinute de „Avia Invest” i-au permis acesteia să facă donaţii generoase, de peste 11 milioane de lei. Beneficiarii sunt, în mare parte, instituţii apropiate lui Ilan Şor. În lista companiilor care au beneficiat de donaţii din partea cesionarului Aeroportului se regăseşte SRL „Nobil-Club”, companie legată de numele ex-prim-vicepreşedintelui Partidului Democrat, Vlad Plahotniuc.

Oficial, compania este fondată de Otiv Prime Hospitality B.V., un off-shore care este proprietar şi al hotelului „Codru” din Chişinău, dar şi al cunoscutului club de noapte „Drive”.

Administrator al firmei „Nobil-Club” este Teodor Bârsă, tot el director general al hotelului „Nobil” din Chişinău.

Firma a beneficiat de o donaţie în valoare de 71,2 mii de lei din partea „Avia Invest”.

Bârsă neagă faptul că firma pe care o administrează ar fi primit vreodată donaţii de la „Avia Invest”. „E absurd. Noi nu suntem un orfelinat ca să primim donaţii. E adevărat că am prestat servicii hoteliere pentru „Avia Invest”.
Probabil, ei le-au trecut la capitolul „cheltuieli de reprezentanţă”, care includ şi sponsorizări”, ne-a spus administratorul „Nobil-Club”.

15 milioane pentru clubul de fotbal al lui Shor

Cele mai generoase donaţii au ajuns însă la clubul de fotbal al lui Ilan Shor, „Milsami Orhei”. Din 2013 şi până anul acesta, echipa de fotbal a fost sponsorizată de „Avia Invest” cu 10,5 milioane de lei, iar în 2014, prin patru contracte semnate între „Milsami” şi compania cesionară a AIC, clubul de fotbal a primit un împrumut fără dobândă în valoare de peste cinci milioane de lei pentru un an de zile.

Şi cele zece milioane de lei, oferite anterior, au ajuns iniţial pe conturile clubului de fotbal sub formă de împrumuturi fără dobândă. Dar, ulterior, „Avia Invest” a semnat un contract prin care s-a dezis de returnarea banilor, pe care i-a calificat drept ajutor acordat echipei de fotbal.

Precizăm că vicepreşedinte al FC „Milsami” este Petru Jardan, directorul Aeroportului Internaţional Chişinău, iar contabilă-şef a clubului de fotbal este soţia acestuia, Alexandra Jardan.

Pe cine mai sponsorizează „Avia Invest”?

De ajutoare financiare din partea „Avia Invest” s-au mai învrednicit şi Mănăstirea „Naşterea Maicii Domnului” din s. Curchi, raionul Orhei (500 de mii de lei), Asociaţia Presei Sportive (264,4 mii de lei), Asociaţia Obştească „Lăutar” (107,3 mii de lei), condusă de interpretul Pavel Parfeni, dar şi Sindicatul lucrătorilor transportului aerian (200 de mii de lei).

În paralel, şi AIC a făcut în ultimii ani câteva donaţii pentru Federaţia de Tenis a Moldovei (17 mii de lei), condusă de Marina Tauber, al cărei nume figurează în raportul „Kroll” privind furtul din sistemul bancar moldovenesc. Tenismana este acuzată că ar fi procurat un pachet de acţiuni la „Unibank”, gestionat ulterior de Ilan Şor, folosind în acest sens un împrumut bancar dubios.

Concesionarea „naşte” monopoluri

Altă ilegalitate care îi este imputată „Avia Invest” este că, la scurt timp după ce a primit în concesiune AIC, aceasta a început să blocheze accesul unor companii la infrastructura aeroportuară, cu intenţia de a monopoliza unele sectoare. Primele au ajuns sub lovitură serviciile de handling (deservire a aeronavelor la sol – n.r.). În aprilie 2014, a fost privatizată întreprinderea de stat „Aeroport Handling”. Aceasta a ajuns în proprietatea „Air Clasica”, care face parte din holdingul lui Şor.

Pe 10 septembrie curent, Consiliul Concurenţei (CC) a anunţat despre aplicarea unei amenzi de cinci milioane de lei companiei „Avia Invest” pentru „abuz de poziţie dominantă” comis faţă de întreprinderea „MGH GroundHandling” (MGH).

„Avia Invest” a cerut rezilierea contractelor de locaţiune pentru spaţiile închiriate la Aeroport de către MGH, motivând că încep lucrările de modernizare. Compania a cerut alte spaţii pentru a-şi putea desfăşura activitatea, dar solicitarea a fost neglijată. MGH s-a plâns de acest abuz la CC, dar şi persoanelor cu funcţii de răspundere în stat şi ambasadelor României şi Uniunii Europene la Chişinău.

În gestiunea CNA se află o cauză penală, iniţiată acum doi ani, în care sunt vizate persoanele care gestionau întreprinderea de stat Aeroportul Internaţional Chişinău. Funcţionarii ar fi indicat informaţii eronate în raportul financiar pregătit pentru Guvern pentru a determina autoritatea să concesioneze Aeroportul. Precizăm că director al instituţiei era pe atunci tot Petru Jardan, vicepreşedinte al FC „Milsami” şi actualul administrator al „Avia Invest”.

Anchetatorii au stabilit că au fost tăinuite 14,9 milioane de euro acumulate din taxa de modernizare. Banii se păstrau în două conturi de depozit, unul fiind deschis la „Unibank”, cu un sold de 1,3 milioane de euro. „Există bănuieli rezonabile că suma a fost utilizată fraudulos în interesul personal al companiilor afiliate lui Ilan Şor”, îl informa Chetraru pe ex-premierul Gaburici.

Potrivit raportului secret al Comisiei de evaluare a contractului de concesionare a Aeroportului Internaţional Chişinău, în caz de reziliere a contractului cu „Avia Invest”, statul va fi obligat să îi achite firmei investiţia în valoare de 46,34 de milioane de euro, plus despăgubiri şi venituri ratate. Valoarea acestora nu a fost evaluată.