Creată în tumultul anilor ’90, clasa de afa­ceri din Republica Moldova s-a constituit ca parte din stat. Să ne amintim că cel mai mare om de afaceri al Republicii Moldova era, cel puţin la nivelul percepţiei po­pu­lare, acum mai bine de şase ani, fiul pre­şedintelui, Oleg Voronin. Mai puţini ştiau atunci că partenerul său era Vladimir Pla­hotniuc, cunoscut de ceilalţi businessmeni ca un racket al mediului de afaceri mol­dovenesc. Plahotniuc împreună cu Vo­ro­nin, spuneau cei păgubiţi, foloseau ins­ti­tu­ţiile statului pentru a prelua, prin şantaj, iar acolo unde nu funcţionau ameninţările, prin condamnări în instanţe, cele mai im­portante şi profitabile afaceri din ţară.

Ca urmare însă a revoltelor din aprilie 2009, Plahotniuc schimbă tabăra şi intră în rân­durile opozanţilor lui Voronin, văzut atunci ca unică sursă a răului. Trecând la opo­zanţi, Plahotniuc ajută noua coaliţie să ajun­gă la putere şi astfel îşi păstrează afa­cerile. Şapte ani mai târziu, în 2016, reu­şeş­te să-şi recâştige poziţia dominantă pe ca­re o abandonase în 2009. În aceşti ani, lup­ta sa s-a dus în mare parte cu aliaţii, ce erau în cadrul acestui sistem şi con­cu­renţi. Cel mai greu a fost cu cei din PLDM, grupaţi în jurul lui Vlad Filat, rivalul său încă de pe vremea comuniştilor. În alian­ţele AIE, trei partide, PD, PLDM şi PL, cu grupurile de afaceri aferente, au încercat să ia cât mai mult de la aliaţi pentru a-şi pu­tea mări propria felie şi influenţă.

Ce s-a întâmplat în ultimii ani este efectul unui sistem în care o clică redusă de po­li­ticieni şi oameni de afaceri locali con­tro­lează economia prin taxarea fluxurilor de capital ce intră şi ies din ţară, acumulând frustrare publică, eliberată apoi periodic prin răbufniri sociale. Acest control este exercitat de monopoluri prezente în toate sectoarele economice şi asigurat cu sus­ţi­nerea instituţiilor statului, care sunt con­trolate direct sau prin oameni loiali de ace­iaşi oligarhi. Din aceste monopoluri ad­mi­nis­trate privat, dar protejate politic sunt ex­trase resursele menţinerii sistemului, atât politic, cât şi economic. Din mo­no­polul comerţului şi al altor servicii des­ti­nate populaţiei, al schimburilor şi trans­fe­rurilor la vedere şi ascunse din bănci, din convertiri şi spălări de bani trăieşte bine o clasă redusă de politicieni care asigură aco­pe­rişul (krîşa) unor oameni de afaceri ca­re le sunt clienţi, rude sau prieteni.

Cu toate acestea, în republică sunt şi oa­me­nii de afaceri străini. Ruşi, ucraineni, ita­lieni, turci, spanioli, sirieni, români fac şi ei afaceri, dar le fac cu permisiunea şi cu protecţia celor care deţin funcţii în sta­tul moldovean. Sistemul economico-po­li­tic reuneşte birocraţia cu economia, având funcţia de a bloca accesul outsiderilor la mi­ca piaţă moldovenească, iar motivele sunt de multe ori justificate patriotic. Ca­pitalul obţinut s-a dus în averi private şi, în al doilea rând, a finanţat activitatea ins­ti­tuţiilor statului, tocmai pentru a men­ţi­ne faţada unui stat funcţional. Acelaşi sis­tem ce controlează fluxurile importante de capital susţinând instituţii ale statului a fost împământenit şi în Federaţia Rusă şi Ucraina. Dar, spre deosebire de celelalte două ţări, în Moldova fluxurile de capital legate de economia noului stat sunt destul de mici.

Din această cauză, Republica Moldova a ră­mas cu una dintre cele mai slabe rate de in­vestiţii de capital în economie din re­giu­ne şi, prin urmare, a avut cea mai slabă evoluţie economică în perioada post­so­cia­listă, în comparaţie cu ţările din jur. După 1991, investiţiile publice şi cele din pro­duc­ţie s-au făcut în mare parte din fonduri in­ternaţionale de asistenţă externe şi mai pu­ţin de către investitori privaţi cu un in­teres comercial.

În economia Moldovei, cu greu se găsesc câ­teva firme internaţionale neintermediate de businessmeni locali. Explicaţia la în­de­mână este dezinteresul capitalul mare faţă de o piaţă aşa de mică. Însă alte ţări şi mai mici din aceeaşi zonă (ţările baltice, Geor­gia, Slovenia) au fost totuşi interesante pen­tru capitalul vestic. Ce face atunci di­fe­renţa? Poate tocmai rolul interstiţiar pe ca­re Moldova l-a ocupat între diverse pieţe, dar care a produs un confort al speculaţiei la nivelul elitelor locale.

Arbitrajul pieţelor

Încă de la începuturile capitalismului est-eu­ropean, zeci sau chiar sute de mii de mol­do­veni şi-au câştigat existenţa ca inter­me­diari pe diverse pieţe. Puşi în faţa po­si­bi­lităţii de a comercializa şi de a călători de la Est la Vest şi cu acces mai mult sau mai puţin important la resursele nevalorificate ale defunctei economii sovietice, cetăţeni de toate calibrele au vândut şi cumpărat tot ce se putea: fructe, legume, ţigări, te­le­vi­zoare, computere şi magnetofoane, oa­meni, materiale de construcţii, arme, bani, substanţe chimice şi nucleare, legale şi ile­gale. Comerţul internaţional a fost una din­tre cele mai populare activităţi eco­no­mice până la criza din 1998.

Acest mod de a acţiona se reflecta, apoi, în rolul politic regional pe care clasa de afa­ceri autohtonă o vedea ca fiind cea mai po­trivită pentru Republica Moldova. În ur­mă cu câţiva ani, majoritatea era de acord că Republica Moldova este un pod între Est şi Vest. Cuvântul cel mai des pe care l-am întâlnit la Chişinău era pragma­tis­mul, deci luarea în considerare a tuturor oportunităţilor, o concepţie similară cu cea a arbitrajului în pieţe, exact ce făceau co­mercianţii moldoveni. „Noi trebuie să ne folosim avantajele de a fi între Ro­mâ­nia şi Rusia, vorbim atât ruseşte, cât şi româneşte, facem afaceri în Rusia, în Ucraina, în România şi Europa“, îmi spu­nea în urmă cu câţiva ani un om de afa­ceri prosper şi proromân din Chişinău.

 Republica Moldova dincolo de rolul interstiţiar

Dar această tranzacţionare nu s-a oprit doar la piaţa de mărfuri. În ultimii ani au apărut în presă tot mai multe informaţii cu privire la rolul instituţiilor financiare mol­doveneşti în albirea unor sume enor­me de bani, provenite de la marii oligarhi şi mafioţi ai spaţiului rus (vezi afacerea Gor­bunţov şi cazul Renato Usatîi, relatate pe www.riseproject.ro).

 „Eu, când am judecat, m-am uitat ca ma­terialele prezentate să corespundă legii. De fiecare dată venea un băiat mol­do­vean din Chişinău şi-mi prezenta actele precum că părţile implicate în proces nu aveau careva obiecţii. Documentele erau perfectate la cel mai înalt nivel. Eu am urmărit ca în urma ordonanţelor să nu ple­ce bani din ţară. Banii veneau din Ru­sia şi plecau mai departe, în altă ţară“, declara un judecător moldovean implicat într-o schemă de spălare de bani din Ru­sia către UE. Conform unei investigaţii Ri­se Project, era vorba de 20 de miliarde de do­lari transferaţi prin băncile moldoveneşti din Rusia şi apoi mai departe în ţări din UE.

Spre deosebire de aceste tranzacţii, re­cen­tul scandal al dispariţiei unui miliard de dolari şochează prin lipsa de consideraţie faţă de propria ogradă. De aceea, cred că acest furt trebuie privit în contextul re­cen­telor schimbări geopolitice din regiune. Ipo­teza pe care o avansez este că războiul din Ucraina a închis în mare parte rolul de intermediar ocupat de Moldova pe di­ver­se pieţe şi a obligat elitele politice de aici să apeleze la ultima resursă dis­po­ni­bilă – depozitele bancare. În 2014 şi 2015, conform Unimedia, comerţul inter­na­ţio­nal al Republicii Moldova scade vertiginos atât la importuri, cât şi la exporturi. Prin­se în blocajul dintre spaţiul ex-sovietic şi statele vestice aflate în conflict, elitele din Republica Moldova s-au văzut nevoite să apeleze la puţinele resurse interne exis­ten­te: banii din băncile în care statul avea şi rol de administrare. A devenit astfel evi­dent că Republica Moldova nu mai poate aplica modelul economico-politic de inter­mediar, care este acum falimentar.

Confruntaţi din nou cu spectrul revoltei po­pulare la Chişinău, politicienii mol­do­veni discută despre reforme instituţionale şi re­formarea justiţiei. Ceea ce rămâne în­că ta­bu este demonopolizarea economiei şi a con­trolului fluxurilor de capital. Pro­ba­bil că spargerea monopolurilor capi­ta­liş­tilor lo­cali nu va putea veni decât din ex­te­rior. O infuzie de capital extern ar putea crea noi pieţe şi ar putea reseta şi jocul po­litic. Deo­camdată, însă, clasa politică din Republica Moldova negociază încă o in­fu­zie de le­gi­ti­mitate politică drapată în ter­meni re­for­ma­tori. Experienţa Europei Cen­trale şi de Est ne arată însă că reformele nu pot fi sus­ţi­nu­te fără un sprijin real lo­cal şi extern.

Deocamdată, capitalul vestic cu potenţial ino­vator şi de ocupare suplimentară a for­ţei de muncă este ţinut la distanţă de sis­te­mul krîşei politice. Lucru vizibil şi la ni­velul discursului politic. Până în prezent, reformele instituţionale au fost prezentate în buna tradiţie sovietică în termeni biro­cratici. Ele se rezumă la bifarea de faţadă a unor condiţii instituţional-legislative „mo­dernizatoare“.

De 25 de ani, această practică a funcţionat în interesul unei birocraţii autohtone care a trăit din renta aplicată fluxurilor co­mer­ciale prin intermediul noilor oameni de afa­ceri. Dar, în condiţiile actuale, când ba­za de extragere se diminuează, efectul es­te consolidarea şi mai dură a mono­po­lu­ri­lor. Concomitent, are loc diminuarea nu­mă­rului de reţele cu acces la funcţii poli­ti­ce, ceea ce grupurile îndepărtate de la pu­tere o resimt ca o instaurare a unui sistem autoritar. Oligarhul cel mai abil în acest mecanism s-a dovedit a fi Vladimir Pla­hot­niuc. Odată cu diminuarea resurselor, aces­­ta se vede nevoit a-i îndepărta pe ve­chii aliaţi şi concurenţi din funcţii po­li­tice, tocmai pentru a putea controla re­sur­sele care se diminuează rapid. Speranţa lui şi a celor rămaşi la putere este ca mo­no­polurile să poată fi menţinute prin sa­cri­fi­carea unora şi prin tergiversarea reacţiei populare, până la găsirea de noi resurse.

Articol semnat de  Răzvan Dumitru