image
Sursa foto: CFP

De ce China face record de vânzări de Black Friday

Chinezii au dat iama la cumpărături de Singles Day și au cumpărat mai mult ca niciodată. Singles Day ține doar 24 de ore, iar în aceste ore se vând mai multe produse decât în toată perioada de Black Friday din SUA. În America de Nord, reducerile încep vineri și se încheie luni, iar în aceste cinci zile sunt generate mai puține vânzări decât în cele 24 de ore de Singles Day.

În 2017, de Singles Day s-au vândut produse în valoare de 24 de miliarde de dolari, în timp ce în cele cinci zile de Black Friday în SUA vânzările abia au trecut de 10 miliarde de dolari.

Ce este și cum a apărut Singles Day

Când 11 noiembrie este scris numeric (11.11) cele patru cifre evocă așa numitele „ramuri goale”, expresia chinezească pentru cei care nu se află într-o relație. Astfel, în anii 90 acestă zi a devenit o celebrare a faptului de a fi singur într-o cultură care accentuează importanța relațiilor, un fel de antidot la Valentines Day.

De aici și numele de Singles Day. Bun, și cum s-a transformat acestă sărbătoare într-un festival al cumpărăturilor? În mare parte datorită inspirației lui Jack Ma, fondatorul Alibaba, care voia să găsească o variantă autohtonă la celebrul Black Friday al americanilor, scrie Playtech.ro.

Așadar, el le-a sugerat tinerilor, celor care nu se aflau într-o relație, să-și sărbătorească statutul prin achiziția unui produs, cum altfel. Practic, Ma le-a spus că nu contează că ești singur atât timp cât îți cumperi ce vrei.

Prima zi de Singles Day a fost 11 noiembrie 2009. Bineînțeles, de atunci lucrurile s-au schimbat și cumpărăturile nu mai sunt făcute de cei singuri, ci de toată lumea, mai ales de bărbații și femeile din clasa mijlocie a Chinei. Evenimentul a fost legat de Alibaba, însă asta nu a oprit ca și alți competitori să lanseze propriile campanii de reducere pe 11 noiembrie.

De ce China face record de vânzări de Black Friday/Singles Day

Răspunsul scurt: a crescut PIB-ul Chinei și venitul pe gospodărie a crescut, iar asta a dus la achiziția mai multor produse. Ca să îți faci o idee despre cât de fabuloasă este explozia economică din China trebuie să te gândești că în 1990 țara avea un PIB ce nu intra în top zece. În 2017, PIB-ul Chinei a ajuns la 12.238 de miliarde de dolari (de la 429 de miliarde de dolari în 1993), în spatele SUA cu 19.391 de miliarde de dolari.

Evenimentul numit „Singles Day” a crescut odată cu clasa de mijloc a Chinei, iar 11 noiembrie a devenit o zi reprezentativă pentru economia țării. „Sunt în jur de 300 de milioane de chinezi ce se încadrează în clasa de mijloc. În următorii 10, 15 ani acest număr se va dubla, iar acestă evoluție nu se va opri, indiferent de războiul comercial cu SUA”, a declarat vicepreședintele Alibaba Joe Tsai.

Era prognozat ca vânzările de anul acesta să fie cele mai mari din istorie. Dar exista un scepticism în privința acestor declarații ale reprezentanților companiei Alibaba pentru că vânzările ar putea fi afectate de războiul comercial dintre SUA și China, dar și de faptul că economia Chinei nu mai crește la fel de mult ca în trecut, iar oamenii nu mai au atât de mulți bani de cheltuit.

Așadar, se pare că aceste îngrijorări au fost nefondate și Alibaba a bătut recordul înregistrat anul trecut, iar Singles Day 2018 a generat vânzări de aproape 31 de miliarde de dolari. Practic, în fiecare oră s-au vândut produse în valoare de 1,2 miliarde de dolari. JD, marele rival al Alibaba, a ținut reducerile de pe 1 noiembrie până pe 11 noiembrie și în toate aceste zile a vândut de 23 de miliarde de dolari.

În pregătirea acestui eveniment, cei de la Alibaba au realizat un show televizat. Peste 240 de milioane de oameni, adică unul din cinci chinezi, s-au uitat la emisiunea Alibaba, unde au participat cei de la Cirque Du Soleil, Mariah Carey, dar și modelul australian Miranda Kerr, de pe 10 noiembrie pentru a-și promova evenimentul de următoarea zi.

Un alt indicator că cei din clasa de mijloc sunt cei care cumpără cel mai mult în acestă zi de reduceri este creșterea fabuloasă de care se bucură segmentele de produse de înfrumusețare și cel electrocasnicele mici.

China este o piață mare, dar Alibaba vrea mai mult și vrea să atragă și mai mulți consumatori internaționali. Astfel, AliExpress se adresează consumatorilor din Europa și SUA, iar Lazada este magazinul prin care Alibaba vinde în Asia de Sud-Est. În cadrul acestui eveniment de vânzare au participat mai mulți vânzători din peste 200 de țări.

Așadar, un alt motiv pentru care se cumpără atât de mult în această zi este pentru că prețurile sunt mai mici decât în restul anului și pentru că vorbim de China vorbim de prețuri extrem de joase. Mai mult, poți să comanzi aproape de oriunde din lume și fără să fii nevoit să plătești taxe de livrare. Sigur, perioada de livrare poate ajunge și până la 60 de zile lucrătoare, dar nu plătești nimic pentru livrare.

Un alt prag important trecut de compania chineză este livrarea a peste 1 miliard de pachete într-o singură zi. Acesta a fost ultima ediție a Singles Day la care Jack Ma a participat. El a anunțat că se retrage de la companie și-l va lănsa la conducere pe Daniel Zhang, actual CEO al Alibaba.

Citeşte mai mult despre

Noutăţile partenerilor

comentarii: