- Stimate dle general Ion Costaş, actualul premier, Ion Chicu a lăsat să se înţeleagă că cele două aeroporturi ar urma să fie construite la Ceadîr-Lunga, în sudul țării, și la Bălți în zona de nord. În viziunea Dvs., în ce măsură propunerea făcută de Dodon şi premierul Chicu reiese din realităţile economice şi demografice actuale ale RM?

- Este o propunere periculoasă. Imediat ce am auzit de ea mi-am dat seama că ruşii prin Dodon doresc să-şi întărească şi mai mult influenţa în RM. Suntem un stat cu oameni foarte săraci, în care pensionarii luptă să supravieţuiască, despre ce alte două aeroporturi poate fi vorba? Am mers la rude, în multe sate au rămas doar bătrânii. Unde au fost 1000 de oameni au rămas trei–patru familii. Stau uşi şi porţi încuiate ca pe timpul războiului. În loc să vii cu oferte de locuri de muncă, cu soluţii care ar contribui la ameliorarea acestei catastrofe, vii cu propuneri de a construi aeroporturi. Pentru ce? Consider că se doreşte militarizarea RM. Se doreşte aici o contra-forţă, pentru NATO. Asta vor ruşii.

- Totuşi, la ce ar putea folosi un aeroport internaţional, de exemplu, în Autonomia Găgăuză ori la Bălţi?

- Nu există raţiuni economice pentru a construi un aeroport în regiunea de sud. Prin astfel de iniţiative se doreşte poate satisfacerea orgoliului başcanului, Irina Vlah, şi a cetăţenilor turci care au interese în zona respectivă. Dar în primul rând se urmăreşte dezbinarea şi fărâmiţarea pe bucăţi a RM. Socialiştii îşi propun să contribuie la întărirea influenţei ruse, aşa cum vrea Moscova, cel puţin nişte argumente economice, cât de cât plauzibile reprezentanţii actualului guvern încă n-au emis.

Un aeroport internaţional în Autonomia Găgăuză ar reprezenta un punct de reper pentru pornirea unor activităţi cu substrat politic şi militar în regiune. De altfel nu departe de Comrat , la Cuciurgan, se găseşte aeroportul Limanskoe, un alt aeroport există la Bolgrad, regiunea Odesa. Suntem înconjuraţi de aeroporturi. Şi mai avem un aeroport la Tiraspol, care nu ne aparţine. Nici chiar eu nu-mi pot explica de ce ar mai fi nevoie de unul.

- Unii experţi politici de la Chişinău presupun că prin astfel de declaraţii se urmăreşte inclusiv deschiderea aeroportului de la Tiraspol, care nu este certificat pentru trafic internaţional?

- Cert e că ruşii continuă să se confrunte cu obstacole în aprovizionarea armatei de ocupaţie din stânga Nistrului. Armata a 14-a nu poate fi asigurată cu tot necesarul prin Aeroportul Internaţional Chişinău, există restricţii. Pe mare nu se pot deplasa pentru că le interzice Ucraina, şi nici pe uscat. Dar structurile militare de la Tiraspol au nevoie de modernizare, de aprovizionare. Acest lucru se poate face prin sud, pe la Odesa, ei pot survola aerul şi pot ateriza pe aeroportul din Tiraspol. Acest Aeroport a fost modernizat şi este funcţional. Liderii de la Tiraspol au solicitat în repetate rânduri reluarea activităţii lui. Dar autorităţile RM au fost mereu de părere că activitatea acestuia poate fi reluată doar după reintegrarea acestei regiuni în componenţa R. Moldova, o poziţie corectă.

Amintesc că, actualmente, mai avem Aeroportul de la Mărculeşti şi aeroportul de lângă Bălţi. Acesta din urmă dispune în mare parte de ce are nevoie. Acolo şi moş Gheorghe poate să investească dacă doreşte şi simte că ar putea obţine profit dintr-o afacere de acest gen. Dar trebuie să fie o tranzacţie transparentă, bazată pe raţiuni economice, nu pe interese ruseşti obscure. Altfel ne putem pomeni într-o noapte cu diviziile ruseşti aici, în RM. Guvernul şi conducerea statului nostru trebuie să chibzuiască bine asupra acestui fapt.

Interviu realizat de Svetlana Corobceanu