image
Sursa foto: Jurnal.md

Piața valutară, în declin din cauza carantinei; Vânzările de valută - la cel mai mic nivel din ultimii zece ani // EXPERT

Republica Moldova intră într-o criză foarte puternică, iar lucrul acesta se vede pe piața valutară și în mod special prin vânzările de valută ale persoanelor fizice, care în două luni de carantină au înregistrat cea mai profundă Scădere din istoria Republicii Moldova. Sunt concluziile expertului economic de la IDIS Viitorul, Veaceslav Ioniță.

În martie și aprilie, volumul transferurilor a scăzut cu 18 milioane de dolari SUA la 188 de miloane de dolari SUA.

Cea mai mare scădere a fost înregistrată în aprilie - cu 12 la sută. Însă transferurile cetățenilor nu reflectă situația pe piața valutară, a comentat Ionță în cadrul emisiunii „15 minute de realism economic”. De aceea un indicator mai relevant al pieței valutare sunt vânzările de valută ale persoanelor fizice.

„În perioada martie - aprilie avem o prăbușire a pieței valutare față anul precedent. Persoanele fizice au vândut 350 de milioane față de 560 de milioane de dolari. Asemenea scădere nu a mai fost înregistrată din 2009. Practic, cetățenii nu au vândut valută în lunile menționate. Explicația este că moldovenii nu au putut aduce valută în țară din cauza carantinei”, a menționat Ioniță.

Astfel, cel mai mic volum de valută vândut a fost înregistrat în aprilie 2020 – 135 de milioane de dolari SUA, cel mai redus volum din ultimii zece ani. Un volum slab al vânzărilor de valută a fost atestat în anii 2015, 2016 - ca urmare a crizei bancare – 175 de milioane de dolari SUA.

„În luna mai, probabil va fi un nivel la fel de mic al vânzărilor de valută. Astfel, putem spune că în trimestrul doi, când am intrat în plină criză, volumul de valută vândut va fi la nivelul minim din ultimii zece ani”, a estimat expertul IDIS Viitorul.

Un alt element care explică volumul scăzut al vânzărilor de valută, potrivit lui Veaceslav Ioniță, este că populația nu a avut consum în lunile martie și aprilie. Nu au activat majoritatea unităților de comerț nealimentare, ori aceste bunuri reprezintă peste 40% din cheltuielile populației.

Citeşte mai mult despre

Noutăţile partenerilor

comentarii: