În contextul comunicatului tirajat masiv de Partidul Democrat, prin care suntem acuzați că am refuzat să difuzăm așa zisa publicitate electorală privind referendumul consultativ, venim să comunicăm următoarele.

Astfel, de către agenția de publicitate care acționa din numele PD a fost solicitat timp de antenă pentru a fi difuzate câteva clipuri publicitare care, chipurile, s-ar referi la promovarea referendumului consultativ, în cadrul căruia PD s-a înregistrat ca și concurent electoral.

În această privință au fost demarate negocierile condițiilor contractuale de difuzare a publicității și s-au solicitat spoturile video spre examinare, dat fiind că pentru conținutul mesajului publicitar purtăm răspundere și noi ca difuzor, după cum expres prescrie art.63 alin.(5) din Codul serviciilor media audiovizuale. Accentuăm că contractul de publicitate nu a fost semnat până la această etapă, el aflându-se la stadiul de negociere.

Fiind analizat conținutul spoturilor publicitare s-a constatat că acesta era axat preponderent asupra mesajului de promovare a Partidului Democrat, fiind elogiate așa-zisele reușite ale partidului în diferite domenii de activitate (asistență socială, asistență medicală, educație), iar la final, apărea un mesaj despre susținerea referendumului republican consultativ, mesaj care nu avea tangență cu publicitatea electorală de promovare a activității partidului, fiind, în mod evident, ruptă din context.

Am apreciat că mesajul dat poartă elementele unei publicități electorale mascate pentru Partidul Democrat în calitatea lui de concurent electoral pentru alegerile parlamentare. Dat fiind aceste constatări i-am comunicat solicitantului despre faptul că mesajul publicitar contravine expres prevederilor art.91 din Codul electoral, potrivit cărora campania electorală pentru alegerile Parlamentului începe nu mai devreme de 30 de zile înainte de ziua alegerilor, ceea ce presupune că până la data de 25 ianuarie 2019 nici un concurent electoral nu este în drept să facă agitație electorală pentru alegerile Parlamentului Republicii Moldova.

În același timp am remarcat că, reieșind din prevederile art.63 alin.(4) lit.a) al Codului serviciilor media audiovizuale, sunt interzise comunicările comerciale audiovizuale care au conţinut comercial mascat sau înşelător, adică reprezentare prin sunete şi/sau imagini a bunurilor, a serviciilor, a denumirii, a mărcii comerciale ori a activităţilor unui producător de bunuri sau furnizor de servicii în cadrul programelor audiovizuale, dacă reprezentarea respectivă este destinată unor scopuri publicitare şi poate induce în eroare publicul cu privire la natura acesteia.

Interdicția dată se regăsește și în conținutul art.8 alin.(8) din Legea cu privire la publicitate, care stabilește că publicitatea mascată este interzisă, precum și art.12.alin.(2) din Legea cu privire la publicitate, reieșind din care publicitatea camuflată este interzisă.

Prin urmare, dat fiind că publicitatea electorală prezentată spre difuzare contravenea unor prevederi legale exprese, i-am comunicat solicitantului despre imposibilitatea plasării spoturilor publicitare indicate în perioada de până la data de 25 ianuarie 2019, garantând difuzarea acestora începând cu data indicată.

____

Precizăm că partidul de la guvernare a anunțat că a decis să acționeze în judecată Jurnal TV pentru refuzul de a difuza spotul video privind referendumul republican consultativ din 24 februarie 2019.

„Considerăm că acest comportament sfidător al Jurnal TV încalcă direct Codul electoral, care precizează clar – inclusiv cu referire la referendumuri – că radiodifuzorii acordă gratuit concurenților electorali câte un minut pe zi ca timp de antenă pentru plasarea publicității, precum și maxim două minute pe zi contra plată”, se spune într-o declarație a PD.

Pe lângă cererea adresată Judecătoriei Chișinău, PD anunță că va depune și o sesizare pe acest subiect în atenția Consiliului Coordonator al Audiovizualului.