Domnule Andrei Năstase, au trecut două luni de la alegerile parlamentare. De atunci și până în prezent a avut loc doar o singură ședința de constituire a Parlamentului. Cum explicați motivele acestei crize politice care durează de cel puțin 2 luni?

Aveți perfectă dreptate, asistăm de fapt la o artificială criză parlamentară, guvernamentală, care s-a transformat într-o veritabilă criză politică. Este absolut inadmisibil ca instituția legislativă a țării să fie nefuncțională timp de două luni după ce alegătorii și-au expeimat voința politică, și mai ales atunci când țara are nevoie să fie guvernată. În acest sens, Blocul ACUM, imediat după validarea mandatelor de către Curtea Constituțională, a solicitat în permanență convocarea în cadrul legal și constituțional a ședințelor Parlamentului pentru demararea procesului de formare a organelor de lucru și de adoptare a legilor atât de necesare pentru țară și oameni. Ați văzut însă că atât demersurile noastre, cât și obligația elementară de a se prezenta la serviciu au fost ignorate de către celelalte fracțiuni parlamentare.

Constatăm o situație absolut anormală. Deputații trebuie să înțeleagă că au fost aleși ca să muncească în cadrul organului reprezentativ suprem al poporului, și nu să stea să aștepte ce va decide Plahotniuc, împreună cu vasalul său, președintele Dodon și judecătorii de la Curtea Constituțională.

În realitate, atât Plahotniuc cât și Dodon, de dragul uzurpării în continuare a puterii, mențin și profită de acest vid instituțional, adâncind conștient criza economică, socială, politică și slăbesc la maximum funcționalitatea statului, ca după aceasta, prin intermediul mediei monopolizate să arunce toată vina pe opoziție. Am încrederea că anume acum oamenii observă cel mai bine cât de mult ”țin” acești așa - ziși lideri politici la țară și la oamenii ei!

Blocul ACUM a fost criticat de anumiți analiști pentru o anumită incoerență în perioada ce a urmat alegerilor. Ce le-ați spune celor care cred că Blocul a avut o prestație politică neclară pentru opinia publică?

Nu cred că poziția noastră a fost una incoerentă. Corectă, transparentă, conformă cu promisiunile noastre electorale - DA. Dar admițând câ nu am fost prea eficienți în ce privește comunicarea și contracararea propagandei oligarhice, voi încerca să introduc mai multă claritate asupra poziției noastre pentru opinia publică.

În baza rezultatelor alegerilor, Blocul ACUM nu a avut prea multe opțiuni. Era clar că despre o alianță, coaliție cu Plahotniuc și gruparea sa din start nici nu putea fi vorba.

Prima opțiune, cea mai ușoară, care nu ne-ar fi caracterizat și care risca să fie văzută ca egoistă, era retragerea noastră în opoziție, ceea ce ar fi lăsat calea deschisă PDM-ului și PSRM-ului să-și formalizeze alianță de guvernare ce funcționează de facto încă din 2016, iar noi să ne fi poziționat politic mai avantajoas în perspectiva electorală, respectându-ne cuvântul dat oamenilor de a nu face coaliție nici cu gruparea oligarhului Plahotniuc, nici cu PSRM, al cărui lider informal este chiar complicele lui Plahotniuc, presedintele pro-rus, Dodon.

A doua opțiune ținea de încercarea noastră, în pofida tuturor dificultăților și riscurilor politice, de a identifica un mecanism de demontare a regimului Plahotniuc, chiar și în condițiile în care, bineînțeles, după o imensă fraudă din partea regimului, oamenii ne-au oferit 26 de mandate, jumătate din numărul de mandate necesar pentru o veritabilă guvernare proeuropeană și antioligarhică. În asemenea circumstanțe, acest lucru însă se poate întâmpla doar cu participarea și a altor deputați liberi, necontrolați de regimul Plahotniuc, din alte fracțiuni.

Din acest considerent, dorind să începem demontarea regimului pe cale parlamentară, noi am venit cu mai multe inițiative care pot coagula aleșii poporului, indiferent de opțiunile lor politice și geopolitice. Aici mă refer evident la pachetul de legi privind dezoligarhizarea instituțiilor statului, demararea proceselor de reformare a justiției și de combatere a corupției, a protecționismului etc. Pentru a realiza acest obiectiv, am venit cu inițierea unor discuții pe o platformă parlamentară largă cu cei care în campania electorală declarau sus și tare că își doresc și ei acest lucru.

Am pledat pentru caracterul transparent al discuțiilor legate de implementarea acestui pachet de legi, pentru ca cetățenii să înțeleagă agenda noastră, intențiile noastre reale și să nu existe loc de interpretare și de manipulare a opiniei publice prin intermediul presei aservite mafiei cu care urma să ne batem împreună.

Caracterul transparent al comunicării era important atât pentru alegătorii noștri, cât și pentru alegătorii altor forțe politice, inclusiv pentru votanții socialiștilor.

De asemenea, am propus și întâlniri publice cu fracțiunea socialiștilor pentru a ne convinge de realele lor intenții, de unitatea dintre ei, de voința politică și curajul de care sunt sau nu capabili pentru a intra în deloc ușoara confruntare cu mafia. Ulterior, în același sens, dar și în vederea identificării de soluții reale pentru satisfacerea așteptărilor societății, am venit și cu inițiativa de formare a unui grup de lucru, care să găsească mecanismele concrete de punere în aplicare a acestor inițiative legislative.

Care ar fi, în final, rostul acestor demersuri pe care le-am enumerat? Răspunsul este foarte simplu: elaborarea unui mecanism instituțional de demontare a sistemului oligarhic actual prin acțiuni comune ale unor forțe politice diferite din punct de vedere ideologic, dar care au făcut cetățenilor promisiuni asemanatoare de deoligarhizare a țării, de oferire oamenilor a dreptății și a unei vieți mai bune. Am făcut-o cu capul sus, așa cum se cuvine, dacă ne dorim o schimbare fundamentală a țării și nu tîrguri de funcții și de suflete, specifice politicii moldovenești.

Care sunt factorii care fac dificilă această eventuală colaborare cu PSRM?

De dragul adevărului, trebuie să recunoaștem, ceea ce în mod categoric fac dificilă o coaliție cu socialiștii sunt divergențele majore de caracter și cele de ordin geopolitic, indiferent de retorica socialiștilor despre schimbare și despre o politică externă echilibrată, răsturnată și de recenta vizită a întregii fracțiuni socialiste la Moscova.

O serie de propuneri din programul lor, cum ar fi ideea de federalizare a Republicii Moldova, dezbină societatea și sunt prin definiție inacceptabile pentru noi. Iată de ce dacă cu adevărat dorim binele oamenilor și vrem izbăvirea țării de mafie, ca să putem avea un dialog constructiv, discuția subiectelor de ordin geopolitic nu poate fi tratată ca o prioritate, ci amânată, până cel puțin vom realiza adevărata deoligarhizare și democratizare a țării, precum și coagularea societății. Iar legile de combatere a corupției, a crimei organizate, a spălării de bani, precum este Legea Magnițki, în loc să fie susținute în interesul siguranței Moldovei și cetațenilor ei, sunt respinse de Dodon și tovarășii săi pentru o închipuită geopolitică, dar, cu certitudine în interesul unor structuri criminale transfrontaliere.

O categorie esențială de factori se referă la curajul și determinarea socialiștilor sau, mai bine zis, la lipsa acestora și a voinței politice în ceea ce privește demantelarea în mod democratic a acestui regim. Anume din aceste motive, pentru a veni cu o formulă clară acțiune, este nevoie să ne convingem de următoarele: au ei voința, curajul, și determinarea să ducă până la capăt agenda de dezoligarhizare, să se bată alături de noi pentru o lege dreaptă, pentru dreptate și o viață mai bună pentru oameni? Au ei sau nu au înțelegeri secrete cu Plahotniuc în ceea ce privește intenția de a face o coaliție de guvernare sau alegeri anticipate pe sistemul actul de vot, care servește doar mafiei? Vor fi capabili sau nu să renunțe la insistențele lor geopolitice și să se axeze pe agenda populară de eliberare a Moldovei din captivitate?

Sincer vorbind, noi încă nu avem răspunsuri clare la aceste întrebări, dar, pentru că ceea ce ne preocupă în mod primordial nu sunt funcțiile trecătoare și nici chiar carierele noastre, ci identificarea soluțiilor fundamentale legale si morale pentru oameni și țară, mai avem răbdare, mai așteptăm răspunsul lor definitiv.

Domnule Năstase, dar cum rămâne cu propunerea Blocului ACUM legată de guvernul minoritar? În opinia mai multor comentatori, anume această inițiativă a Blocului ACUM ar fi amplificat acest blocaj în încercările de identificare a unei soluții de demontare a regimului în procesul de negociere cu socialiștii?

Aș vrea să fac o precizare foarte importantă, care să clarifice unele lucruri.

Opțiunea unui guvern minoritar, a venit ca o soluție pe fundalul ultimatumului socialiștilor "ORI COALIȚIE, ORI ANTICIPATE PE BAZA SISTEMULUI MIXT DE VOT ȘI CU INSTITUȚIILE SUB CONTROLUL LUI PLAHOTNIIC" și trebuie analizată în coroborare și cu alternativa propusă la aceasta și de noi, și de societatea civilă: alegerile anticipate în condiții de minimă normalitate democratică, cu revenirea la sistemul proporțional de vot și la instituții ca CEC, CA, ANI etc, libere și corecte, curățate de politic și mafie. Ce e atât de greu de înțeles și acceptat, dacă vrei binele oamenilor și țării? Nimic.

După imperios necesara reluare a sedinței de constituire a Parlamentului, întreruptă în mod arbitrar pentru o perioadă de timp nedeterminată, întru evitarea alegerilor parlamentare anticipate pe baza actualului sistem mixt de vot, favorabil grupării Plahotniuc și profund antipopular, era și rămâne de datoria noastră să votăm pachetul de deoligarhizare, inclusiv să modificăm sistemul de vot actual. Socialiștii aveau și au și în continuare la îndemână cele doua opțiuni propuse de noi concomitent.

Reiterez, am oferit cel putin două opțiuni, care rămân a fi valabile în cazul în care nu va fi cu putință de identificat alte soluții viabile în cadrul unor discuții transparente și oneste, în cadrul unor discuții constructive, inclusiv în cadrul grupului de lucru propus de Blocul ACUM . Așadar, pentru noi prioritatea zero este adoptarea și implementarea pachetului de legi cu privire la dezoligarhizare, iar o anumită formulă de guvern reprezintă una dintre opțiunile reale de implementare a acestora și a altor acte normative cu caracter reformator, anticorupție, dar și economic și social.

Un subiect extrem de important este legat de rolul președintelui în calitate de mediator în asemenea situații de criză politică. Cum apreciați prestația președintelui Dodon în perioada respectivă?

Din punctul nostru de vedere prestația președintelui Dodon în această perioadă a fost una lamentabilă. Știți ce rol joacă acum Dodon? Anume acela de a zădărnici orice posibil dialog dintre deputații ACUM și cei din PSRM în vederea demontării actualului regim prin adoptarea și implementarea pachetului de legi privind dezoligarhizarea și nu prin crearea de coaliții și alianțe exploatate cu dibăcie propagandistică de mafie. Pentru că, repet, nu de coaliții și alianțe are nevoie Moldova, ci de voința politică, de curajul și de deteminarea parlamentarilor de a face oamenilor dreptate și o viață mai bună.

De fiecare dată când apar anumite premize pentru un dialog cât de cât constructiv, Dodon iese cu declarații scandaloase și atacuri urâte la adresa noastră, înaintînd noi și noi pretenții. Toate acțiunile și toată retorica sa țintește să ostilizeze și să împiedice deputații socialiști să participe la demantelarea regimului Plahotniuc. Anume cu acest scop el a revenit s-au a fost parașutat în funcția de ”lider informal” al PSRM.

Propunerile populiste pe care le-a lansat în spațiul public legate de limba rusă, NATO și altele sunt subiecte care scindează societatea și nu contribuie la stabilirea unui consens, care ar contribui la scoaterea Moldovei din starea de captivitate.

În acest context, mi-am permis să mă adresez alegătorilor socialiști, membrilor de partid și a fracțiunii PSRM din Parlament: marea voastră problemă este Dodon, el nu este un presedinte al poporului, nu este cooperant și efectiv preocupat să apere interesele cetățenilor, printre ei și alegătorii voștri. El este preocupat de un singur lucru, și anume să blocheze orice cale de dialog între parlamentarii PSRM ce se declară liberi și cei ai ACUM, iar prin asta el consolidează puterea lui Plahotniuc. Până la momentul de față, toate acțiunile și declarațiile sale au servit direct doar lui Plahotniuc, în speranța că acesta va rezista și îi va asigura libertatea și un nou mandat de președinte.

De altfel, marea problemă pentru Republica Moldova constă în faptul că Dodon a slăbit extrem de mult instituția prezidențială. A transformat președenția într-o instituție decorativă, care face filme documentare, cumpără aparate de fotografiat exorbitant de scumpe, călătorește aiurea pe banii obscuri și ai statului și are întâlniri oficiale de fațadă care nu rezolvă problemele Republicii Moldova, în același timp atacă România și occidentul.

Ce acțiuni ați fi întreprins Dumneavoastră dacă erați șeful statului?

Nu doar eu, oricine în locul lui, un om de caracter, de cuvânt, cu dragoste de oameni și de Dumnezeu, ajuns președintele Republicii Moldova, ar fi acționat exclusiv în interesul cetățenilor Moldovei. Iar cel mai mare interes al tuturor cetățenilor țării noastre este să scăpăm de regimul oligarhic al lui Plahotniuc, care urăște Moldova și o stăpânește, o lipsește de viitor.

Un adevărat președinte de țară nu mai aparține nimănui, nici măcar sieși. Dacă eram președinte, aparțineam întregului popor.

Din poziția de președinte aș fi continuat lupta, aş fi consolidat mișcarea de rezistență împotriva regimului oligarhic condus de Plahotniuc. Aș fi consolidat societatea și nu aș fi dezbinat-o așa cum procedează Dodon. În calitate de președinte aș fi determinat partidele să găsească formula legală, constituțională și morală pentru a demola democratic acest regim. Aș fi făcut tot posibilul pentru a asigura o guvernare de reconciliere națională, care, din start, să elimine din politică oligarhii și hoții, să soluționeze principalele probleme ale țării, ale fiecărui cetățean indiferent de naționalitate, religie sau filon cultural.

În calitate de președinte aș fi fost garantul procesului de trecere de la un regim oligarhic la un sistem bazat pe democrație și stat de drept, întărind relațiile corecte cu lumea civilizată și întâi de toate cu România și alte state UE, în perspectiva implementării reale a Acordului de Asociere și a integrării noastre europene.

De asemenea, aș fi făcut tot ce îmi stă în puteri ca să contribui plenar la recuperarea miliardului furat. În calitate de șef al statului, aș fi inițiat o colaborare adevărată cu instituțiile specializate din SUA, UE și chiar din Rusia pentru a investiga spălarea banilor care a avut loc prin Republica Moldova și a încerca la maximum să recuperăm miliardul furat.

Revenind la actualitate, anume în asemenea perioadă de criză am fi avut nevoie de un președinte puternic, cu o voință de fier, care să elibereze acest stat și nu de un președinte de mucava.

În acest context dificil, ce va face în continuare Blocul ACUM în vederea soluționării crizei politice actuale?

Deși am ajuns într-o întârziere gravă cu identificarea unui mecanism de demontare democratică a actualului regim, vreau să fiu optimist și totuși aștept ca deputații socialiști să se implice în activitatea grupului de lucru care va crea posibilitatea unor schimbări importante pentru Republica Moldova. Dacă însă vor urma indicațiile lui Dodon, venite de la Plahotniuc, atunci vom ajunge fie la anticipate, fie la o formulă de coabitare PDM-PSRM.

Blocul ACUM face tot posibilul pentru a convinge deputații ce pretind că sunt liberi de Plahotniuc să scoatem țara din captivitate. Dacă însă socialiștii vor prefera să arunce Moldova în haos, suntem pregătiți să facem față tuturor provocărilor. Dar trebuie să o spunem pe înțelesul tuturor - Avem marea responsabilitate de a ne respecta principiile, valorile, identitatea noastră națională și europeană, cuvântul dat oamenilor. Nu dăm cinstea pe rușine. În același timp, suntem obligați și căutăm soluții legale, constituționale, morale, dacă vreți, pentru a scoate țara și oamenii ei din captivitatea corupției, a sărăciei și a exodului masiv, din prizonieratul mafiei lui Plahotniuc.

Asta a făcut, face și va continua să facă Blocul ACUM, nu coaliții și alianțe, și îndeamnă și alți deputați să facă la fel.

Dacă nu se va înțelege acest lucru, dacă frica va domina rațiunea, ca o forță politică veritabilă suntem pregătiți de orice scenariu. Iar oamenii, sunt sigur, vor ști să ne judece corect.

Vă mulțumesc.