Potrivit modificărilor, directorul SIS va fi numit în funcţie de Parlament, la propunerea preşedintelui, pe un termen de 5 ani. Eliberarea din funcţie a directorului se va face tot de Parlament, la propunerea șefului statului sau la propunerea a cel puţin unei treimi din numărul deputaţilor aleși.

Componența numerică și nominală a Colegiului Serviciului va fi aprobtă de preşedintele RM, la propunerea directorului SIS.

„Limitarea și reducerea substanțială a atribuțiilor Președintelui RM în domeniul securității statului este absolut inacceptabilă. Funcția șefului statului nu poate fi una simbolică și formală, el este garantul suveranității, independenței naționale, al unității și integrității teritoriale a țării. (...) SIS, fiind un organ din sistemul de securitate a statului, trebuie să fie sub un control dublu, ceea ce ar asigura un echilibru în coordonarea acțiunilor și luarea deciziilor. Pe de o parte, subordonarea Președintelui RM în calitate de Președinte al Consiliului Suprem de Securitate și Comandant Suprem al Forțelor Armate, pe de alta parte – Parlamentului, organul suprem al țării, care reprezintă voința poporului”, se spune în proiect.

Modificările au stârnit nemulțumirea deputaților PD. Unul dintre ei, Alexandru Jizdan, s-a adresat deputaților ACUM, în special: „Voi înțelegeți că transformați SIS într-o filială a serviciilor secrete?”, a întrebat acesta.

În replică, deputatul ACUM Igor Grosu, vicepreședinte al fracțiunii PAS, a spus că SIS se va transforma, doar că nu în filială a serviciilor secrete, ci „în intelligence service, din turnători la PD”.

„Pentru cei pe care i-a pălit grija pentru securitatea națională, vreau să vă spun că vom avea un control riguros, vom scoate SIS de sub controlul unui partid, care l-a transformat în sursă de linșaj și filare a opoziției și altor oameni. Garantăm că nu vom face ceea ce au făcut alții din SIS, care va fi un intelligence service conform tuturor standardelor europene, nu turnători la PD”, a spus Grosu.

Precizăm că, în 2016, Parlamentul a redus atribuțiile șefului statului în sectorul de apărare și securitate, președintele fiind lipsit de dreptul de a coordona activitatea SIS; de a nominaliza candidatura directorului Serviciului; de a propune demiterea directorului; de a numi în funcție directorii adjuncți ai Serviciului; de a confirma componența Colegiului Serviciului; etc.

Vedeți mai jos proiectul de modificare a legii cu privire la SIS și care sunt noile prevederi.

Lege SIS by on Scribd