Sursa foto: sciencedaily.com

Astronomii au descoperit o galaxie canibală, cea mai strălucitoare şi mai lacomă din tot Universul

Datele culese cu ajutorul ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) arată că cea mai luminoasă galaxie din Univers extrage circa jumătate din masa a cel puţin trei galaxii vecine mai mici.

Noile observaţii scot la iveală fluxuri distincte de material cosmic extras din aceste galaxii mai mici care ajunge în W2246-0526, galaxia în cauză.

Aceasta nu este cea mai mare sau masivă galaxie pe care o cunoaştem, dar este cea mai strălucitoare, emiţând lumina în infraroşu echivalentă cu 350 de trilioane de sori, scrie Descoperă.ro.

„Ştiam din datele anterioare că galaxia are trei galaxii vecine, dar nu existau dovezi ale interacţiunlor între vecini şi galaxia centrală”, a precizat Tanio Díaz-Santos de la Universidad Diego Portales din Santiago, Chile, autorul principal al studiului. „Nu ne uitam după comportament canibal şi nu ne-am aşteptat, dar observaţiile cu ALMA l-au scos în evidenţă”, a adăugat astronomul.

Canibalismul galactic nu este neobişnuit, dar aceasta este cea mai îndepărtată galaxie în care acest comportament a fost observat, iar autorii studiului nu cunosc o altă situaţie în care o galaxie se hrăneşte simultan cu mai multe galaxii.

Cantitatea de gaz absorbită de W2246-0526 este suficientă pentru a continua formarea stelelor şi pentru hrănirea găurii negre din centru timp de alte sute de milioane de ani.

Luminozitatea galaxiei nu se datorează stelelor ci a unui disc de gaz energetic care este supraîncălzit pe măsură ce se apropie de gaura neagră supermasivă. Lumina de la acest disc strălucitor de acreţie este absorbită de praful din jur, care reemite energia ca lumină infraroşie.

O parte importantă din praful şi gazul extras de la alte galaxii este transformat în stele şi în hrană pentru gaura neagră gentrală. Lăcomia acestei galaxii poate duce la autodistrugere. Studiile anterioare sugerează că energia va refula la un moment dat.

Citeşte mai mult despre