Vânzarea a fost posibilă chiar dacă în acea perioadă Ilan Șor era învinuit în dosarul celui mai mare jaf bancar din Republica Moldova și avea averea sechestrată. Doar o parte din aceasta... Procurorii au pus sub lacăt, până la pronunțarea unei sentințe definitive, bunuri de-ale lui Șor și de-ale interpușilor săi în valoare totală de până la 60 de milioane de lei. Dar nu și acest avion, de aproximativ 400 de milioane. ”Nu sunt probe că i-ar aparține”, așa au motivat. Asta deși chiar Ilan Șor a recunoscut că este proprietarul firmei Air Clasica, fondatoarea SRL-ului Classica Air, pe care era înregistrată aeronava. Dacă procurorii ar fi inclus în lista bunurilor pasibile confiscării și avionul cumpărat de Ilan Șor imediat după producerea jafului din sistemul bancar, suma care putea fi recuperată din buzunarul primarului de Orhei, dar nu din cel al cetățenilor, care nu au avut niciun rol în furt, ar fi crescut de 5-6 ori.

Acum iese la suprafață că avionul Embraer Legacy 650, pe care l-a folosit Ilan Șor și apropiații lui timp de doi ani și câteva luni, nu doar că i-a aparținut, dar a mai și fost cumpărat, cel puțin parțial, din surse provenite din creditele prin care au fost ruinate cele trei bănci din Moldova - BEM, Banca Socială și Unibank, pe când erau controlate toate trei de către Ilan Șor.

Prima plată efectuată pentru această aeronavă figurează în extrasele de pe contul unei firme înregistrate în Marea Britanie, despre care Șor a declarat că-i aparține în cadrul unei ședințe de judecată în dosarul fraudei bancare din 2014. Este vorba despre Hezburg LLP. În ziua de 15 octombrie 2014, de pe contul acestei companii a fost efectuat un transfer, de 200 de mii de dolari, către producătorul de avioane Embraer SA, cu specificația „depunere pentru avionul de tip corporativ Legacy 650”. Peste aproximativ două săptămâni, urmează o altă plată, de 95 de mii de dolari, transferată unei companii de leasing din Statele Unite. În înscrisurile cu privire la acest transfer este stipulat nu doar modelul aeronavei, care coincide cu cel al avionului lui Șor, dar chiar și numărul de serie, care este exact cel atribuit pentru identificarea avionului, care în perioada decembrie 2014 - martie 2017 a făcut parte din flota primarului de Orhei.

Că Hezburg LLP îi aparține, Ilan Șor a recunoscut pe 15 ianuarie 2018, în cadrul unei ședințe de judecată din procesul contra fostului deputat PLDM, Chiril Lucinschi, condamnat și el de prima instanță în dosarul fraudei bancare.

Procurorii au folosit rulajele de la mai multe firme pentru a demonstra că fostul deputat Chiril Lucinschi a primit de la Ilan Șor mai multe sume de bani prin intermediul unor companii implicate în furtul miliardului din BEM, Banca Socială și Unibank. În extrasul de pe contul Hezburg LLP, firmă a lui Șor, sunt mai multe plăți făcute către Ipa International, o companie atribuită lui Chiril Lucinschi. Unul dintre transferuri, de 75 de mii de dolari, a fost efectuat pe 23 octombrie 2014, iar această informație se află pe aceeași pagină cu datele cu privire la avansul de 200 de mii de dolari, plătit de Hezburg către Embraer pentru avion. Nu este clar de ce anchetatorii au ignorat acest punct din rulaj și nu l-au folosit drept argument pentru a pune sub sechestru avionul lui Ilan Șor, despre care anterior au declarat că nu ar avea dovezi că-i aparține. Șeful adjunct al Procuraturii Anticorupție, Adriana Bețișor, a refuzat să răspundă la întrebări.

Întrebarea noastră, ”de când au intrat procurorii în posesia rulajului companiei Hezburg LLP și de ce nu le-au folosit pentru a sechestra avionul Embraer Legacy 650, al lui Ilan Șor”, a fost expediată în formă scrisă către Procuratura Anticorupție. NU avem niciun răspuns, deocamdată.

Pentru a demonstra că avansul de 200 de mii de dolari plătit pentru avion a provenit dintr-un credit luat de la Banca de Economii, vom prezenta câteva pagini din rulajele bancare ale mai multor companii afiliate lui Ilan Șor, prin care au trecut banii rând pe rând, în aceeași zi - 15 octombrie 2017. Aceste documente ne-au fost oferite de către Ion Crețu, avocatul lui Veaceslav Platon, un alt condamnat în dosarul fraudei bancare.

Potrivit extrasului de pe contul offshorului Hezburg LLP, cele 200 de mii de dolari transferate către Embraer au provenit de pe conturile altei companii britanice și anume, Genyral Trade LP. Este vorba despre un offshore prezentat în primul raport al auditorilor de la Kroll, drept unul afiliat lui Ilan Șor și companiilor sale, care au realizat furtul din cele trei bănci prin operațiuni de creditare. Potrivit rulajului Genyral Trade, cele 200 de mii de euro i-au fost transferate de pe contul unui alt offshore - Ardooks LLP. Și această firmă figurează drept afiliată așa-numitului „Grup Șor” în primul raport făcut de auditorii Kroll cu privire la frauda bancară produsă în Republica Moldova în 2014.

Potrivit rulajului Ardooks LLP, cele 200 de mii de dolari au venit de la Bannyster LLP. În extrasul de pe contul offshorului Bannyster vom analiza două pagini, una cu privire la operațiunile în dolari și alta - în euro. În primul document vedem că 200 de mii de dolari au provenit din convertirea a 158 de mii de euro. În al doilea vedem că în aceeași zi, 15 octombrie 2014, înainte de a efectua schimbul valutar, Bannyster a primit un transfer de două milioane de euro de la un SRL din Republica Moldova - Caritas Grup, una dintre firmele despre care Ilan Șor a recunoscut că-i aparțin și despre care auditorii Kroll au relatat că a avut un rol major în furtul din cele trei bănci controlate de actualul primar de Orhei, condamnat în primă instanță.

Mai exact, Caritas este una dintre patru firme care împreună au luat de la BEM credite în sumă totală de 13 miliarde de lei. În 2014, această cifră era echivalentă cu un miliard de dolari. De aici provine și una dintre denumirile atribuite jafului produs în sistemul bancar - „furtul miliardului”. Caritas Group figurează în primul raport Kroll de 46 de ori! Într-o informație prezentată Procuraturii Anticorupție, în anul 2015, administratorul special al Băncii de Economii, Grigori Olaru, susține că prejudiciul cauzat Băncii de Economii de Caritas Group se ridică la aproape... patru miliarde de lei. Este suma creditelor scoase de această firmă, începând cu 5 iunie și până pe 25 noiembrie 2014. Unul dintre împrumuturi a fost luat tocmai pe 15 octombrie 2015 și a constituit anume suma de două milioane de euro, transferată în aceeași zi pe contul offshorului Bannyster, de unde mai apoi o parte din bani a constituit avansul pentru avion.

În ordine cronologică, lucrurile arătă în felul următor: pe 15 octombrie, Caritas Group SRL ia două milioane de euro din Banca de Economii, pe care îi transferă imediat pe contul offshorului Banyster. La rândul său, acesta convertește 158 de mii de euro în 200 de mii de dolari și îi trimite către Ardooks, care îi expediază spre Genyral Trade. De aici banii merg spre Hezburg, iar de la Hezburg - spre Embraer, drept avans pentru avionul Legacy 650. Este de menționat faptul că toate cele patru offshoruri, prin care au fost trecuți banii rând pe rând, au fost create concomitent pe 13 și 14 februarie 2014, pe una și aceeași adresă din Londra. Toate patru au avut aceiași administratori și au fost dizolvate, pe rând, în anul următor - în 2015.

Și în cazul celeilalte plăți, de 95 de mii de dolari, în care figurează numărul de serie al avionului de care s-a folosit Ilan Șor, banii au fost trecuți prin Hezburg, Genyral Trade, Ardooks și Bannyster. De această dată, însă, suma a provenit de la o altă companie din Republica Moldova, Storad Grup, recunoscută de Șor drept a sa și prezentată de Kroll drept participantă la jaful din sectorul bancar. În timp ce Caritas era „abonată” la credite la BEM, Storad avea „trecere” la Unibank. Pe 3 noiembrie 2014, zi în care cele 95 de mii de dolari pentru avion au trecut prin conturile celor patru firme britanice, Storad a făcut trei transferuri pe contul primului offhshor din lanț - în total peste trei milioane două sute de mii de euro. Toate cele trei transferuri sunt făcute de pe un cont, pe care compania sus-numită le avea la Unibank. Cu puțin timp înainte de aceste plăți, mai exact pe 23 și 24 noiembrie 2014, Storad a primit de la Unibank mai multe credite în valoare totală de aproximativ cinci milioane și jumătate de euro.

Pe rulajul Hezburg LLP mai figurează câteva transferuri ce ar putea avea legătură cu procurarea avionului lui Șor. Aproximativ în aceeași perioadă cu celelalte două plăți și, anume, pe 5 noiembrie 2014, o sumă de două milioane trei sute de mii de dolari a fost expediată pe contul firmei britanice Wester Alliance LLP, care deținea atunci 100 de procente din compania aeriană din Republica Moldova, Air Clasica, fondatoare a Classica Air, proprietara avionului Legacy 650 cu numărul de înregistrare ER-KKL. Spre Hezburg banii au venit de la Genyral Trade, iar la Genyral Trade - din mai multe surse. Cea mai mare parte din bani, aproximativ un milion 200 de mii de euro, a provenit de la SRL-ul moldovenesc Contrade, o altă firmă care apare în primul raport Kroll drept participantă la frauda bancară, pe care Șor a recunoscut că o controla. Contrade, la rândul său, a obținut banii, în aceeași zi, dintr-un credit de la Unibank.

Am solicitat o reacție a lui Ilan Șor, prin intermediul purtătoarei sale de cuvânt, dar acesta a cerut ca întrebarea să-i fie expediată în scris, pentru a fi transmisă avocaților condamnatului. Am făcut cum întocmai, dar un răspuns încă nu ne-a fost oferit.

Avionul cumpărat de Ilan Șor din credite luate de la băncile pe care le controla și pe care le-a ruinat în 2014 a fost utilizat nu doar de familia sa, dar și de către unii ștabi ai Partidului Democrat. (29) De exemplu, vicepreședintele PD, Serghei Iaralov, un apropiat de-al oligarhului Vladimir Plahotniuc și un participant activ în cadrul rundelor de negocieri ale alianțelor guvernamentale după alegerile din 2014. Tot el este catalogat de către unii comentatori drept „coordonator” sau „ideolog” al furtului din sistemul bancar. Persoane din familia lui Iaralov au postat pe o rețea de socializare mai multe fotografii cu acest avion, dintr-o călătorie în Elveția. În poze se vede numărul de înregistrare, pe care îl avea aeronava pe când era deținută de Șor, iar în una dintre fotografii apare și Serghei Iaralov, alături de copii și soție.