„Legea prevede un mecanism foarte clar și coerent în acest context. Pe parcursul ultimului an, în presă au apărut informații despre starea deplorabilă de la Air Moldova. Circumstanțele și informațiile de ultimă oră vorbesc despre faptul că această companie premeditat a fost adusă la această stare. Este vorba despre o schemă utilizată pe larg, pentru a prelua această companie, pentru a confirma sau infirma aceste informații, solicităm audierea, astăzi, a ministrului Economiei”, a declarat deputatul liberal-democrat Iurie Țap.

Demersuri similare au fost înaintate și de alte fracțiuni. Comuniștii au solicitat chiar audierea premierului Pavel Filip, dar și a directorului Agenției Proprietății Publice, Vladimir Baldovici.

„Credem că privatizarea este o urmare, iar cauza este starea comapniei. De aceea insistăm să fie audiat premierul și directorul APP pentru a ne explica în ce mod întreprinderea a ajuns într-o asemenea stare”, a argumentat deputatul PCRM, Oleg Reidman.

„Avem nu pur și simplu o privatizare, dar vânzarea proprietății statului la un preț mizerabil. Fondatorii de bază sunt doi cetățeni ai RM. Având capital social de 500 de mii de lei și-au asumat achitarea datoriilor. Mi-am adus cuvintele ex-directorului, că banii furați se vor întoarce”, a spus și socialistul Vladimir Țurcan.

„Ieri la comisia Economie am solicitat audierea Ministrului Economiei și a directorului APP ca să ne răspundă la toate aceste întrebări”, a menționat deputatul PL Alina Zotea.

Agenția Proprietății Publice a anunțat acum două zile că „Air Moldova” a fost privatizată. Compania Civil Aviation Group SRL a fost declarată câștigătoarea concursului de privatizare. Valoarea tranzacției de vânzare-cumpărare ajunge la 1,2 miliarde de lei, dintre care doar 50 de milioane de lei au fost transferate în bugetul de stat, restul sumei reprezentând datoriile „Air Moldova”, pe care investitorul s-a obligat să le achite.

În comunicatul Agenției Proprietății Publice nu se spune, însă, că deşi operatorul aerian din România, Blue Air, deţine cea mai mare cotă de acţiuni în compania care a privatizat Air Moldova, aceasta nu deţine pachetul majoritar de acţiuni. Acesta este deţinut anume de cele două persoane fizice, cetăţeni ai Republicii Moldova. Potrivit ”Ziarului de Gardă”, Civil Aviation Group SRL a fost fondată abia recent, pe 23 august 2018, iar cei doi asociați sunt Serghei Melnik şi Andrei Ianovici, care deţin fiecare câte 25.5% dintre acțiuni, în total 51%. Cel puţin unul dintre ei are conexiuni cu firma controlată de Ilan Şor, „Avia Invest”, care în 2013 a luat în concesiune Aeroportul Internaţional Chişinău.

Precizăm că doar în opt luni ale anului trecut, Air Moldova a înregistrat pierderi nete de 111 milioane lei, iar datoriile companiei au înregistrat o tendință crescătoare din anul 2013, ajungând la peste un miliard de lei. În toamna anului trecut, Air Moldova a împrumutat de la Aeroportul Internaţional Chișinău 75 de milioane de lei lei. Asta după ce în noiembrie 2013, Guvernul a transmis Aeroportul în concesiune companiei Avia Invest, controlată de către primarul de Orhei, Ilan Şor.