image
Sursa foto: Jurnal.md

EXPERȚI: Datoriile Air Moldova sunt greu de justificat; Se creează impresia că a fost adusă intenționat în prag de faliment

Un șir de acțiuni indică lipsa de bună intenție din partea autorităților de a privatiza compania Air Moldova prin aplicarea unor standarde minime în acest sens care ar urma interesul suprem al statului și al cetățenilor și nu al unor interese comerciale înguste.

Este concluzia experților de la centrul analitic independent Expert-Grup care, într-o notă de poziție, cer CNA să investigheze dacă îndatorarea companiei a fost rezultatul condițiilor dificile și competiției sporite de pe piață sau intenția unor grupuri de interese.

„Solicităm autorităților competente să investigheze modul în care s-au format și acumulat datoriile companiei Air Moldova. Este creeată impresia că Air Moldova a fost gestionată ineficient în mod intenționat, cu scopul aducerii companiei în prag de faliment pentru a fi privatizată la preț redus”, spun experții.

Expert-Grup remarcă faptul că privatizarea Air Moldova a avut loc fără desemnarea unui consultant financiar individual, așa cum prevede legislația în cazul unui bun de o importanță deosebită. Conform legii, bunurile de o importanță deosebită pentru economia națională se privatizează prin concurs investițional, în bază de proiect individual, cu suportul unui consultant financiar independent.

Totodată, lipsește o argumentare clară cu privire la valoarea tranzacției. Până la momentul de față, nu există evidență că a fost efectuată o evaluare independentă care să confirme faptul că valoarea de 50 milioane de lei este una justă pentru o companie de calibrul Air Moldova.

De asemenea, comunicarea despre privatizare creează impresia că nu s-a urmărit alimentarea interesului din partea investitorilor, iar privatizarea are loc după acumularea unui volum imens de datorii în condiții dubioase.

„Involuțiile financiare ale companiei în perioadă de expansiune economică și o creștere robustă a cererii din partea consumatorilor sunt greu de justificat. Deși, situațiile financiare ale companiei pentru ultimii 5 ani indică spre o creștere rapidă a veniturilor, în medie cu 25% anual, compania a întâlnit dificultăți majore la transformarea veniturilor respective în profit, înregistrând pierderi considerabile pe parcursul ultimilor ani”, spun analiștii de la Expert-Grup.

Potrivit experților, performanța financiară slabă în ani consecutivi a dus la supra-îndatorarea companiei. Raportul datoriilor la active a crescut în ritm extrem de rapid de la 69% în 2014, către 122% în mai 2018. În doar 5 ani, Air Moldova și-a asumat datorii noi în valoare de peste 625 de milioane de lei. mil.

Precizăm că Airt Moldova, cea mai mare întreprindere de stat din Republica Moldova după volumul vânzărilor, a fost privatizată contra unui preț de 50 de milioane de lei, cu asumarea de către investitor a datoriilor companiei de peste 1,2 miliarde de lei

Citeşte mai mult despre

Noutăţile partenerilor

comentarii: