image
Sursa foto: Jurnal.md

AUDIERI privind Air Moldova: „Ca și în cazul Aeroportului, nu știm dacă despre privatizare au aflat investitorii serioși”

UPDATE 13.28 // Oferta de privatizare a companiei Air Moldova a fost publicată în limba română pe site-ul operatorului și a fost distribuită prin intermediul ambasadelor, au declarat responsabilii de la APP și Ministerul Economiei la audierile din cadrul Comisiei economice din Parlament.

Modul în care a fost promovată oferta de privatizare a operatorului a atras criticile deputaților PLDM și PL din comisie.

„Distribuirea anunțurilor prin ambasade este benefică, dar nu e prevăzută de o procedură legală. De ce nu s-au lansat invitații la cei mai serioși investitori? Ca și în cazul Aeroportului, nu avem dovada că despre această privatizare au știut cei mai mari jucători de pe piață. Considerați că în 37 de zile ați reuști să atrageți un investitor serios?”, a fost întrebarea deputatului PLDM, Grigore Cobzac.

„O singură companie a venit, pe ea am luat-o în atenție. Am avut conferință de presă cu toată mass-media și am trimis informația că am scos la privatizare Air Moldova, de rând cu alte companii de stat. Nu am avut zece oferte. Am avut o singură ofertă. După zece zile, am avut un singur apel de la ambasada din București care ne-a spus că cineva de la Tarom ar fi vrut să discute”, a spus directorul APP”, a spus directorul APP, Vladimir Baldovici.

„Perioada anunțată și până la petrecerea concursului este foarte scurtă, ar fi fost bine ca perioada să fie mai mare. Anunțul a fost publicat pe pagina web doar în limba română. Nu este exclus că această informație nu a ajuns la potențialii investitori. Poate trebuia de mai amânat. De ce era așa de urgent. Nimeni nu pune la îndoială faptul că Air Moldova trebuia vândută, dar modul în care a fost făcut acest lucru”, a insistat deputatul liberal Valerian Bejan.

„Haideți să mai așteptăm o lună, două. Air Moldova este insolvabilitate practic, ceea ce noi nu am făcut, ca nu statul să-și ia obligațiuni de plată, dar să vină altcineva. Am făcut acest anunț timp de 30 de zile. Nu am avut alte oferte”, a fost răspunsul lui Baldovici.

Deputatul PL, Valerian Bejan, l-a întrebat pe directorul APP care este capacitatea întreprinderii care a câștigat concursul de a achita datoriile de 1,2 miliarde de lei, în condițiile în care are un capital social de doar 500 de mii de lei.

„Compania care a câștigat concursul are sarcina de a achita toate datoriile. Pentru noi este esențial ca acest caiet de sarcini să fie respectat. Dacă nu-și vor onora obligațiunile, vom rezilia acest contract”, a spus directorul APP.

UPDATE 13.09 // La ședința Comisiei este prezent și Secretarul de stat de la Ministerul Economiei, Vitalie Iurcu. Acesta a fost solicitat de deputați să-și expună opinia cu privire la speculațiile din spațiul public, precum că Air Moldova ar fi fost adusă intenționat la faliment, iar datoriile sunt artificale.

„Nu sunt procuror, dar mă uit peste cifre. Dacă se micșorează veniturile, cresc costurile. Întreprinderea încearcă să se descurce, se împotmolește în datorii. Sunt niște chestii obiective desigur. Poate dacă era managementul mai agresiv în procesul de restructurare a datoriilor… Ceea ce am încercat noi să facem, a fost doar în 2017. Aceste datorii față de bănci nu sunt doar pe hârtie. Presupun că aceste datorii sunt reflectate în evidența întreprinderii”, a spus Iurcu.

UPDATE 12.44 // Potrivit directorului Agenției Proprietății Publice, există „un șir de factori” care au provocat situația financiară proastă de la Air Moldova. „Absolut la toate componentele, Air Moldova avea probleme”, a spus Vladimir Baldovici.

„Liberalizarea treptată a spațiului aerian dintre UE și Rusia s-a soldat cu o scădere a prețului la bilete. Companiile Lufthansa, Turkish Airlines și altele au diminuat posiblitățile companiei Air Moldova de a se menține. Flota este învechită, toate navele depășesc termenul de 20 de ani. Mentenanța depășește cu mult posiblitățile la care Air Moldova ar putea opera cu aceste nave. Air Moldova are obligațiuni în avans de la cei care au procurat bilete, dar nu au fost încă deserviți. Avem un număr mare de bilete cumpărate. Nu știu dacă putea să mai aibă această capacitate”, a spus directorul APP.

Potrivit acestuia, datoriile Air Moldova față de Eurocontrol sunt de 100 de mii de euro.

UPDATE 12.25 // Unul dintre membrii Comisiei, deputatul PLDM Grigore Cobzac, s-a arătat nemulțumit pentru faptul că deputații nu au primit din timp acest raport, pentru a reuși să-l studieze.

„Astăzi vom discuta cu ochii închiși, pentru că nu am avut aceste cifre și nu le-am verificat”, a spus Grigore Cobzac.

_____

Deputații din cadrul Comisiei Economie, buget și finanțe din parlament audiază la această oră un raport privind privatizarea companiei Air Moldova.Raportul este prezentat de directorul Agenției Proprietății Publice, Vladimir Baldovici.

Citeşte mai mult despre

Noutăţile partenerilor

comentarii: