image
Sursa foto: jc.md

Artişti solicitați peste hotare, în RM sunt aruncaţi în stradă

Peste 40 de artişti ai Teatrului Naţional de Operă şi Balet „Maria Bieşu” au ajuns în stradă, demişi de directorul instituţiei, Ion Grosu, la câteva zile de la învestirea noului Guvern. Pe 11 iunie, Grosu a semnat un ordin prin care i-a înştiinţat pe angajaţii teatrului despre încetarea contractelor individuale de muncă. Printre aceştia sunt mai mulţi artişti ai poporului, dirijori, artişti vocalişti, balerini, regizori. Oamenii au fost informaţi prin mesaje telefonice despre încetarea contractelor de muncă.

După ce mai mulţi artişti l-au acuzat de incompetenţă pe Grosu, acesta a dat publicităţii pe pagina sa de Facebook ordinului în care se arată că artiştii nu ar fi jucat în niciun spectacol, iar unii – în doar câteva spectacole. Artiştii l-au acuzat de fals, pentru că numărul de spectacole prezentat în document nu corespunde realităţii şi că de situaţia dezastruoasă de la TNOB este vinovată administraţia, care a utilizat imobilul unicului teatru de operă şi balet din Moldova în interesele PD şi ca pe un bun ce poate aduce bani doar din darea în chirie.

Un teatru în care nu se face teatru

Printre cei daţi afară din teatru figurează artistul poporului, reputatul tenor Mihail Muntean, care a activat timp de 48 de ani în această instituţie. În actul semnat de Grosu se arată că maestrul nu ar fi jucat în niciun spectacol în stagiunea 2018-2019. Artistul precizează că a participat la câteva gale de operă, la Gala de Revelion şi la Gala Giuseppe Verdi care a avut loc la începutul anului curent. Ar vrea să evolueze în mai multe spectacole, dar artiştii sunt lipsiţi de această posibilitate.

Mihai MunteanuMihai Munteanu

„Semnarea unui contract presupune asumarea unor obligaţii de către ambele părţi. Nu suntem noi de vină – nici eu, nici alţi artişti dornici să joace în spectacole –, de vină e conducerea. Dacă am încheiat contractul, aceasta trebuie să le ofere de lucru artiştilor, regizorilor, dirijorilor etc., să-şi asume obligaţia pentru buna funcţionare a teatrului. Scopul lui însă a fost să facă bani din darea în locaţiune a clădirii teatrului. Uneori se amânau chiar spectacolele din cauza că sala urma să fie dată în chirie pentru evenimente care nu au nimic în comun cu arta. Înainte, am cântat în toate rolurile principale, dar după numirea lui Grosu, l-am criticat pentru ce face şi a început să mă elimine din spectacole. Dacă ar fi fost deştept, ar fi ţinut cont de opinia maeştrilor. Altfel distruge unicul teatru de operă şi balet din R. Moldova”, a opinat maestrul.

Ignoraţi acasă, artiştii evoluează peste hotare

Printre cei care au fost demişi de Grosu figurează şi faimoasa soprană Mariana Bulicanu. În actul semnat de directorul TNOB se spune că ea ar fi jucat doar în două spectacole în stagiunea 2018-2019. Surse din administraţia teatrului ne-au informat că artista a jucat în cinci spectacole pe scena TNOB şi în 15 spectacole în care a reprezentat teatrul în turnee, fapt care poate fi probat prin afişe şi documentele teatrului.

O reacţie privind situaţia catastrofală de la TNOB a avut şi maestrul Eugen Doga. Renumitul compozitor a declarat în cadrul unei emisiuni la PRO TV că decizia lui Grosu este o dovadă a incompetenţei acestuia. „Ce să facă acum artiştii, să plece în Europa? De altfel, acolo sunt foarte solicitaţi. Dar ei au patrie. Patria nu este cea din paşaport, ci e cea spirituală, unde e mama, unde omul se regăseşte. Din păcate, în aceste circumstanţe artistul nu se poate regăsi, e un străin. Personal, nu înţeleg cum pot fi demise 40 de personalităţi din TNOB! Din prostie s-a luat această decizie, nu din motive artistice”, a conchis Doga.

Embleme ale teatrului, în stradă

Cunoscutul dirijor Dumitru Cârciumaru, care a dus faima RM pe mai multe mari scene ale lumii, a primit vestea concedierii din teatru printr-un SMS, chiar înainte de o repetiţie.

Dumitru CârciumaruDumitru Cârciumaru

A fost oripilat de gestul conducerii instituţiei. „Trebuia să fiu informat oficial, cu cel puţin 30 de zile înainte. De opt ori am semnat contracte de muncă pe o perioadă determinată, fapt care deja înseamnă o încălcare. După semnarea a trei contracte de acest gen, angajatorul poate să încheie contracte pe o perioadă nedeterminată. Dar Filarmonica, opera sunt instituţii elitare, facem artă! Aceste instituţii au nevoie de susţinere din partea autorităţilor. Avem un salariu de doar 3000 de lei şi nu ni se permite să activăm nici măcar în aceste condiţii! Sunt cazuri grave în care ambii soţi, după mulţi ani dedicaţi teatrului, au fost daţi afară. Cum să supravieţuiască aceşti artişti?”, se întreabă Cârciumaru.

Potrivit dirijorului, artiştii poporului, Eleonora Constantinov, Mihail Muntean, directorul artistic Vladimir Dragoş, sunt embleme ale scenei lirice naţionale, personalităţi care au stat la baza teatrului modern. „Este regretabil că o persoană fără studii în domeniu, care s-a autointitulat preşedinte al consiliului artistic, cum e Grosu, decide soarta acestor artişti care au dus faima RM peste hotare. Din păcate, suferă personalităţile care au fost un exemplu pentru generaţia mea. Teatrul rămâne fără artişti, iar un teatru nu poate exista cu artişti care figurează doar în documente, ci cu artişti care ies în scenă”, a mai spus Cârciumaru.

Nicio premieră pe durata şefiei lui Grosu

În replică la acuzaţiile aduse de artişti, directorul Ion Grosu a dat publicităţii ordinul cu privire la înştiinţarea salariaţilor despre încetarea contractului de muncă în care este specificat numărul de spectacole. Artiştii susţin că documentul e plin de erori. „Să spui despre Mihail Muntean că îl dai afară pentru că nu a participat la niciun spectacol, pe când afişele demonstrează că el a participat la trei gale de operă, e un fals în documentele oficiale. În dreptul meu scrie că am participat la trei spectacole, pe când eu am participat şi la zece spectacole în turneul organizat de teatru în Germania. Dacă acestea nu sunt spectacole pentru teatru, pentru promovarea culturii noastre, înseamnă că acest conducător este un incompetent”, a conchis Cârciumaru.

Cea mai bună regizoare de operă, înlocuită cu un regizor dramatic italian

Artista poporului, regizoarea Eleonora Constantinov, lucrează de 49 de ani în acest teatru. A montat peste 40 de spectacole de operă, 98 la sută din angajaţii teatrului sunt discipolii săi. În ultimii ani, a montat zece spectacole în România. La ultimul spectacol nu a putut trece pragul instituţiei decât cu o invitaţie, altfel paznicul nu i-ar fi permis să treacă. Este una din profesionistele demise din acest teatru de Grosu.

Eleonora ConstantinovEleonora Constantinov

„A fost invitat un regizor italian, care, din păcate, nu este un regizor de operă, ci dramatic, nu cunoaşte notele muzicale. Îmi pare rău de situaţia în care mulţi profesionişti au fost alungaţi. Ultimul spectacol „Mireasa ţarului” l-am montat din bani proprii. Încă mai era Valeria Şeicanu director. Fosta ministră, Monica Babuc, nu a vorbit niciodată cu mine. Nu o cunosc nici pe actuala ministră, dar sper să o intereseze soarta acestui teatru. Folosit pentru a fi dat în chirie, pentru congrese ale PD, pentru alte acţiuni care nu au nimic comun cu arta, teatrul nu are bani măcar să cumpere un bec. Săptămână trecută, s-a desprins o porţiune din tavan care a căzut alături de un solist care stătea la balcon. S-a auzit un zgomot infernal, bine că nu a calicit pe cineva. Am crescut, am copilărit, am muncit o viaţă în teatru, e trist ce văd şi încă nu cred că societatea nu are nevoie de artă adevărată, de cultură”, a spus Constantinov.

Pe 30 iunie, artiştii au avut o întâlnire cu ministra Educaţiei, Culturii şi Cercetării, Liliana Nicolăescu Onofrei, care le-a ascultat păsul şi a promis să soluţioneze acest caz.

Pe 1 iulie, artiştii, printre care şi maestrul Eugen Doga, au depus un demers la Ministerul Culturii, Educaţiei şi Cercetării, în care reclamă situaţia fără precedent şi îndeamnă autorităţile să ia atitudine şi să nu permită lichidarea unicului teatru de operă şi balet din RM.

Jurnal de Chișinău

Citeşte mai mult despre

Noutăţile partenerilor

comentarii: