Legea actuală prevede că judecătorul care a atins vârsta de 50 de ani şi are o vechime în muncă de cel puţin 20 de ani, dintre care cel puţin 12 ani şi 6 luni a activat în funcţia de judecător, are dreptul la pensie pentru vechime în muncă în proporţie de 55% din salariul mediu lunar, iar pentru fiecare an complet de muncă peste vechimea de 20 de ani – de încă 3%, dar în total nu mai mult de 80% din salariul mediu lunar. În aceste condiţii, pensia unui judecător este de aproximativ 15 mii de lei. De exemplu, Nicolae Timofti, preşedintele R. Moldova, primeşte o pensie de ex-judecător în sumă de 17,6 mii de lei pe lună, după ce s-a pensionat în condiţiile actualei legi. Luni, 5 decembrie, Guvernul a aprobat o serie de modificări şi completări la legislaţia privind sistemul de pensie. Documentul îşi propune să reducă inechităţile din sistem şi precede o abordare unică pentru toţi cetăţenii, cu excepţia angajaţilor structurilor de forţă, şi anume: aceeaşi vârstă de pensionare, acelaşi stagiu de cotizare şi aceeaşi formulă de calculare a pensiei. Documentul urmează să fie trimis Parlamentului pentru aprobare. Dacă deputaţii îl vor susţine, judecătorii nu vor mai putea să beneficieze de pensie în condiţiile de acum. Totuşi, pentru că legea nu are efect retroactiv, magistraţii care aleg să se pensioneze până la intrarea în vigoare a modificărilor se pot pensiona beneficiind de aceste facilităţi. Din acest motiv, zeci de magistraţi, unii controversaţi, au ales să-şi grăbească plecarea din sistem în ultimele luni.
Zeci de judecători au decis să părăsească sistemul
La şedinţa de marţi, membrii CSM au examinat nu mai puţin de 16 cereri de demisie ale magistraţilor, acceptând 13 dintre acestea. Astfel, în următoarea perioadă urmează să renunţe la mantia de judecător Valentina Clevadî şi Iulia Oprea de la Curtea Supremă de Justiţie (CSJ), Vladimir Braşoveanu, Borislav Babenco, Victor Pruteanu, Evghenii Sanduţa şi Nichifor Corochii de la Curtea de Apel (CA) Chişinău, Vera Toma şi Ana Albu de la CA Bălţi, precum şi Ludmila Cernei de la Judecătoria Ciocana, Serghei Procopciuc de la Judecătoria Orhei, Vasile Şchiopu de la Ungheni şi Dumitru Mârzenco de la Judecătoria Străşeni. Alexandru Gheorghieş, preşedintele CA Bălţi, a depus şi el cerere de demisie, doar că examinarea acesteia a fost amânată pentru şedinţele viitoare, la solicitarea magistratului. În ultimele săptămâni, din sistem au plecat şi alţi magistraţi. Printre ei, Tatiana Răducanu, judecătoare la CSJ şi membră a CSM, sau Dina Rotarciuc, judecătoare la CA Chişinău, fostă membră a CSM. De la începutul anului, conform informaţiilor de pe site-ul CSM, au depus cereri de demisie 45 de judecători, dintre care 3 judecători de la CSJ, 16 judecători de la Curţile de Apel şi 26 de judecători din instanţele de fond.
Plecările au lăsat un gol nu doar în sistemul judecătoresc, dar şi în cadrul CSM, acolo unde au rămas două locuri vacante, care urmează să fie suplinite de doi magistraţi controversaţi. Astfel, în locul Verei Toma şi al Tatianei Răducanu, fotoliile vor fi ocupate de Ion Druţă şi Nina Cernat. Despre ambii, presa a scris în ultimii ani că locuiesc în imobile de lux şi au fost implicaţi în luarea unor decizii dubioase. Şi sistemul judecătoresc urmează să fie suplinit cu nume noi. Conform Registrului participanţilor la concursul pentru suplinirea funcţiilor vacante de judecător de pe site-ul CSM, nu mai puţin de 78 de persoane aşteaptă să îmbrace robe de magistraţi. Printre ei, mai mulţi foşti procurori, avocaţi, dar şi fii şi fiice de foşti judecători sau procurori.
Membru CSM: „Este straniu ce se întâmplă acum”
Vera Toma, unul dintre judecătorii care au ales să plece din sistem, admite că a făcut acest gest din cauza noilor prevederi care-i privează pe magistraţi de pensii în condiţii privilegiate. „Este, într-adevăr, un proiect corect, dar odată ce am acceptat funcţia în unele condiţii, trebuie să mă pot folosi de ele. Când am acceptat funcţia, existau nişte garanţii, dar pe parcursul activităţii s-au impus doar restricţii şi acum am rămas fără copii, pentru că i-am trimis peste hotare”, a declarat Vera Toma pentru ZdG. „Poate era binevenit proiectul acesta, dar dacă era implementat pe etape, şi nu într-o perioadă atât de scurtă. Îmi pare rău că sistemul este afectat. Nu cred că era atât de stringent, pentru că nu este un număr atât de mare de judecători. Este straniu ce se întâmplă acum. Se optează pentru lupta cu corupţia. Mă scuzaţi, ce fel de independenţă cu un salariu la care s-au tăiat toate garanţiile care erau anterior pentru un judecător?”, se întreabă judecătoarea.
Anatolie Ţurcan, membru al CSM, recunoaşte şi el că judecătorii pleacă pentru a nu pierde facilităţile pe care le au acum prin legislaţie. „Nu-i exclus că acesta este unul din principalele motive pentru care judecătorii pleacă. Da, ştim că modificările încă nu au fost aprobate de Parlament. Nu ştiu ce se va întâmpla în cazul în care Parlamentul nu va accepta propunerile Guvernului. Pentru judecătorii care au plecat ar putea fi târziu să revină. Acum, cu aceste plecări, sistemul sigur că poate rămâne descoperit. Reformele trebuie să fie foarte bine chibzuite şi să nu le facem în aşa fel încât judecătorii să se ducă în masă din sistem. Noi vorbim despre selectare transparentă, dar ajungem la faptul că avem un candidat şi cinci locuri vacante. Şi nu e clar dacă noi selectăm candidatul sau el selectează locul unde să activeze”, menţionează Ţurcan.
La începutul lunii decembrie 2016, CSM a avizat negativ proiectul de lege care anulează facilităţile judecătorilor, precizând, printre altele, că „respectarea principiului echităţii sociale determină încadrarea judecătorului în standardele economice şi sociale ale societăţii. Astfel, judecătorul, pe lângă profesionalism şi reputaţie ireproşabilă, trebuie să posede o independenţă materială şi un sentiment de siguranţă, statul având obligaţia de a stabili remunerarea judecătorului, astfel încât aceasta să compenseze efortul şi responsabilităţile lui, ce derivă din funcţiile pe care le exercită”. CSM a oferit mai multe exemple din legislaţie, atât cea naţională, cât şi internaţională, care ar fi împotriva anulării facilităţilor pentru magistraţi. Guvernul însă nu a ţinut cont de doleanţele justiţiabililor.
Ion Guzun, consilier juridic, Centrul de Resurse Juridice din Moldova:
De ce pleacă judecătorii şi ce urmează?
„Judecătorii pleacă din sistem pentru că este modificată formula de calcul a pensiei, astfel încât nu vor mai fi calculate în mărime de 55-80% din salariului judecătorului în funcţie, ci în condiţii generale – aproximativ 30-50%% din salariul său când acesta pleacă din sistem. Mai mult, judecătorii sunt lipsiţi de îndemnizaţia unică de concediere, iar o asemenea îndemnizaţie nimeni nu o primeşte la concediere. Totuşi, chiar şi după această micşorarea a cuantumului, pensiile judecătorilor sunt unele din cele mai mari comparativ cu cele din alte instituţii de stat. Trebuie să nu uităm că avem indemnizaţii sau pensii de câteva sute de lei pentru multe categorii de persoane. Sunt pesimist însă în privinţa plecărilor a doi membri ai CSM – Tatiana Răducanu şi Vera Toma. Sper să mai aud la şedinţele CSM declaraţii sincere despre starea în justiţie şi promovarea unor judecători. Anterior aveam speranţe în profesorii universitari. Nu vreau să cred că această plecare a judecătorilor cu experienţă este convenabilă unora. Referitor la funcţiile vacante în instanţele judecătoreşti, ele tot timpul au variat până la 70 de locuri vacante. Într-adevăr, din sistemul judecătoresc pleacă şi judecătorii care în sala de şedinţe sunt principiali, adoptă hotărâri bine motivate şi legale sau formulează opinii separate. Şi aşa avem probleme cu calitatea hotărârilor judecătoreşti, dar acum aceasta se va simţi şi mai mult. Judecătorul nu se creşte într-o zi, un an şi nici în 5 ani, nemaivorbind de posturile vacante de la CA sau CSJ. În ultimii ani, opinia publică a fost martoră la implicarea judecătorilor în furtul miliardului, achitarea unor politicieni şi persoane apropiate puterii inclusiv în săvârşirea infracţiunilor de corupţie, prejudicierea bugetului de stat. Din acest motiv, percepţia generală a publicului este că „a scăpat de nişte judecători”, deşi au plecat şi pleacă judecători buni, cu experienţă, proactivi şi care nu au participat la ilegalităţi. Ceea ce va avea un impact negativ este şi plecarea unor judecători cu autoritate în sistemul judecătoresc. Acum este momentul să identificăm şi să susţinem judecători care ar forma o masă critică pentru a promova în continuare reforme şi schimbări. Dar, asemenea persoane, după cum vedem, nu sunt dorite de sistem”.
Acest articol este realizat în cadrul proiectului „Consolidarea statului de drept şi asigurarea transparenţei sistemului judecătoresc”, implementat de A.O. “Juriştii pentru drepturile omului” cu suportul Civil Rights Defenders şi National Endowment for Democracy, care nu influenţează în niciun fel subiectul şi conţinutul investigaţiilor publicate.