A fost un an greu pentru companiile holding care deţin cea mai mare piaţă de marketing din lume şi  care aveau afişări la WPP, Publicis, Omnicom şi Interpublic Group, pentru că au scăzut drastic în ultimele 12 luni.

Companiile de consum îşi regândesc mişcările de marketing, astfel încât costurile să fie mai mici decât până acum, în timp ce eficienţa reclamelor digitale a atenuat dorinţa investitorilor de a intra pe această piaţă.

Modelul lor de business, care în mod tradiţional aduc la un loc agenţiile de creativitate, grupurile de cumpărare şi de planificare media, este atacat pe mai multe fronturi. Investitorii pun presiune pe marile companii de publicitate pentru a îşi micşora costurile, în timp ce firme de servicii profesionale, precum Activist, au apărut ca şi concurenţi capabili în rândul marilor agenţii.

Între timp, Facebook şi Google reprezintă  60% din piaţa de marketing, potrivit grupului de cercetare eMarketer.

 “Companiile de publicitate sunt văzute ca fiind vulnerabile şi dezintermediabile”, a spus Thomas Singlehurts, analist la Citi. “Performanţele lor arată că ceva nu este în regulă. Dacă piaţa de marketing creşte şi ele ar trebui să crească...dar nu o fac”.

Recenzii negative pentru aceste companii au venit şi din partea altor clienţi mari, a adăugat Thomas.

Procter & Gamble,  deţinătorul Pampers şi Tide, a cheltuit 100 de milioane de dolari din bugetul din al doi-lea trimestru în reclame. Apoi au observat că investiţia nu a ajutat la creşterea profitului.

P&G îşi aliniază bugetele de marketing la mai mult de 2 miliarde de dolari pentru următorii cinci ani în încercarea de a mări profiturile. 500 de milioane de dolari merg direct la agenţiile de publicitate, conform declaraţiei unei persoane din interior. P&G au redus la jumătate agenţiile de publicitate cu care lucrau.

Unilever, a doua companie care investeşte foarte mult pe publicitate după P&G, a cheltuit 7,7 miliarde de dolari pe marketing anul trecut- în creştere faţă de 7,3 miliarde de dolari în 2013- şi spune că anul ăsta totalul va fi similar cu cel de anul trecut.

Companiile din spatele brand-urilor precum Sunsilk shampoo, Magnum ice cream şi Persil şi-au schimbat metodele de marketing şi de aceea au costuri de publicitate mai reduse. Unilever are cateva reclame şi un video care rulează pentru un timp mai lung, deoarece compania şi-a dat seama că 95% din reclame sunt schimbate înainte să aibă vreun efect asupra cumpărătorilor.

Unilever a declarat că în luna Iulie a salvat 300 de milioane de dolari prin faptul că a ţinut aceleaşi reclame mai mult timp şi nu le-au schimbat.

“Producem prea mult, aşa că anul ăsta vom produce cu 30% mai puţine reclame”, a spus Keith Weed, directorul de marketing din cadrul grupului Anglo-Dutch. “Se poate înţelege că reducem publicitatea, dar de fapt ţinem aceleaşi reclame în derulare mai mult timp”.

Keith a adăugat că, compania va investi o sumă similară cu cea de anul trecut, în partea de marketing, în 2017 cu noile reclame realizate în prima jumătate a anului, ceea ce înseamnă o investiţie mai mare în reclame.

“Acest lucru nu este un ciclu...este categoric structural”, a spus Nick Manning, directorul de startegie la Ebiquity, grup de analiză pe marketing. “Driverele cheie nu sunt presiunile activiste ci schimbările de consum a cumpărătorilor şi folosirea tehnologiei de către oameni”.

Companiile au alocat un buget mai mare în partea de marketing, pentru clienţii cu experienţă -  buget care atinge costurile realizării unei aplicaţii care ajută brand-urile să aibă o conexiune directă cu cumpărătorii. “Cheltuielile din marketing cresc într-un mod sănătos, dar mai mulţi bani merg în direcţia clienţilor cu experienţă, adică spre publicitatea tradiţională”, a spus Manning. Acest lucru prezintă o mare provocare pentru companii.

Martin Sorrell, director executiv la WPP, nu este de acord şi consideră că modelul de hoding rămâne cea mai bună opţiune. El a spus pentru ziarul Financial Time că, companiile vor trebui să investească în branding şi în inovaţii, pentru a  creşte producţia propriilor produse, în loc să fie în competiţie cu like-urile pe care le are compania Amazon.

“Un volum mai mare de produse vine pentru companiile de bunuri ambalate şi consumatori, iar cele două  elemente esenţiale care contracarează această tendinţă  sunt inovarea şi branding-ul”, a spus Martin. “O dată ce ai tăiat costurile, nu te mai poţi răzgândi, de aceea vedem noul trend ca fiind mai mult ciclic decât structural”.

Singlehurst a spus că, companiile holding mai au o carte de jucat: sunt organizaţii care se bazează pe oameni fără costuri structurale mari şi forţă de muncă care sunt atinse din punct de vedere cultural.