China avea la sfârşitul lunii iunie 710 milioane de internauţi — persoane care au fost online cel puţin o dată în ultimele şase luni—, a arătat Centrul de informare asupra internetului (CNNIC), organism afiliat guvernului. Acest lucru înseamnă o creştere cu 3,1% faţă de sfârşitul lunii decembrie 2015, adaugă instituţia menţionată într-un comunicat.

Cifra reprezintă mai mult de dublul populaţiei totale din Statele Unite. Un internaut din doi din lume se află în China.

Cenzura pe internet rămâne însă puternică: reţelele de socializare Facebook, Twitter sau Instagram, precum şi Google şi mesageria Gmail nu au acces în ţară, la fel ca o parte a presei occidentale. Conţinuturile postate online de presa chineză şi pe platformele de discuţii sunt strict controlate.

Şi totuşi Beijingul contează pe internet, pe start-up-urile inovatoare şi pe explozia vânzărilor online pentru a dinamiza modelul de creştere economică a ţării, ale cărui motoare tradiţionale (exporturi, industria grea, producţia manufacturieră) slăbesc.

Guvernul a introdus astfel un program ambiţios numit „Internet plus", care să încurajeze folosirea internetului şi elanul noilor tehnologii, pentru a moderniza sectorul industrial.

Potrivit CNNIC, circa 92,5% dintre internauţii chinezi navighează online de pe telefoanele mobile. „Stilul de viaţă imprimat de internetul mobil va continua să se dezvolte, iar proiectul +Internet plus+ facilitează eforturile de diversificare făcute de guvern şi întreprinderi", arată instituţia.

Există totuşi şi zone unde internetul are o slabă putere de pătrundere: astfel, numărul internauţilor de la ţară rămâne scăzut, locuitorii din zonele rurale constituind doar o treime din total, recunoaşte CNNIC. Conform experţilor centrului guvernamental, fie oamenii din zonele rurale nu au cunoştinţe suficiente despre calculator, internet şi noile tehnologii pentru a folosi acest tip de comunicaţie, fie nu sunt interesaţi.

Mai multe firme chineze — de la Tencent la compania de comerţ electronic Alibaba — s-au impus în ultimii ani printre giganţii internetului mondial, mai ales datorită exploziei vânzărilor online, care au crescut în 2015 cu 33%, atingând 3.880 de miliarde de yuani (522 de miliarde de euro), adică aproape 13% din totalul vânzărilor anuale cu amănuntul din China.

Anul trecut au existat în China 413 milioane de internauţi care au făcut cumpărături online, potrivit CNNIC, citat de AFP.