Guvernul a votat la 30 martie un proiect de lege, care aduce modificări substanţiale legislaţiei Republicii Moldova, prin care obligă operatorii de telefonie şi Internet să stocheze şi arhiveze datele utilizatorilor pentru o perioadă de 6 - 12 luni, să blocheze accesul la anumite site-uri şi permit autorităţilor să verifice email-urile, mesajele sms sau cele expediate prin aplicaţii de mesagerie (Viber, WhatsApp, Telegram etc).

Aceste modificări legislative au scopul declarat de a combate pornografia, terorismul şi violenţa, însă comportă riscuri majore de a institui o cenzură a Internetului şi limitează drepturile cetăţenilor:

• art. 133 din Codul de procedură penală va permite citirea email-urilor, dar şi altor "mesagerii textuale" (ex: Viber, Telegram, Skype, WhatsApp);

• art. 247 din Codul Contravenţional al Republicii Moldova prevede introducerea unor obligaţii pentru operatorii de Internet (ex: Starnet, Orange, Moldcell etc), prin care aceştia vor fi obligaţi să filtreze şi să arhiveze traficul ce trece prin propria reţea, dar şi să blocheze IP-urile serverelor, pe care sunt stocate diferite site-uri;

• art. 7 din Legea privind prevenirea şi combaterea criminalităţii informatice prevede obligaţii pentru furnizorii de servicii să conserve traficul de telefonie fixă şi telefonie mobilă de la 180 zile la 1 an, iar traficul de Internet - 6 luni. Aceste prevederi vor creşte considerabil costurile întreţinerii afacerilor operatorilor de telefonie mobilă sau servicii Internet şi impun obligaţii improprii operatorilor de telefonie şi de servicii Internet.

Considerăm că modificările respective contravin standardelor europene privind neutralitatea şi libertatea Internetului şi ar veni să înăsprească cenzura şi să permită abuzuri, prin care să fie blocate site-urile incomode politic (ex: Coreea de Nord, China, Rusia etc). 

Atragem atenţie că, la 8 aprilie 2014, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) a decis să invalideze controversata Directivă 24/2006 privind stocarea datelor personale de către companiile de telecomunicaţii, în vederea folosirii lor de către procurori. Astfel, în timp ce în UE au fost anulate astfel de prevederi, autorităţile de la Chişinău doresc să le implementeze. 

Reiterăm că Internetul poate fi utilizat, mai degrabă, ca o unealtă pentru a identifica extremiştii şi de a fi pedepsiţi, decât să fie blocate anumite site-uri prin intermediul comunicaţiilor electronice. 

Recomandăm insistent autorităţilor să implementeze strict standardele europene, prevăzute în anexa XXVIII-B de la Acordul de Asociere la Uniunea Europeană privind normele aplicabile serviciilor de telecomunicaţii, legislaţie care ar oferi un cadru previzibil, suficient şi corect, fără a permite reglementări abuzive din partea organelor de drept din R. Moldova. 

Semnatari:

1. BATI - Biroul de Audit al Tirajelor si Internetului
2. StarNet
3. Interact Media (Agora, EA.md)
4. Miraza (UNIMEDIA)
5. Site-ul de ştiri pentru tineri #diez
6. Privesc.EU
7. Ziarul Naţional
8. Centrul de Investigaţii Jurnalistice şi portalul Anticoruptie.md
9. Jurnal Trust Media