Există numeroase motive confirmate ştiinţific care susţin necesitatea interzicerii utilizării dispozitivelor portabile de către copiii sub 12 ani, printre care:

Dezvoltarea deficitară

Folosirea gadget-urilor reduce din mobilitatea tuturor persoanelor, iar la copii poate conduce la o dezvoltare întârziată, în condiţiile în care mişcarea le permite acestora să dezvolte abilităţi bazate pe învăţare şi atenţie. Lipsa mobilităţii are, la aproape unul din trei copii care intră la şcoală, un impact negativ asupra alfabetizării şi succesului academic.

Dezvoltarea accelerată a creierului

Între 0 şi 2 ani, mărimea creierului unui copil se triplează, iar până la 21 de ani continuă să se dezvolte rapid. În plus, dezvoltarea creierului în copilăria timpurie este influenţată de stimuli ce ţin de mediu sau de lipsa acestora. Stimularea unui creier în curs de dezvoltare cauzată de supraexpunerea la tehnologii (telefoane mobile, internet, iPad-uri, TV) s-a dovedit a fi asociată cu funcţionarea cognitivă executivă şi deficit de atenţie, întârzieri cognitive, tulburări de învăţare, creşterea impulsivităţii şi scăderea capacităţii de a autocontrol.

Dependenţă

Dependenţa de tehnologie poate conduce la un decalaj între părinţi şi copil. În absenţa afecţiunii părinteşti, copiii devin şi mai dependenţi de aceste gadgeturi. Studiile arată că unul din 11 copii cu vârste între 8 şi 18 ani este dependent de tehnologie.

Somn insuficient

Experţii avertizează că aproximativ 60% dintre părinţi nu acordă atenţie copiilor lor atunci când sunt aceştia folosesc gadgeturile. Potrivit unor studii, părinţii a peste 75% dintre copii le permit acestora să folosească gadgeturile în camerele lor, ceea ce înseamnă că ei pot rămâne treji toată noaptea. Lipsa somnului le poate afecta activitatea din timpul zilei şi succesul la şcoală.

Probleme cu ochii

Expunerea pe termen lung la ecrane va conduce cu uşurinţă la probleme oftalmologice sau chiar la sindromul privitului la computer. Problemele oculare ale copiilor pot fi prevenite prin limitarea perioadei de timp pe care copilul o petrece în faţa acestor ecrane (30 minute).

Obezitate generalizată

Prezenţa gadget-urilor în camerele copiilor creşte riscul de obezitate cu 30%, dar şi complicaţiile ulterioare ale acestei boli. Statisticile spun că 25% dintre copiii canadieni şi 33% dintre copiii din SUA sunt obezi. În plus, circa 30% dintre copiii obezi sunt susceptibili de a dezvolta diabet, ceea ce sporeşte riscul unui atac de cord şi al unui accident vascular cerebral. În general, acest aspect poate influenţa în mod semnificativ speranţa de viaţă a copilului.

Comportament agresiv

Violenţa prezentată în mass-media îi poate face pe copii agresivi. Prin urmare, copiii nu ar trebui sa fie expuşi la imagini conţinând violenţă sexuală şi fizică, aşa cum pot vedea în jocuri şi emisiuni de televiziune care prezintă lupte, crime, mutilări, torturi, violuri şi scene de sex. Din cauza acestui pericol, violenţa din mass-media a fost clasificată de către guvernul SUA drept risc pentru sănătatea publică.

Boli mentale

Specialiştii au arătat că expunerea frecventă şi îndelungată la cele mai noi tehnologii conduce la următoarele afecţiuni: autism, anxietate, psihoză, tulburare bipolară, depresie, tulburări de ataşament, deficit de atenţie, comportament problematic. Spre exemplu, unul din şase copii din Canada a fost diagnosticat cu una dintre aceste tipuri de afecţiuni psihice.

Emisii de radiaţii

În mai 2011, OMS a plasat telefoanele mobile în categoria de risc 2B din cauza radiaţiilor emise, ceea ce înseamnă că acestea pot duce la cancer. După o cercetare amănunţită în 2013, Dr. Anthony Miller de la Şcoala de Sănătate Publică a Universităţii din Toronto a propus reclasificarea expunerii la frecvenţe radio în categoria 2A, ceea ce înseamnă "probabil cancerigenă", ceea ce indică faptul că aceste dispozitive reprezintă o ameninţare cu mult mai mare.

Demenţă digitală

Demenţa digitală este scăderea semnificativă a capacităţilor cognitive ca urmare a utilizării excesive a tehnologiei, ceea ce afectează procesul de învăţare şi îndeplinirea sarcinilor obişnuite de către copii. Aceştia au ajuns să se bazeze atât de mult pe tehnologie, încât nu mai pot ţine minte detalii banale asociate cu viaţa de zi cu zi.

Efecte legate de viitorul copiilor

Tehnologia nu are capacitatea de a învăţa copilul lecţiile de viaţă practice şi abilităţile necesare pentru viaţa viitoare, astfel încât supraexpunerea la aceste gadget-uri şi la mass-media i-ar putea afecta negativ viitorul.