Soarele se roteşte în jurul axei în aproximativ o lună, dar acum 20 de ani, cercetătorii au descoperit că 5% din partea superioară a stelei se roteşte mai încet decât restul interiorului. Un nou studiu pare să fi aflat motivul pentru care se întâmplă asta.

„Soarele nu se va opri din rotaţie prea curând, dar am descoperit că radiaţia solară ce încălzeşte Pământul „frânează”, în acelaşi timp, steaua, având în vedere principiul relativităţii speciale al lui Einstein. Astfel, soarele se roteşte din ce în ce mai încet, începând de la suprafaţă”, arată Jeff Kuhn, de la Institute for Astronomy, al Universităţii din Hawaii.

Rotaţia soarelui este diferită de cea a Pământului sau a altui corp solid. Părţile acestuia se rotesc la viteze diferite, în funcţie de latitudine şi de distanţa acestora faţă de centrul stelei. Astfel, polii se rotesc la o viteză diferită decât ecuatorul.

Asta se ştia deja, dar nu se înţelegea de ce partea de 5% de la suprafaţă se roteşte diferit faţă de restul interiorului. Pentru a înţelege asta, echipa a analizat 3,5 ani de date de la satelitul Solar Dynamics Observatory, de la NASA.

Aceştia au observat că a existat o încetinire accentuată a soarelui în 150 de kilometri din stratul exterior, considerând că este vorba despre efectul de frânare fotonică. Acest efect ar fi similar cu efectul Poynting-Robertson, un proces care face ca radiaţia solară să cauzeze pierderea momentului cinetic al unui obiect ce orbitează corpul ceresc.

Efectul acţionează ca o frână asupra rotaţiei exteriorului soarelui şi ar putea fi prezent şi la alte stele din Univers. Kuhn afirmă că există un moment al forţei foarte mic, dar care de-a lungul a 5 miliarde de ani, a avut un efect vizibil asupra stratului exterior, de 35.000 de kilometri.

Întrebarea cea mai mare de acum este cum influenţează această încetinire de rotaţie câmpul solar magnetic, iar cercetătorii vor să găsească un răspuns şi la această întrebare.