În ciuda numărului uriaş de utilizatori (în jur de 1,8 miliarde în acest moment), Facebook a reuşit să evite scandalurile legate de securitate care au afectat multe dintre celelalte mari companii din sectorul tech. După cum scriu şi cei de la CNET, la prima vedere am putea crede că toate lucrurile se desfăşoară natural, iar reţeaua socială nu depune un efort prea mare pentru a garanta siguranţa datelor noastre.

În realitate, însă, se pare că experţii în securitate angajaţi de către aceasta lucrează în continuu şi apelează la tot felul de metode pentru a preveni un dezastru. După cum a declarat Alex Stamos, şeful departamentului de securitate din cadrul Facebook, în cadrul evenimentului Web Summit, organizat în Lisabona, siguranţa şi securitatea sunt două lucruri diferite. Pe de o parte, securitatea se referă la construirea unor ziduri şi îmbunătăţirea apărării.

Pe de altă parte, siguranţa presupune mult mai multe lucruri.

„Din câte se pare, putem construi software-ul perfect, însă oamenii tot vor avea de suferit”, ar fi declarat acesta. Stamos este angajat Facebook din 2015 şi se află în prezent în fruntea unei echipe care încearcă în permanenţă să rămână cu un pas înainte hackerilor. Iar în mod ciudat, unele dintre cele mai mari probleme ale sale sunt cauzate de banala parolă. Mai exact, de către refolosirea acesteia.

„Refolosirea parolelor este principala cauză a problemelor de securitate de pe internet”, a declarat Stamos. Faptul că multe dintre acestea sunt identice iese la iveală abia atunci când sunt furate în cantităţi mari şi comercializate pe anumite site-uri. Totuşi, pentru a proteja mai bine utilizatorii, reţeaua socială cumpără în prezent parole vândute de hackeri pe piaţa neagră şi le compară cu cele criptate de pe site. Misiunea nu este una foarte uşoară, însă i-ar fi ajutat până acum pe angajaţii reţelei sociale să sfătuiască zeci de milioane de clienţi să-şi schimbe parolele, întrucât cele folosite nu erau suficient de sigure.

Stamos a recunoscut faptul că autentificarea în doi paşi este de ajutor, menţionând, totuşi, că este datoria reţelei de a proteja oamenii care aleg să nu folosească asemenea feature-uri. În aceste condiţii, Facebook foloseşte tehnologia numită „machine learning” pentru a verifica dacă un cont este utilizat în mod fraudulos.